image

KPN ontwikkelt slim fietsslot dat smartphone vergrendelt

woensdag 21 juni 2017, 09:38 door Redactie, 25 reacties

KPN ontwikkelt samen met AXA en Veilig Verkeer Nederland (VVN) een slim fietsslot dat de smartphone vergrendelt tijdens het fietsen, zo hebben KPN en VVN vandaag bekendgemaakt. Het fietsslot communiceert met het KPN-netwerk en kan tijdelijk internet en bellen blokkeren zodra de tweewieler van het slot wordt gehaald.

De Safe Lock wordt deze zomer in een besloten pilot verder getest, waarna het slot later dit jaar in de winkels zal liggen. Eén op de vijf fietsongelukken bij kinderen wordt veroorzaakt door het gebruik van de smartphone tijdens het fietsen. In 2015 raakten 441 kinderen gewond en kwamen er 12 om het leven. Uit onderzoek blijkt bovendien dat niet alleen het gebruik van de smartphone op de fiets voor afleiding zorgt, maar dat het ontvangen van trillingen en geluidsmeldingen van apps als Snapchat, WhatsApp en Instagram al zorgt voor een verminderde aandacht voor het verkeer.

Het slimme fietsslot staat in verbinding met een app, die het netwerk van de gebruiker blokkeert zodra de fiets van het slot wordt gehaald. Het slot wordt niet meer met een sleutel geopend en gesloten, maar via de app. Deze app stuurt zodra het slot ontgrendeld wordt een signaal naar het netwerk van KPN, waarna het data- en telefoonverkeer tijdelijk wordt stopgezet, met uitzondering van het alarmnummer 112. Zodra de fiets met de app op slot is gezet kan de gebruiker weer volledig gebruik maken van de smartphone. De app komt als eerste uit voor Android-telefoons. De Safe Lock zal rond de 100 euro gaan kosten.

Reacties (25)
21-06-2017, 10:16 door mythiq
Eén op de vijf fietsongelukken bij kinderen wordt veroorzaakt door het gebruik van de smartphone tijdens het fietsen. In 2015 raakten 441 kinderen gewond en kwamen er 12 om het leven.
Zijn die cijfers de totalen of is er een link met het gebruik van de smartphone? Een linkje naar de bron van het onderzoek zou ook niet misstaan.
21-06-2017, 10:21 door Anoniem
Wat ik me dan afvraag is waarom moet het slot met KPN communiceren en niet via b.v. bluetooth...

Mijn eerste gedachte is toch dat KPN interesse heeft in het nieuwe olie (gegevens over z'n gebruiker)...

In een latere fase zou:
- aan de verzekeraar verkocht kunnen worden of de fiets wel op slot stond tijdens de diefstal;
- zou een actief verband gelegd kunnen worden met locatie van locken en unlocken, wat niet zo actief is als het zich alleen binnen de app afspeelt;
- etc...

Een argument dat je de app anders zou kunnen omzeilen, om daar maar vast op voor te sorteren, lijkt me niet opportuun, daar de aanwezigheid van de app een vereiste is voor het gebruik van het slot.

Maar goed, hopelijk wordt er kritisch gekeken naar de privacy van deze jonge kinderen...
21-06-2017, 10:28 door Anoniem
Dit is een uitvinding voor mensen die geen verantwoordelijkheid kunnen/wilenl dragen en de impuls niet kan weerstand om hun telefoon te checken (kan ook door concentratiegebrek zijn bij kinderen en/of ADHD). Ook leuk wanneer je telefoon leeg is en daardoor geen BT meer kan doen. Liever een goed slot van 20 euro dan een 100 euro prul waarvoor ik ook nog een Bluetooth nodig ben.

Het fietsslot is absoluut overbodig en over-engineered, en weel voor een hele simpele reden:

Misschien gewoon een app ontwikkelen dat detecteert dat je aan het fietsen bent (op basis van snelheid, etc.), en dan de meldingen van de (door artikel) genoemde apps onderdrukt.

Eén op de vijf fietsongelukken bij kinderen wordt veroorzaakt door het gebruik van de smartphone tijdens het fietsen. In 2015 raakten 441 kinderen gewond en kwamen er 12 om het leven.
Deze twee zinnen lijken met elkaar samen te hangen, maar dit is niet noodzakelijk waar.
De zin over 1 op 5 kan los staan van de statistieken van 2015.
21-06-2017, 10:31 door Anoniem
En vanaf nu dus thuis je fiets ook op slot...
21-06-2017, 10:33 door Whacko
Het slimme fietsslot staat in verbinding met een app, die het netwerk van de gebruiker blokkeert zodra de fiets van het slot wordt gehaald. Het slot wordt niet meer met een sleutel geopend en gesloten, maar via de app. Deze app stuurt zodra het slot ontgrendeld wordt een signaal naar het netwerk van KPN, waarna het data- en telefoonverkeer tijdelijk wordt stopgezet, met uitzondering van het alarmnummer 112. Zodra de fiets met de app op slot is gezet kan de gebruiker weer volledig gebruik maken van de smartphone. De app komt als eerste uit voor Android-telefoons. De Safe Lock zal rond de 100 euro gaan kosten.
waarom toch van deze smartlocks? als je telefoon leeg is kun je te fiets niet meer op slot zetten. Je fietsslot blokkeert je KPN netwerk. klinkt allemaal als leuke speledingetjes om te hacken.
21-06-2017, 10:41 door Anoniem
Ik fiets niet en app tegelijk, maar als ik op de fiets b.v. een routeplanner heb gemount op mijn stuur dan wil ik die ook gewoon kunnen gebruiken - dan ga ik geen slot aanschaffen dat dit onmogelijk maakt.

De doelgroep lijkt me dus ouders die hun kinderen hiervan willen weerhouden.
21-06-2017, 10:42 door Anoniem
Ik kom genoeg idioten op de fiets tegen die lopen te slingeren of op e verkeerde fietspad helft komen,.

ff lekker schreeuwen "kijk uit je domme harses!" worden ze weer even wakker,. maar gaan vervolgens doodleuk verder appen.
En in het donker vaak ook zonder licht of niks.
Net spoken.
21-06-2017, 10:56 door Ron625
Opvoeden lijkt mij stukken goedkoper, dan een smartfoon.........
21-06-2017, 11:35 door Anoniem
Door Anoniem: Wat ik me dan afvraag is waarom moet het slot met KPN communiceren en niet via b.v. bluetooth...

Wat ik me dan weer afvraag is hoe je tot die conclusie gekomen bent aan de hand van het gepresenteerde materiaal.
Wat IK er van begrijp is dat het slot met de telefoon communiceert (ongetwijfeld via bluetooth) en dat de telefoon
vervolgens met KPN communiceert om het internetten/bellen te blokkeren.

Je kunt denken "waarom kan dat niet lokaal in de telefoon" maar wellicht is dat helemaal niet zo simpel te regelen
vanuit een APP, dat weet ik niet. De block bij KPN is vast effectiever, ook tegen slimme jongetjes.
21-06-2017, 12:11 door [Account Verwijderd]
Nonsens. Humbug. Onzin. De politie handhaaft niet of nauwelijks de WVW en het RVV van toepassing op het fietsverkeer. Daar zit het knooppunt, niet in een Kijkshop produkt, over een half jaar met 30% korting verkrijgbaar tijdens het recreatieve winkelen.
21-06-2017, 12:29 door Anoniem
Handig, krijg je een ongeluk, moet je eerst je fiets op slot zetten voordat je de hulpdiensten kan bellen.
21-06-2017, 13:01 door Anoniem
Door Anoniem: Handig, krijg je een ongeluk, moet je eerst je fiets op slot zetten voordat je de hulpdiensten kan bellen.

artikel wel gelezen?

Deze app stuurt zodra het slot ontgrendeld wordt een signaal naar het netwerk van KPN, waarna het data- en telefoonverkeer tijdelijk wordt stopgezet, met uitzondering van het alarmnummer 112.
21-06-2017, 13:13 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Handig, krijg je een ongeluk, moet je eerst je fiets op slot zetten voordat je de hulpdiensten kan bellen.

Neen.

"Deze app stuurt zodra het slot ontgrendeld wordt een signaal naar het netwerk van KPN, waarna het data- en telefoonverkeer tijdelijk wordt stopgezet, met uitzondering van het alarmnummer 112."
21-06-2017, 13:18 door Anoniem
Door Aha: Nonsens. Humbug. Onzin. De politie handhaaft niet of nauwelijks de WVW en het RVV van toepassing op het fietsverkeer. Daar zit het knooppunt, niet in een Kijkshop produkt, over een half jaar met 30% korting verkrijgbaar tijdens het recreatieve winkelen.
Volgens mij roep je hier 2 dingen die niet alleen niets met elkaar te maken hebben, maar voor zover ze al relevant
zijn juist bewijzen dat dit een betere oplossing is dan handhaving door de politie.
Maar ja, je hebt je anti-overheid en anti-productontwikkeling zegje op security.nl weer gedaan he?
21-06-2017, 14:02 door Anoniem
Het einde nadert voor de nu nog analoge fiets,ze weten waneer je fietst,waar je heen fietst gaat,waneer je terugkomt etc.
dus mocht je geen gps of smartphone of sporthorloge of iets bij je dragen dat maakt straks niets uit.

Ik schreef gisteren een stukje over de aanleg van digitale fietspaden in nederland wat al een aantal
jaren gaande is,het argument om zonne-energie mee op te vangen,dus een technisch fietspad
wat indirect nog gekoppeld is aan de fiets,maar in de toekomst kan dit direct worden gekoppeld
aan ingebouwde systemen een chip in de fiets of scooter,zodat deze technische fietspaden jou
overal kunnen volgen,gekoppeld aan een vorm van persoonlijk id,of app of een verzekering,een fiets-belasting
of fietsdiefstal-registratie methoden en deze technologie word verder uitgebreid,en daar zullen fiets/scooter-service-gerichte bedrijven handig op in spelen.

Vandaag een stukje over fietsdiefstal op teletekst,dit is al weer een aardig stuk in deze richting.

De inzet van lokfietsen schrikt
fietsendieven af.In gemeentes die zo'n
lokfiets gebruiken om dieven te pakken,
daalt het aantal aangiftes in een jaar
met gemiddeld 40 procent.Dat blijkt uit
onderzoek van de Tilburg University.

Lokfietsen hebben een ingebouwd systeem
waarmee de politie ze kan volgen.Aan de
buitenkant is niets te zien.Publiciteit
over de inzet blijkt al een daling van
het aantal diefstallen te veroorzaken.

De onderzoekers voegen eraan toe dat
het totaal aantal fietsendiefstallen al
jaren sterk daalt.In 1980 werden nog
een miljoen fietsen per jaar gestolen.
Nu is dat ongeveer de helft.

Of het nu diefstal/millieu of een ander argument is dat maakt niets uit,
want het gaat om het digitale systeem zelf om te kunnen monitoren.

The Matrix
21-06-2017, 14:08 door Anoniem
Niet handig dat de telefoon nodig is om het fietsslot te ontgrendelen. Bij verlies of diefstal van de telefoon kan het kind dan niet meer op de fiets naar huis.

Er zijn heel wat fietssloten te koop tegenwoordig. Waarom ééntje kopen met een beperking?
21-06-2017, 14:10 door Anoniem
K: Mam mag ik 100 euro?
M: Waarom meid?
K: Ik wil een slot hebben zodat ik niet meer kan appen op de fiets.
M: <mond valt open van verbazing dat een kind van 12 zichzelf beschermt TEGEN appen.>

Tot zover deze utopie van KPN.
21-06-2017, 14:28 door Anoniem
Wat een onzin! Laat VVN maar aandacht vestigen op het echte probleem: namelijk het bellen/appen op de fiets!

Die data zal ongetwijfeld als goudmijntje door VVN/AXA/KPN (mis)(ge)bruikt worden...

Een waarschuwing dat je fiets niet op slot staat is denk ik dan wel weer handig. (kan op auto's ook al tegenwoordig).
21-06-2017, 14:34 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Aha: Nonsens. Humbug. Onzin. De politie handhaaft niet of nauwelijks de WVW en het RVV van toepassing op het fietsverkeer. Daar zit het knooppunt, niet in een Kijkshop produkt, over een half jaar met 30% korting verkrijgbaar tijdens het recreatieve winkelen.
Volgens mij roep je hier 2 dingen die niet alleen niets met elkaar te maken hebben, maar voor zover ze al relevant
zijn juist bewijzen dat dit een betere oplossing is dan handhaving door de politie.
Maar ja, je hebt je anti-overheid en anti-productontwikkeling zegje op security.nl weer gedaan he?


Nog vóór dat het artefact op de markt is ofwel in gebruik wordt genomen heb je dus al gedroomd en 'dus' bewezen dat het beter voldoet dan handhaving. Van verbazing valt mijn mond open van je voorspellende gave! Je kan meteen aanschuiven bij Nostradamus en gelijkbegaafden.
Ach ja, je hebt je fantasmagoria op security.nl weer gedaan he?
21-06-2017, 14:34 door Anoniem
Door Anoniem: Ik kom genoeg idioten op de fiets tegen die lopen te slingeren of op e verkeerde fietspad helft komen,.

ff lekker schreeuwen "kijk uit je domme harses!" worden ze weer even wakker,. maar gaan vervolgens doodleuk verder appen.
En in het donker vaak ook zonder licht of niks.
Net spoken.

Ik zeg niets en zet me gewoon schrap. Paar keer gedaan al. Enige manier om dat af te leren.
21-06-2017, 15:31 door Anoniem
Halve informatie : het moet veel erger zijn

In 2015 raakten 441 kinderen gewond en kwamen er 12 om het leven.
Ja, dat zijn de keren dat men er zelf niet goed vanaf kwam.
Maarrr, hoeveel slachtoffers maken smartphone gebruikende fietsers!!!
Andere verkeersdeelnemers moeten namelijk de raarste plotselinge toeren uithalen om deze fietsers te ontwijken wat niet altijd lukt.
Want als jij op de grond ligt en gewond raakt fietst die fietser (of groep) gewoon door.

Dàt komt natuurlijk niet in de statistiek terug ... niets gebeurd als het niet is geregistreerd toch?

Durf er dus ruim op te wedden dat de groep slachtoffers heel veel groter is dan het aantal kindertjes dat zelf slachtoffer wordt van eigen onvoorzichtigheid.
Dit asociale gedrag is ook nog eens niet alleen voorbehouden aan kinderen, de volwassenen zijn in bepaalde grote steden zwaar in de meerderheid.

Met dit soort veelvoorkomend gedrag in combinatie met dat ding in de hand.
- door rood rijden
- niet stoppen voor overstekers op zebrapaden
- tegen het verkeer in rijden (rotondes zijn nogal eens favoriet)
- gevaarlijk slingeren
- over het midden van de weg rijden (in combinatie met slingeren)
- hand niet uitsteken bij het onverwacht afslaan
- zonder licht rijden (maar dat verlichte gezicht is wel een indicatie, goed te zien in donkere parken)
- en natuurlijk dus niet om je heen kijken maar op dat glasplaatje
- koptelefoon op, al dan niet luid bellend zodat je onmogelijk het geluid (en dus het verkeer) om je heen kunt horen laat staan dat je erop reageert

Speciale ruime categorie : de mama's (en papa's!) met bakfietsen met kinderen erin, of gewoon met zitjes voor en achter met kinderen erin.
Die ook gewoon meedoen met bovenstaande misdragingen. Dagelijks te zien..
Zijn kinderen een wegwerpgoed? Nieuwe maken als er eentje voortijdig kapot gaat?
WTF are you thinking ?!!!


Het is ècht te zot voor woorden in sommige steden.
Dit gedrag heeft ècht helemaal niets meer te maken met serieuze en veilige verkeersdeelname en openbaar sociaal gedrag naar de medemens.
Het is helemaal en vooral : ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke en nog veel meer ikke, ikke, ikke en mijn eigen bezigheden.

Met dank aan de social media en aan de politie die pro actief heeft aangegeven dat te veel werk te vinden om daar op te controleren.*
En de politiek natuurlijk, die zelf teveel fan zijn van de ikke, ikke, ikke-media en techniek om daadwerkelijk bereid te zijn dit gewoon aan te pakken.
Wordt niet gedaan met argumenten als 'dat de markt/maatschappij dat zelf wel reguleert'.

Nee dus.
De openbare gedragsregel is ge(ver)worden tot : niet smartphone gebruikers letten op en gaan voor smartphone gebruikers aan de kant (tenzij ze dat niet doen, dan heb je een ongeluk of reageert de smartphone gebruiker nog net op tijd wel).

Dit heeft niet maar ook niets meer te maken met enig sociaal fatsoen. Terugkerende schrik en grote ergernis zijn ook niet goed voor je gezondheid ;)
Kortom, een dergelijk slot op de markt brengen is verdienen aan het principe dweilen met de kraan open.
Smarphone gebruik mag terecht niet in de auto, en zou net zo goed terecht niet meer op de fiets (en de brommer!) mogen.
Wie met een smartphone door rood loopt hoort een dubbele boete te krijgen.

Het is geen kwestie van kunnen maar van willen.
En nu is de wil er niet, kennelijk staan social media deels boven de wet.

Slim zit dus in willen handelen en niet in techniek.*
En hou op met dat gelul over terrorisme, dit fenomeen kost alleen al heel erg veel meer slachtoffers en maatschappijbrede ergernis!!
Prioriteiten stellen (en handen uit de mouwen) dames en heren.


* niet gebruikt argument maar wel in het wild constateerbaar. Als je zelf ook al kijkend op dat schermpje rondloopt/zit te tikken zie je ook niet wat er in je omgeving gebeurt.
Men klaagt over te weinig inkomsten terwijl het geld letterlijk op straat ligt (fietst!).
* Slim van KPN om hier (al trackend?) een slaatje uit te willen slaan.
21-06-2017, 16:17 door Briolet
Door Anoniem: Niet handig dat de telefoon nodig is om het fietsslot te ontgrendelen. Bij verlies of diefstal van de telefoon kan het kind dan niet meer op de fiets naar huis.

Ik zie noch meer problemen op de loer.

A) Je moet er nml ook voor blijven zorgen dat de batterij in het slot genoeg spanning houdt. Zo niet, krijg je je fiets ook niet meer van het slot omdat hij niet met de telefoon kan praten.

B) Je verbind je voor de levensduur van het slot aan KPN als provider van je telefoondiensten. De verbinding wordt nml niet in de telefoon geblokkeerd, maar al bij de provider tegengehouden.


Ik voorzie geen grote doelgroep.
21-06-2017, 19:17 door Anoniem
Gaan de bewegingen van fietsers zo ook worden gecontroleerd? Waar draait die app, in het slot? Kun je aldus ook je fiets traceren met je telefoon? De KPN weet immers waar die is.
21-06-2017, 20:13 door Anoniem
100 euro voor een slot..... voor dat geld koop ik liever goed slot met een kettingslot erbij.
KPN abonnementen zullen wel weer omhoog gaan om de zoveelste nutteloze investering/wanhoopspoging door te belasten.
22-06-2017, 13:53 door Anoniem
Door Whacko: waarom toch van deze smartlocks? als je telefoon leeg is kun je te fiets niet meer op slot zetten. Je fietsslot blokkeert je KPN netwerk. klinkt allemaal als leuke speledingetjes om te hacken.
De website voor het slot blijft in het laden van iets veel te zwaars hangen, dus ik kan daar op dit moment geen aanvullende informatie vinden. Uit de beschrijving hier krijg de indruk dat het slot niet meer doet dan op bevel van de app open en dicht gaan, en dat de app ook het blokkeren regelt. Het slot communiceert dan zelf niet met KPN.

Als ze dat niet zo zouden doen zouden kinderen simpelweg de blokkade kunnen omzeilen door de app te de-installeren of door de antenne van het slot af te schermen zodat de app niet meer merkt dat die open is. Het resultaat is dan wel het al genoemde bezwaar dat het slot afhankelijk wordt van de smartphone, de accu van de smartphone en zijn eigen accu. En daar kan een hoop mee mis gaan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.