Reclame is inderdaad een groter en realistischer gevaar voor de hersenen dan het genoemde brainhacken. En je kunt wel zeggen dat je niet beïnvloed wordt, maar onbewust laat je je toch leiden.
Wat ik wel weet is dat vrouwen hierin meestal zwakker staan dan mannen.
Of misschien ben ik gezegend met een hersenafwijking die reclame weerstaat, of ben ik er veel te nuchter voor.
Of het zit in de opvoeding. Wij deden reclame vroeger thuis al af als "nepnieuws" maar grappig was het vaak wel.
Een keer op school een opstel-wedstrijd gewonnen voor Amnesty, waar op aangepast gekunstelde manier reclame in zat verwerkt. "Dat mag van mij wonderstampot heten", en nog iets.
Maar ik was zelf niet aanwezig en kon dus niet mijn prijs ontvangen. Pech, had ik maar moeten komen.
Had ook helemaal niet gedacht dat mijn opstel van de hele school zou winnen.
Ik was geen held en ik had geen geld, en ik hield niet van het strijdgeweld.