Het gebruik van een adblocker is het populairst bij mensen die met een laptop werken, zo blijkt uit onderzoek van GlobalWebIndex dat voor Adblock Plus werd uitgevoerd. Voor het onderzoek werden in totaal ruim duizend Amerikanen ondervraagd. Op de vraag op welke apparaten ze een adblocker hebben gebruikt wordt als eerste de laptop (40%) genoemd, gevolgd door de desktop (33%), smartphone (15%) en tablet (8%).
Ook als er specifiek naar adblocker-gebruikers wordt gekeken staat de laptop bovenaan (68%), gevolgd door desktop (51%), smartphone (22%) en tablet (14%). Tachtig procent van de mensen die aan het onderzoek deelnam beschikt over een smartphone. De helft van alle deelnemers weet echter niet dat er adblockers voor smartphones bestaan.
Onder de mobiele gebruikers die wel advertenties blokkeren of weten dat dit kan stelt bijna 60 procent dat dit goed voor de privacy is. Ook het terugdringen van opdringerige advertenties (70%) en beperken van dataverbruik (50%) worden als redenen gegeven. Deze week kondigde Google aan dat het Chrome van een adblocker gaat voorzien die advertenties gaat blokkeren die niet aan advertentiestandaarden voldoen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.