image

Kaspersky dient klacht in tegen Microsoft wegens Defender

dinsdag 6 juni 2017, 16:28 door Redactie, 21 reacties

Het Russische anti-virusbedrijf Kaspersky Lab heeft bij de Europese Commissie en de Duitse kartelwaakhond een klacht tegen Microsoft ingediend wegens oneerlijke concurrentie door middel van Windows Defender, zo heeft het bedrijf via een persbericht bekendgemaakt.

Door het leveren van Windows Defender als standaard virusscanner met Windows 10 zou Microsoft de eigen dominante positie gebruiken om andere anti-virusaanbieders uit de markt te drukken. "Deze acties door Microsoft zorgen voor een lager beschermingsniveau voor gebruikers, een beperking van hun recht om te kiezen en financiële verliezen voor zowel gebruikers als aanbieders van beveiligingsoplossingen", aldus Kaspersky Lab.

Zowel de Europese Commissie als de Duitse kartelwaakhond zijn opgeroepen om te kijken of Microsoft zich wel aan de regels houdt. Kaspersky wijst daarbij naar aanbevelingen van Microsoft om een al geïnstalleerd product door de eigen virusscanner te vervangen, alsmede het opwerpen van belemmeringen voor andere aanbieders. Ook zou het niet volledig kunnen verwijderen of uitschakelen van Windows Defender het recht van gebruikers schenden om te bepalen welke applicaties ze op hun eigen apparaten willen draaien.

"Gezonde competitie stimuleert bedrijven om betere beveiligingsoplossingen te maken wat een positieve impact op de industrie en de bescherming van gebruikers heeft", zo stelt de virusbestrijder. Eerder diende Kaspersky al een aanklacht in bij de Russische toezichthouder, die inmiddels een onderzoek is gestart. Kaspersky Lab had vorig jaar al gedreigd om naar de Europese Commissie te stappen, maar zag daar in eerste instantie van af omdat het nog in overleg met Microsoft was. Nu laat het anti-virusbedrijf weten dat het naar de autoriteiten is gestapt omdat meerdere verzoeken aan Microsoft onbeantwoord bleven.

Reacties (21)
06-06-2017, 17:04 door Patje-RedFan
Windows Defender is bij mij uitgeschakeld via Groupspolicy , dus die kan totaal niet meer draaien :-)
06-06-2017, 17:18 door [Account Verwijderd]
Snap niets van deze commotie. Nu is weer het Defender...voorheen was het de Europese commissie: Op tilt met Internet Explorer, omdat gebruikers van Win 7 geen 'Keuzescherm Browsers' kregen. Allemaal ouwe doos, maar toen dacht ik: "Zeur niet Mw Kroes, dan gebruik je 1 keer wèl IE om een scala aan browserkeuze voorgeschoteld te krijgen... af is de kous".

Misschien ben ik te lui/gemakzuchtig om dat allemaal tot de naad juridisch te gaan uitpluizen maar ik word ook onbetamelijke gammel van oeverloos gezeur over software zus die software zo achterstelt o.i.d.

Mijn Windows 8.1 installatie kwam standaard met MS Office. Kortom: moet je daar dan ook over gaan steigeren? zelfs als je (zoals ik) LibreOffice gaat gebruiken? Of begint Adobe zodadelijk ook een rechtzaak omdat Lezer de standaard PDF Reader is bij Microsoft?

Pfffff
06-06-2017, 17:36 door karma4
Kaspersky kan iets doen met Apple ios os× ze kunnen wat doen met Android en linux dat zijn de grotere markten voor een os.
Een desktop is een oude niche benadering. Tijd voor kaspersky om echte innovatie te tonen. Het kodak verhaal is bekend.

Bij de meeste grote bedrijven heeft elke leverancier wel ergens een plekje.
06-06-2017, 19:08 door Anoniem
Dit doet toch wel sterk denken aan de kolenboer die gaat lopen mekkeren dat de aanleg van een aardgasnet slecht
was voor zijn business. Niemand wil meer kolen kopen, schandaal!

Die antivruslui hebben hun business gebaseerd op de slechte beveiliging van operating systems en ze moeten er maar
op rekenen dat dit niet een eeuwigdurende gegarandeerde inkomstenbron zal zijn en dat er ook concurrentie komt.

Zelf denk ik dat het goed zou zijn als er een aantal antivirusbakkers op de fles gaat omdat het aantal virussen daardoor
ook zal blijken af te nemen. Ik heb sterke vermoedens dat de antivirus industrie het schrijven van virussen aan de gang
houdt (er is gewoon teveel informatie uitwisseling tussen die groepen om te kunnen geloven dat ze onafhankelijk zijn).

Misschien iets voor de EU om DAAR eens naar te kijken?
07-06-2017, 00:26 door Anoniem
Sorry hoor maar Windows Defender is nog steeds pure bagger, beschering tegen wannacry en zeroday exploids vergeet het maar, ben en blijf altijd een trouwe gebruiker van MBAM, Adwcleaner icm. Kaspersky en Superantispyware.
07-06-2017, 01:29 door Anoniem
Door Anoniem: Zelf denk ik dat het goed zou zijn als er een aantal antivirusbakkers op de fles gaat omdat het aantal virussen daardoor ook zal blijken af te nemen.
Daar geloof ik helemaal niets van. Alleen al van WanaCry zijn er honderden varianten uitgebracht [1] om antimalwareproducten te ontwijken. Als uiteindelijk slechts 1 AV boer overleeft, hoeven de cybercriminelen hun crap nog maar tegen 1 product te testen en zullen ze veel minder hoeven te prutsen om detectie door dat ene product te ontwijken.

Door Anoniem: Ik heb sterke vermoedens dat de antivirus industrie het schrijven van virussen aan de gang houdt (er is gewoon teveel informatie uitwisseling tussen die groepen om te kunnen geloven dat ze onafhankelijk zijn).
Dat zou ik 20 jaar geleden misschien nog hebben geloofd, maar AV boeren moeten zich tegenwoordig in vreselijke bochten wringen om computers niet tot een grinding halt te vertragen terwijl elke nieuwe detectie de kans op false positives vergroot.

Kom maar eens met bewijzen of referenties die voor jouw vermoeden onderbouwen...

[1] op 15 mei had alleen al AV-Test 452 varianten gespot: https://plus.google.com/+avtestorg/posts/AwZPe1EtWNy
Als je op virustotal zoekt naar de hashes zul je onderlinge verschillen zien, bijv. in https://www.virustotal.com/en/file/70c524c8a1f1864a9aa020d1ba30ed0c45ee16e2b91d73888488c26825f7d097/analysis/ zijn er 15 van 62 scanners die er geen kwaad in zien terwijl dat er bijv. in https://www.virustotal.com/en/file/c354a9a0bbb975c15e884916dce251807aae788e68725b512a95f7b580828c64/analysis/ maar 5 van de 62 zijn.
07-06-2017, 01:51 door Anoniem
Door karma4: Kaspersky kan iets doen met Apple ios os× ze kunnen wat doen met Android en linux dat zijn de grotere markten voor een os.
Een desktop is een oude niche benadering. Tijd voor kaspersky om echte innovatie te tonen. Het kodak verhaal is bekend.

Bij de meeste grote bedrijven heeft elke leverancier wel ergens een plekje.

Ja en misschien kan Batavus buitenboordmotoren gaan fabriceren..

Kaspersky is gespecialiseerd in antivirus voor Windows, al jarenlang. Microsoft probeert Kaspersky buitenspel te zetten met een eigen product van mindere kwaliteit. Het lijkt een beetje op wat Microsoft al eerder deed met Internet Explorer versus Google Chrome. We weten allemaal hoe dat is afgelopen.

Ik denk dat Microsoft weer opnieuw een tik op de vingers gaat krijgen.
07-06-2017, 02:42 door Anoniem
Kaspersky Labs, heeft gelijk met deze stap. Microsoft probeert antivirus bedrijven buitenspel te zetten met het opdringen van een eigen product. Dit is niet in het belang van de burger want monocultuur in virusscanners veroorzaakt een enorme zwakke plek in het securitylandschap waar iedereen last van zal krijgen.

Elke malwareschrijver hoeft alleen ervoor te zorgen dat zijn "produkt" niet door Microsoft's scanner wordt herkend en heeft daarna vrij spel in het besmetten en besmet houden van computers via steeds nieuwe niet gedetecteerde malware varianten. Die besmette computers worden vervolgens gebruikt voor internetcriminaliteit zoals spam, meer malware, afpersing, denial of serviceaanvallen, etc.

De EU moet effectief ingrijpen om ervoor te zorgen dat EU burgers en de rest van de wereld niet de dupe worden van monopolistisch wangedrag.
07-06-2017, 08:09 door Anoniem
Hou toch op zeg. Een besturings-systeem dat zichzelf veilig houdt. Beter kan niet. En dan zou het externe software MOETEN toelaten deze veiligheid te ondermijnen omwille van de concurrentie. Ik denk dat die externe virus scanner makers zich eens flink achter de oren moeten krabben en hun onveiligheidsgevoel moeten pinnen op de echte hackers die de normale Windows gebruikers het leven zuur maken.
07-06-2017, 08:19 door Anoniem
...het recht van gebruikers schenden om te bepalen welke applicaties ze op hun eigen apparaten willen draaien.
Waarom hoor ik ik niemand klagen over telefoons en tablets die op dezelfde manier gegijzeld worden door Apple, Android en Windows?
07-06-2017, 08:25 door Anoniem
Zoals de laatste reactie: ik denk dat we iets minder kortzichtig moeten zien: een standaar windows OS, pre Win10, werd zonder antivirus geinstalleerd. Een onwetende mens heeft dat niet door. Op deze manier hebben ze toch al iets van beveiliging (toegegeven, ver van de beste - maar met een lekke band rij je nog altijd verder dan zonder band..) De comotie van Kaspersky is in dat opzicht begrijpbaar, want weer de 'onwetende' mens die ziet een antivirus en denk 'ah, ik ben toch beveiligd' en gaat niet meer op zoek... beetje 2zijdig probleem, maar ik vind het toch niet slecht van MS, van dit te voorzien, nog properder had natuurlijk een venster, a la 'browser keuze' geweest met "U beschikt momenteel niet over een anti-virus programma, u kan er een aankopen of gratis downloaden <bing search naar anti virus voor win10> of u kan het mee geleverde gratis windows defender gebruiken.... zo iets..

"nobody knows what it means, but it's provocative"
07-06-2017, 08:34 door Ron625
Door Anoniem 08:09 Hou toch op zeg. Een besturings-systeem dat zichzelf veilig houdt. Beter kan niet.
Juist!
Hoe betrouwbaar is een systeem, dat software van derden nodig heeft voor zijn eigen beveiliging?
07-06-2017, 09:09 door karma4 - Bijgewerkt: 07-06-2017, 09:19
Door Ron625:
Door Anoniem 08:09 Hou toch op zeg. Een besturings-systeem dat zichzelf veilig houdt. Beter kan niet.
Juist!
Hoe betrouwbaar is een systeem, dat software van derden nodig heeft voor zijn eigen beveiliging?
En het issue is dat die derden niet nodig zijn maar wel een goeie grijpstuiver willen hebben door die beeldvorming.
De klachten Kaspersky is dat hun verdienmodel niet meer opgaat als het in het os dan wel bij de os leverancierzit waar het ook hoort. Wat zou de kans zijn van van een overeenkomstige rechtszaken tegen Apple? Die hebben Clone machines ook buiten de deur gehouden.

Neem bijvoorbeeld het uitschakelen van usb storage smb services. Allemaal uitstekend via het os te doen. Ooit bezig geweest met zo'n third party product. schreeuwend duur. Denk dan aan de prijs van ee machine met Windows er op. Blijk je er op eenvoudige manieren om heen te kunnen.

Waar ik toegevoegde waarde zie buiten het os is de Browser wereld. Helaas was veiligheid geen onderwerp van Tim Berner Lee en zijn collega's
07-06-2017, 10:46 door Ron625
Door karma4: Helaas was veiligheid geen onderwerp van Tim Berner Lee en zijn collega's
Toen was HTML (toen nog HTM) nog één richtingsverkeer en bestond uit tekst en afbeeldingen, niet uit opdrachten.
Met de komst van cliënt-site scripts begon de ellende pas echt.
07-06-2017, 13:03 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 07-06-2017, 13:10
[Verwijderd]
07-06-2017, 13:45 door Anoniem
Door 4amrak:
Door Ron625:
Door karma4: Helaas was veiligheid geen onderwerp van Tim Berner Lee en zijn collega's
Toen was HTML (toen nog HTM) nog één richtingsverkeer en bestond uit tekst en afbeeldingen, niet uit opdrachten.
Met de komst van cliënt-site scripts begon de ellende pas echt.

maar verwacht niet dat deze heer dat soort subtiele details weet / snapt.

HTML laat, op verschillende manieren toe dat documenten in andere documenten worden weergegeven en daarvoor automatisch en via verschillende, mogelijk via het onderliggende os geïmplementeerde, protocollen gebruikt. Al eens bekeken hoe bijvoorbeeld Steam en Origin snelkoppelingen werken? Daarnaast verstopt het (in oorspronkelijk ontwerp) de koppelingen tussen documenten die door de gebruiker worden gevolgd.

Dat zijn zo even voor de vuist weg twee zwaktes van HTML, die door de browsers moeten worden opgevangen
07-06-2017, 14:26 door Anoniem
Door Anoniem: Kaspersky Labs, heeft gelijk met deze stap. Microsoft probeert antivirus bedrijven buitenspel te zetten met het opdringen van een eigen product. Dit is niet in het belang van de burger want monocultuur in virusscanners veroorzaakt een enorme zwakke plek in het securitylandschap waar iedereen last van zal krijgen.

Elke malwareschrijver hoeft alleen ervoor te zorgen dat zijn "produkt" niet door Microsoft's scanner wordt herkend en heeft daarna vrij spel in het besmetten en besmet houden van computers via steeds nieuwe niet gedetecteerde malware varianten. Die besmette computers worden vervolgens gebruikt voor internetcriminaliteit zoals spam, meer malware, afpersing, denial of serviceaanvallen, etc.

De EU moet effectief ingrijpen om ervoor te zorgen dat EU burgers en de rest van de wereld niet de dupe worden van monopolistisch wangedrag.

Hou toch op zeg, bij elke voor geïnstalleerde Windows PC of laptop zit al sinds jaar en dag een AV-proefversie. Vaak is dit Norton of McAfee, en als de maand om is blijft deze zeuren totdat je het betaalpakket koopt of het programma verwijderd.
07-06-2017, 15:49 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-06-2017, 17:48 door Patje-RedFan
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kaspersky Labs, heeft gelijk met deze stap. Microsoft probeert antivirus bedrijven buitenspel te zetten met het opdringen van een eigen product. Dit is niet in het belang van de burger want monocultuur in virusscanners veroorzaakt een enorme zwakke plek in het securitylandschap waar iedereen last van zal krijgen.

Elke malwareschrijver hoeft alleen ervoor te zorgen dat zijn "produkt" niet door Microsoft's scanner wordt herkend en heeft daarna vrij spel in het besmetten en besmet houden van computers via steeds nieuwe niet gedetecteerde malware varianten. Die besmette computers worden vervolgens gebruikt voor internetcriminaliteit zoals spam, meer malware, afpersing, denial of serviceaanvallen, etc.

De EU moet effectief ingrijpen om ervoor te zorgen dat EU burgers en de rest van de wereld niet de dupe worden van monopolistisch wangedrag.

Hou toch op zeg, bij elke voor geïnstalleerde Windows PC of laptop zit al sinds jaar en dag een AV-proefversie. Vaak is dit Norton of McAfee, en als de maand om is blijft deze zeuren totdat je het betaalpakket koopt of het programma verwijderd.
Het eerste wat ik doe is die proefversie eraf smijten en iets anders erop.
10-06-2017, 17:29 door SecGuru_OTX
Door Anoniem: Sorry hoor maar Windows Defender is nog steeds pure bagger, beschering tegen wannacry en zeroday exploids vergeet het maar, ben en blijf altijd een trouwe gebruiker van MBAM, Adwcleaner icm. Kaspersky en Superantispyware.

Ik denk dat Kaspersky (en andere anti malware leveranciers) niet bang zijn voor de huidige Windows Defender versie. De nieuwe versie met de naam Windows Defender Advanced Threat Protection is wel echt een dreiging voor ze. WD ATP is nu alleen nog maar beschikbaar in de Insider versie. Ik ben sinds afgelopen donderdag aan het testen met WD ATP en ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben, het lijkt een echt Next Gen Endpoint Protection product te worden. Tot nu toe 100% detectie met automatic response en analyse.

Het is wel een addon en zit niet standaard in het OS.
12-06-2017, 18:23 door Anoniem
Door Patje-RedFan: Windows Defender is bij mij uitgeschakeld via Groupspolicy , dus die kan totaal niet meer draaien :-)
Windhoos.
Standaard vernietig ik alle privacy instelling van Windows waaronder 10. Defender is verwijderd, en maar ged ook het was zo lek als een vergiet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.