Facebook is onduidelijk over de verkoop van persoonlijke informatie van gebruikers aan adverteerders, zo stelt de Consumentenbond, die wil dat hier een einde aan komt. Gebruikers die op een advertentie op Facebook klikken laten dit niet alleen aan de adverteerder weten, maar geven daarmee mogelijk ook zeer persoonlijke informatie door. "Een chronische ziekte, politieke voorkeur of grote financiële beslissingen: grote kans dat Facebook ervan weet en het doorvertelt, zodra een bezoeker klikt op een advertentie op Facebook", zegt woordvoerder Sandra de Jong.
"Stel dat een gebruiker een advertentie voor een zorg- of levensverzekering aanklikt, kan het zomaar dat hij tegelijkertijd ongemerkt aan de verzekeraar doorgeeft dat hij een chronische ziekte heeft. Al vanaf een paar cent kan iedereen gebruikmaken van die persoonlijke informatie, ook privépersonen. Facebook moet hier onmiddellijk mee ophouden, want het kan voor haar gebruikers tot hele nare consequenties leiden", laat Bart Combée weten, directeur Consumentenbond.
Facebook analyseert waar gebruikers op klikken, wat ze 'liken', delen en welke websites ze bezoeken, en maakt die informatie eenvoudig toegankelijk voor adverteerders. Het kan dan gaan om ziektes, politieke voorkeur, geloofsovertuiging en verslavingen waarop een adverteerder zich kan richten. Ook als er niet tegelijkertijd is ingelogd op Facebook. De sociale netwerksite geeft wel een uitleg waarom mensen een bepaalde advertentie te zien krijgen, maar gebruikt hierbij algemene selectiecriteria, zoals leeftijd en locatie. Dit is voor de Consumentenbond te karig en algemeen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.