image

90-jarige door spoofing onterecht beschuldigd van Microsoft-scam

vrijdag 7 juli 2017, 12:46 door Redactie, 9 reacties

Een 90-jarige vrouw uit Helmond is onterecht beschuldigd van de beruchte Microsoft-scam omdat oplichters haar nummer gebruikten. De oplichters bellen mensen op en doen zich daarbij voor als Microsoftmedewerkers. Ze claimen dat er problemen met de computer zijn die zij kunnen oplossen.

"Uit onderzoek is gebleken dat de oplichters ieder willekeurig telefoonnummer mee kunnen zenden", aldus de Politie Helmond op Facebook. In dit geval gebruikten de oplichters het telefoonnummer van een 90-jarige vrouw uit Helmond. De vrouw werd op internet in verband gebracht met de scam. "Deze hoogbejaarde mevrouw heeft hierdoor heel veel overlast ervaren, van kwade slachtoffers die via het telefoonnummer bij haar adres uitkwamen", aldus de politie. Het gaat in dit geval om 'caller ID spoofing'.

De politie roept mensen op om vooral informatie met de politie te delen en niet op eigen initiatief een onderzoek in te stellen. "Waarna onschuldige mensen van zaken worden beticht die zij helemaal niet hebben gedaan." De 90-jarige vrouw, die geen computer heeft, zal aangifte doen wegens identiteitsfraude. De afgelopen anderhalf jaar werden 1900 Nederlanders slachtoffers van de Microsoft-scammers en verloren in totaal honderdduizenden euro's.

Reacties (9)
07-07-2017, 13:38 door Anoniem
Daarom egress filtering. Ook voor telcos.

Dit was trouwens ook een beter idee geweest dan een "bel me niet"-register: Gewoon eisen dat industrieele cold callers altijd met een geldig nummer als caller-id uitbellen, waarachter de klachtafdeling. Liefst met een bekende prefix, 0NN-X-... voor verkopers en 0NN-Y-... voor enqueteerders, en zo verder. Bel je industrieel zonder nummer? Klacht en de waakhond erachteraan. En als je met gespoofde nummers uitbelt? De telco moet het controleren en laat gewoon de oproep niet door als er mee gerommeld is.
07-07-2017, 15:49 door Anoniem
En waar zit de optie op m'n smartphone om calls zonder telefoonnummer te weigeren? Dat zou een snelle manier zijn om zo'n "beller nummer" te forceren.
08-07-2017, 09:16 door Anoniem
Door Anoniem: En waar zit de optie op m'n smartphone om calls zonder telefoonnummer te weigeren? Dat zou een snelle manier zijn om zo'n "beller nummer" te forceren.

Eh, is het punt niet juist dat 'beller nummers' gespoofed kunnen worden? De hele aanleiding voor dit artikel is dat er WEL een bellend nummer zichtbaar was, namelijk dat van die mevrouw uit Helmond.
08-07-2017, 10:19 door Anoniem
Door Anoniem: Daarom egress filtering. Ook voor telcos.

Welke telco's doen dit wel en welke niet? Is daar onderzoek naar gedaan?
08-07-2017, 20:14 door Anoniem
Wat als het nummer nu eens van een 29 jarige ict'er was geweest .
08-07-2017, 20:43 door Anoniem
"Uit onderzoek is gebleken dat de oplichters ieder willekeurig telefoonnummer mee kunnen zenden"
Onderzoek? Ik mag hopen dat ze hier niet meer dan een minuut over hebben nagedacht, dit is standaard functionaliteit van zo'n beetje iedere telefooncentrale. Daarnaast kun je ook App's op je telefoon installeren die dit voor je regelen, ook dat is niets nieuws.
10-07-2017, 08:16 door spatieman
Door Anoniem: Wat als het nummer nu eens van een 29 jarige ict'er was geweest .
dan had hij/zij behoorlijk zijn/haar best mogen doen om zijn onschuld te mogen bewijzen.
10-07-2017, 12:58 door Anoniem
Door Anoniem: Daarom egress filtering. Ook voor telcos.

Dit was trouwens ook een beter idee geweest dan een "bel me niet"-register: Gewoon eisen dat industrieele cold callers altijd met een geldig nummer als caller-id uitbellen, waarachter de klachtafdeling. Liefst met een bekende prefix, 0NN-X-... voor verkopers en 0NN-Y-... voor enqueteerders, en zo verder. Bel je industrieel zonder nummer? Klacht en de waakhond erachteraan. En als je met gespoofde nummers uitbelt? De telco moet het controleren en laat gewoon de oproep niet door als er mee gerommeld is.

Telco's doen filtering. Het issue komt voor bij verbindingen tussen verschillende telco's. Binnen Europa is er een goede samenwerking om spoofing te detecteren en tegen te gaan, maat het is niet zo simpel voor oproepen van "vreemde" telco's. Uiteindelijk moet je toch nog steeds vertrouwen om hetgeen er wordt doorgestuurd.
Roaming identities maak het ook niet simpeler...

Maar, je kan gerust zijn dat het niet mogelijk is om een nummer van Telco X te spoofen als je naar een klant van Telco X belt...

Het issue is dat ook "jij" een telco kan zijn, en dat ben jij degene die het nummer doorzendt. De meeste van deze criminele organisaties zitten rechtstreeks op het SS7 netwerk.
10-07-2017, 17:06 door Anoniem
Door Anoniem:...Maar, je kan gerust zijn dat het niet mogelijk is om een nummer van Telco X te spoofen als je naar een klant van Telco X belt...

Ik kan anders zonder problemen mijn T-Mobile nummer meezenden vanaf "provider X" naar T-Mobile. Beter nog, ik kan zelf mijn eigen T-Mobile nummer bellen terwijl ik mijn eigen T-Mobile nummer mee stuur (dan wordt ik dus gebeld door mijn eigen nummer).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.