Google heeft zich aangesloten bij de "coalitie voor betere advertenties" en zal websites de mogelijkheid gaan bieden om meldingen aan adblocker-gebruikers te tonen. Volgens Google komt het te vaak voor dat mensen met vervelende, opdringerige advertenties te maken krijgen.
Daardoor is er een toename van het aantal mensen dat een adblocker gebruikt. Dit heeft echter gevolgen voor websites, journalisten, webontwikkelaars en andere contentmakers die van advertenties afhankelijk zijn, aldus Google. "We vinden dat online advertenties beter moeten. Daarom hebben we ons aangesloten bij de Coalition for Better Ads, een industriegroep die online advertenties wil verbeteren", zegt Sridhar Ramaswamy van Google.
De groep houdt zich onder andere bezig met het opstellen van standaarden voor advertenties. Deze standaarden gaat Google nu ook binnen Chrome implementeren. Vanaf begin 2018 zal Chrome advertenties blokkeren die niet aan de advertentiestandaarden voldoen. Ook heeft Google een tool ontwikkeld die websites helpt om deze standaarden op hun eigen websites toe te passen.
Daarnaast werkt de internetgigant aan een tool genaamd "Funding Choices". Hiermee kunnen websites een melding aan adblocker-gebruikers tonen, waarin wordt opgeroepen om advertenties op de website toe te staan of via Google te betalen om de website zonder advertenties te bezoeken. Funding Choices is nu beschikbaar voor websites in Noord-Amerika, Groot-Brittannië, Duitsland, Australië en Nieuw-Zeeland en wordt later dit jaar ook in andere landen uitgerold.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.