Door Briolet: Vorige maand kreeg ik het volgende mailtje:
Vanaf 15 juni zijn app-specifieke wachtwoorden verplicht voor toegang tot je iCloud-gegevens via apps van derde partijen, zoals Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird of andere voorzieningen voor e-mail, contacten of agenda's die niet worden aangeboden door Apple.
Gisteren was het dan zover. Het wachtwoord waarmee ik via de telefoon mijn iCloud mail ophaal, werkt niet meer. Ik heb nu net een speciaal wachtwoord voor die mail cliënt aangemaakt.
Wat ik me nu afvraag: "Hoe weet Apple welk wachtwoord ik voor welke app ga gebruiken, want mijn accountnaam veranderd niet bij de apps". Op de account pagina kan ik tot 25 wachtwoorden aanmaken en een label geven. Op mijn telefoon moest ik alleen het oude wachtwoord wissen en het nieuwe invullen. Het label wordt niet gebruikt. Dat is er waarschijnlijk alleen voor mijn oriëntatie.
Op zich een mooie extra beveiliging waarbij apple er voor zocht dat 3e party apps nooit meer het iCloud wachtwoord hoeven te zien. Meer op
https://support.apple.com/nl-nl/HT204397 Door Briolet: Vorige maand kreeg ik het volgende mailtje:
Vanaf 15 juni zijn app-specifieke wachtwoorden verplicht voor toegang tot je iCloud-gegevens via apps van derde partijen, zoals Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird of andere voorzieningen voor e-mail, contacten of agenda's die niet worden aangeboden door Apple.
Gisteren was het dan zover. Het wachtwoord waarmee ik via de telefoon mijn iCloud mail ophaal, werkt niet meer. Ik heb nu net een speciaal wachtwoord voor die mail cliënt aangemaakt.
Wat ik me nu afvraag: "Hoe weet Apple welk wachtwoord ik voor welke app ga gebruiken, want mijn accountnaam veranderd niet bij de apps". Op de account pagina kan ik tot 25 wachtwoorden aanmaken en een label geven. Op mijn telefoon moest ik alleen het oude wachtwoord wissen en het nieuwe invullen. Het label wordt niet gebruikt. Dat is er waarschijnlijk alleen voor mijn oriëntatie.
Op zich een mooie extra beveiliging waarbij apple er voor zocht dat 3e party apps nooit meer het iCloud wachtwoord hoeven te zien. Meer op
https://support.apple.com/nl-nl/HT204397 Tips :
- Maak een afspraak bij de Apple store met een 'Genie' en leg het voor.
Belangrijke
- Maak meerdere accounts aan bij Apple opdat je je belangrijkste accountnaam waarmee je je ecosysteem beheert en apps' aankoopt niet maar loopt rond te strooien.
Dus simpelweg om te beginnen bijvoorbeeld een apart account voor je facetime (met dus een ander inlogemailadresaccountnaam) opdat niet iedereen weet wat de naam is van je hoofdaccount en men minder snel rotgrappen met je hooficloudaccountnaam (oa phishing) kan uithalen.
Want dat is mi toch een beetje een misser in het hele systeem, 1 account voor alles.
Scherm dat account zoveel mogelijk af.
Daarnaast blijft Apple torbrowser selectief blokkeren wat ook jammer is.
Supportpages niet te bezoeken, maar de verkooppages niet (tja, kopen, kopen, kopen).