Wat een hoop ongeinformeerd gekakel. Laat ik eens kijken of ik hier wat nuttigs kan toevoegen.
Ok, een modem doet een ding, namelijk signalen moduleren en demoduleren. Bijvoorbeeld om data door een spraakkanaal te persen, of zoals hier, om data over het kabelnetwerk heen te krijgen. Het ziggo modem doet daarnaast ook nog een paar andere dingen, zoals "het extra" om met "de andere kant" aan de kabelkant te praten. Maar ook IP pakketten routeren van lokale netwerk naar kabelnetwerk. Er zit ook een switch in voor het lokale netwerk en een wifi gedeelte waarmee het de functie van "access point" vervult.
Een opmerkelijk en hier relevant ding is dat het "Netwerk Address Translation" (NAT) doet, oftewel "masquerading" oftewel "internet connection sharing". Dit is te zien als een soort eenwegspiegel waardoor je vanuit je lokale netwerkje wel met je computertje "het internet op kan", maar waardoor de buitenwacht niet automatisch ook kan zien wat er op jouw lokale netwerkje aan computertjes, printertjes, en zo verder, achter het routertje (hier: ziggo modem) aan het netwerk hangt.
Een van de dingen die UPnP doet, zoals de naam al zegt bedoeld om "waarom doet'ie het nou niet?!?"-problemen op te lossen veroorzaakt door NAT, is "poortendoorgave op de router openzetten", zodat een programma op je computertje dat signalen van buitenaf moet kunnen ontvangen, en dat normaliter niet kan vanwege die eenwegsspiegel, dat ineens wel kan.
UPnP doet niet aan kijken of de poortopenzetvrager dat soort vragen wel mag stellen, die zet gewoon de poort open. Dus als je denkt, ik ben veilig want ik zit achter een eenwegspiegel en niemand die me ziet... dat valt nog wel eens vies tegen.
Bijvoorbeeld, zoals in dat eerder genoemde linkje te lezen, willen apparaten met een hoog gebruiksvriendelijksgehalte nogal eens uit zichzelf een poort van buitenaf naar zichzelf openzetten zodat je, waar je ook bent in de wereld, bij je printertje of je vernetwerkte harde schijven (NAS) kan. Zit er geen wachtwoord ofzo op omdat je denkt, toch alleen lokaal, dan blijkt wel eens dat de hele wereld bij de inhoud van je netwerkschijf kan. En als daar scans van je paspoort of bestanden vol met wachtwoorden voor van alles inclusief telebankieren op staan, dan kan dat wel eens duur worden.
Sterker, het is in de praktijk wel mis gegaan.
Waarom zet ziggo dit dan aan? Omdat het ze nogal in hulpvragen scheelt van het type "waarom doet'ie het nou niet?!?" en omdat een helpdesk ook niet gratis is, is dit uiteindelijk een manier om geld te besparen en de klant tevreden te houden.
Let wel, de problemen komen voort uit een-tweetjes met andere apparatuur die niet iedereen heeft. Het modem geeft alleen het gemak van de mogelijkheid, het gevaar volgt pas uit de software en hardware die daar weer gebruik van maakt. Neemt niet weg, UPnP kan makkelijk fungeren als een soortement van touwtje door de brievenbus. En op het grote boze internet is zoiets een kwestie van tijd voor het misgaat.
Het probleem met UPnP is dus een inherent gebrek aan configureerbaarheid, aan transparantie, en dat de effectieve configuratie op de router erdoor versnippert, namelijk het zijn andere apparaten die al dan niet vragen en de router draait wel, maar vertelt jou dat dan weer niet.
Het is overigens ver van de enige manier waarop kwaadwillenden, malware, en zo verder, de NAT-eenwegspiegel omzeilen. NAT is ook geen veiligheidsmechanisme, dat is slechts een zij-effect. De reden dat we NAT hebben is een "quick-and-dirty" oplappoging voor een ander probleem. Wat op zichzelf problemen veroorzaakte waarvoor UPnP dan weer een (maar niet het enige) oplapmiddel is. Maar UPnP is wel één manier waarop het mis kan gaan.
Dus of de vraagsteller UPnP moet aanzetten? Dat moet je zelf weten. Ik zou zeggen, zet het uit en kijk wat er niet meer werkt. Is er niets dat je mist, dan kan je 't uit laten.
Bijvoorbeeld VoIP is nogal eens de klos, maar dat is ook wel op andere manieren weer aan de gang te krijgen. Ik voor mij zou zeggen, zoek uit welke configuratie je nodig hebt en stel die statisch in op de router, in plaats van dat je alle apparaten op je netwerk via UPnP het "automatisch" kan laten doen. Dan weet je beter wat er gaande is. Maar de prijs is dat je je er wel even in verdiept, verder dan dit stukje.
Door Anoniem: Door Anoniem: Ziggo levert aan nieuwe klanten zijn Connect Box kabelmodem/router. Dit modem/router heeft een gegenereerd alfanumeriek wachtwoord voor de Wifi en een numeriek wachtwoord voor de toegang tot de modem/router. Beide zijn te wijzigen.
Het eerste "wachtwoord voor de wifi" is de PSK en het tweede "numerieke wachtwoord" is... de WPS code.
Dat heeft dus twee keer helemaal niets te maken met UPnP, niets met de webinterface op het routertje zelf, en al helemaal niets met van de internetzijde toegang krijgen tot het lokale netwerk. Het zegt ook niets over de voorspelbaarheid van de gegenereerde PSK.
Het is geen slecht idee om zelf een eigen SSID ("wifi naam") en PSK ("wifi wachtwoord") in te zetten, en WPS uit te schakelen. Wel even uitkijken dat die zich niet slinks spontaan terugzetten, zoals zekere modems van een andere provider dat om de haverklap wel deden. Om deze en andere redenen zou ik toch de voorkeur geven aan een ziggo modem in "bridge" mode en er zelf iets anders achter hangen... maar dat vereist kennis en kunde die vraagsteller wellicht niet heeft.
De modem/router wordt automatisch door Ziggo geüpdatet. Diverse instellingen kun je zelf als gebruiker niet wijzigen.
Met andere woorden klopt het helemaal wat ziggo zegt. Wifi is beveiligd met een goed wachtwoord en om de modem in te komen zul je eerst verbinding moeten maken met het netwerk en dan nog het nummerieke wachtwoord voor de console achterhalen. Prima beveiliging!
Mwa, als je een kabeltje in het modem weet te prikken wordt je niets gevraagd, en de webinterface ("console" krijg je niet, dat is echt een ander ding) heeft bij de ziggo modems die ik ken als wachtwoord "draadloos". Een van de vragen van de vraagsteller is of er ook andere manieren zijn om het lokale netwerk op de komen en dat beantwoordt ziggo slinks niet, maar het antwoord is "dat zou best kunnen", met een serie mitsen en maren die veel te ingewikkeld zijn voor een simpel klantgeruststellend antwoord.
Ik begrijp prima waarom ze het doen maar ik als techneut zeg toch echt, deze antwoorden zijn niet onwaar maar ook niet erg volledig. Het voelt voor mij zelfs aan als misleiding.
Door Anoniem: Door NedFox: [...] Lees de link van Anoniem 00:50 maar eens.
Onzin. Dikke vette onzin. Deze reactie is door een voor paranoide mensen.
Jij hebt dat linkje niet gelezen en je doet net of paranoia niet thuis hoort op security.nl.
Hint: De vraag bij security is niet "zijn we paranoïde?" maar veeleer "zijn we paranoïde
genoeg?"
Door Anoniem: Je doet alsof UPNP automatisch mensen verwelkomt om een apparaat te benaderen vanaf de internet zijde.
Het staat toe dat andere apparaten zichzelf zo aanbieden, vaak volstrekt automatisch en onzichtbaar voor "de gemiddelde gebruiker". De enige plek waar het dan zichtbaar is, is een onduidelijk vinkje op het andere apparaat. Routertjes zouden je een lijstje kunnen geven van apparaten die UPnP-mappings gevraagd (en gekregen) hebben, ze moeten dat toch bijhouden voor zichzelf, maar die mogelijkheid geven ze je bijna nooit.
Dat is complete lariekoek en de gemiddelde internetgebruiker wordt door upnp alleen maar geholpen.
Als je goed zoekt kun je ook op deze site voorbeelden vinden van hoe dat toch net even anders ligt, lees, spectaculair misgaat. Het is dus geen lariekoek en UPnP is geen onverdeelde zegen. UPnP is vooral een antwoord van de industrie op iets teveel "waarom doet'ie het nou niehiet?!?" vragen van klanten.