image

Politie haalt online marktplaats Hansa Market offline

donderdag 20 juli 2017, 16:23 door Redactie, 27 reacties

De Nederlandse politie heeft in samenwerking met de FBI en Europol de online marktplaats Hansa Market offline gehaald. Daarnaast werd een topverkoper van de marktplaats aangehouden in Krimpen aan den IJssel. Verder is beslag gelegd op rekeningen met in totaal meer dan 1000 bitcoins, omgerekend ongeveer 2 miljoen euro. De bitcoins zijn overgeboekt naar een rekening van het Openbaar Ministerie.

Via de marktplaats, die op het Tor-netwerk werd aangeboden, werden drugs verhandeld. De Nederlandse politie wist op 20 juni toegang tot de Hansa-marktplaats te krijgen en had zo volledig inzicht in wat voor producten er via de website werden aangeboden. De infiltratie van de marktplaats was mogelijk na de aanhouding van de twee beheerders van Hansa Market in Duitsland, zo laat de politie vandaag weten.

De ondergrondse marktplaats bleek te worden gehost op servers in Litouwen. Onmiddellijk na de aanhouding van de beheerders zijn deze servers en bijbehorende infrastructuur in beslag genomen. Vervolgens is een exacte kopie van de marktplaats overgezet op Nederlandse servers. De darkwebsite kon gewoon bezocht worden door kopers en verkopers, die niet zagen dat het beheer van Hansa Market was overgenomen door politie en OM in Nederland.

Op deze manier verzamelde de politie de afgelopen weken allerlei informatie, waaronder afleveradressen van een groot aantal bestellingen. De politie wist tienduizenden onversleutelde berichten tussen verkopers en kopers over bestellingen te onderscheppen. Bij een groot aantal bestellingen kon ook het afleveradres worden achterhaald. Zo’n 10.000 buitenlandse adressen van kopers op Hansa Market zijn doorgegeven aan Europol. Meer dan 500 Nederlandse afleveradressen zijn gemeld bij post- en koeriersbedrijven met de bedoeling de leveringen tegen te houden.

Eerder wisten de FBI, het Britse National Crime Agency, de Nederlandse politie en Europol ook de online marktplaats AlphaBay offline te krijgen. De vermeende beheerder van deze marktplaats werd in Thailand opgepakt. Na het offline halen van AlphaBay verhuisden veel gebruikers naar Hansa Market. Volgens Jeff Sessions, de Amerikaanse minister van Justitie, is het oprollen van AlphaBay één van de belangrijkste strafrechtelijke onderzoeken van het jaar. "Het bezoeken van het dark web is niet illegaal, maar sommige criminele ondernemingen proberen misbruik te maken van de bescherming die ze denken dat het biedt", aldus het NCA.

Ook de Nederlandse politie stelde dat kopers op dit soort marktplaatsen niet moeten denken dat ze anoniem zijn. "Verkopers en kopers en ook beheerders van illegale marktplaatsen wanen zich vaak ongrijpbaar voor politie en justitie. Door het uitvoeren van strafrechtelijke onderzoeken en strafvervolging van deze criminelen wordt duidelijk dat het dark web helemaal niet zo anoniem is als de gebruikers mogelijk denken. De internationale samenwerking van de Nederlandse politie en het OM en de FBI, Europol, Duitsland en Litouwen is de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van deze markten grote schade toegebracht", aldus het Openbaar Ministerie. Bezoekers van Hansa Market krijgen nu een pagina te zien met uitleg over het strafrechtelijk onderzoek.

Image

Reacties (27)
20-07-2017, 16:43 door BadAss.Sx
Ergens vraag ik mij het juridisch vraagstuk af of dit mag, maar vooruit.

En zoals ik al jaren roep...Tor is niet een tool om je veilig te wanen.
20-07-2017, 17:09 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
20-07-2017, 17:10 door SecGuru_OTX
Hulde! Het onderling samenwerken gaat steeds beter.

En daarnaast uiteraard heel veel credits voor het Nederlandse Team High Tech Crime.
20-07-2017, 17:20 door Wim ten Brink
Door BadAss.Sx: Ergens vraag ik mij het juridisch vraagstuk af of dit mag, maar vooruit.
Er is geen sprake van uitlokking omdat de bezoekers al naar de site gingen voor de politie deze overnam. Wat er alleen gebeurde is dat de politie de boel overnam ter observatie om zo meer verdachten op te sporen. en ja, dat mag.
20-07-2017, 17:44 door ph-cofi
Door SecGuru_OTX: Hulde! Het onderling samenwerken gaat steeds beter.

En daarnaast uiteraard heel veel credits voor het Nederlandse Team High Tech Crime.

+1
20-07-2017, 18:11 door Anoniem
Door BadAss.Sx: Ergens vraag ik mij het juridisch vraagstuk af of dit mag, maar vooruit.

En zoals ik al jaren roep...Tor is niet een tool om je veilig te wanen.

Zie andere artikel op security.nl, dit heeft niets met een onveilige TOR te maken. De man is gepakt omdat hij een hotmail adres gebruikte. Wat natuurlijk niet echt slim is. Maar een foutje is zo gemaakt en dan hang je.

TOR zelf is naar mijn weten nog niet gekraakt. De daders worden vaak op andere manieren gepakt. Dus wat kort door de bocht.
20-07-2017, 18:29 door Anoniem
/Sarcasme mode on
Gelukkig wordt je als slachtoffer van wraak porno nog steeds van kastje van de muur gestuurd, nooit teruggebeld door hight tech politie agentes die bezig zijn met verjaardagen vieren en niet weten wat een SD kaart is.
/Sarcasme mode off

Impact voor deze slachtoffers is mega groot. Ook al waren ze al een beetje dom door aan te nemen dat 'dat filmpje alleen prive gebruikt zou worden'...

Impact van drugs niet via internet kopen? Nul komma nikx... Vandaag zat er naast mijn Mexicaans restaurant ineens een coffee shop... en zo'n ding waar je geen espresso kunt krijgen...

De focus zou moeten liggen op impact...

Dus OF je moet zeggen 0 tollerantie op drugs, OF je moet niet scheef gaan groeien.

Bovendien is in dit geval niet sprake geweest van uit de lucht halen maar faciliteren van internationale criminele praktijken..
En ik wist niet dat onze openbaar ministerie daar fiat voor kan geven.
20-07-2017, 18:56 door Anoniem
En ja dat mag

Ehh ja mag dat. Als er door jullie observaties (ipv ingrijpen) foute drugs werd verkocht en geleverd waarna burgers overleiden? Dan is dat ook prima?

De politie ziet zichzelf als super mens waar geen enkele regels voor gelden. Dat is een ongezonde ontwikkeling. Criminaliteit zal er altijd zijn, een land zonder criminaliteit is eerder een gevangenis dan een vrij land.

Wat moet de burger nu wel niet denken, als zelfs de politie al eigen rechter gaat spelen en lak heeft aan alle regels, morele grenzen en wetten. Inloggen op iemand anders pc, account is wat mij betreft niets minder dan inbreken en dus een misdrijf.

De politie zou geen misdrijven moeten begaan om boeven te kunnen vangen, ouwerwetse onderzoek methoden zijn prima. Digitale hacking en het afluiteren en internet aftappen van burgers (criminelen zijn ook burgers) is pervers en zijn stasi praktijken waar we als beschaafd land flink afstand van moeten nemen.

Aangifte doen van fietsendefstal of mishandeling worden slachtoffers vaak weggestuurd. Want geen prio, maar ze hebben wel tijd en budget zat om de stoere hacking maffia achtige godfather uit te hangen.

De betrokken agenten svp per direct ontslaan, niet geschikt voor het werk. De wet kan alleen beschermd worden door deze te respecteren. Dit zijn geen agenten, dit zijn data terueristen.
20-07-2017, 20:50 door karma4
Door SecGuru_OTX: Hulde! Het onderling samenwerken gaat steeds beter. ...
Door Wim ten Brink: Er is geen sprake van uitlokking omdat de bezoekers al naar de site gingen voor de politie deze overnam. Wat er alleen gebeurde is dat de politie de boel overnam ter observatie om zo meer verdachten op te sporen. en ja, dat mag.
Prima reacties waar ik niets aan toe te voegen heb, alleen mijn waardering. =dank jullie=
20-07-2017, 21:45 door Ramon.C - Bijgewerkt: 20-07-2017, 21:48
https://twitter.com/hashtag/hansadown
"Never buy drugs on the internet! You not anonimous! #hansadown"

En nu een cursus Engels voor onze "helden"
20-07-2017, 22:10 door Anoniem
Er gaat heel wat bitcoin ether verdampen binnenkort. Goede actie overigens van 's Lands Wapen, proficiat!
Dit verhoogt het vertrouwen in ethereal niet echt. Of juist was dit dat Team High Tech Crime op het juiste spoor hield.

Met tor en tails op een slecht geconfigureerde server red je het dus niet als crimineel. De a priori onveilige infrastructuur werkt hier in het voordeel van de gezagsdragers/researchers. Denk aan het gezegde: "If you cannot do the time, don't do the crime".

Privacy bescherming en anonimiseringstools, OK, maar dan alleen binnen een legale setting en voor burgers, die de wet niet overtreden en niet voor "Snuf en Snuitje". Ik zou tracteren op een extra tom-pouche voor het hele team.
20-07-2017, 23:02 door BadAss.Sx
Door Anoniem:
Door BadAss.Sx: Ergens vraag ik mij het juridisch vraagstuk af of dit mag, maar vooruit.

En zoals ik al jaren roep...Tor is niet een tool om je veilig te wanen.

Zie andere artikel op security.nl, dit heeft niets met een onveilige TOR te maken. De man is gepakt omdat hij een hotmail adres gebruikte. Wat natuurlijk niet echt slim is. Maar een foutje is zo gemaakt en dan hang je.

TOR zelf is naar mijn weten nog niet gekraakt. De daders worden vaak op andere manieren gepakt. Dus wat kort door de bocht.

Zeg ik dat Tor onveilig is dan? om uiteraard nog maar niet te spreken van de FBI en CIA exit nodes, maar goed.
20-07-2017, 23:04 door BadAss.Sx
Door Anoniem:
De politie zou geen misdrijven moeten begaan om boeven te kunnen vangen, ouwerwetse onderzoek methoden zijn prima. Digitale hacking en het afluiteren en internet aftappen van burgers (criminelen zijn ook burgers) is pervers en zijn stasi praktijken waar we als beschaafd land flink afstand van moeten nemen.

Aangifte doen van fietsendefstal of mishandeling worden slachtoffers vaak weggestuurd. Want geen prio, maar ze hebben wel tijd en budget zat om de stoere hacking maffia achtige godfather uit te hangen.

Mee eens. Onder supervisie van Justitie worden er dus drugsdeals voltrokken om zo aan informatie te komen.

Iets met IRT affaire?
20-07-2017, 23:18 door Anoniem
Op een enkele waardering na voor dit stukje vakwerk, alleen maar azijnpissers, die met allerlei irrelevante reacties hun eigen oninteressante bestaan naar de buitenwereld toe nog enige glans menen te kunnen geven.
21-07-2017, 07:04 door karma4
Door BadAss.Sx: ....
Mee eens. Onder supervisie van Justitie worden er dus drugsdeals voltrokken om zo aan informatie te komen.

Iets met IRT affaire?
Je doet je avatar eer aan. Heeft niets met iet affaire van doen.
Voor heterdaadjes moet je waarnemen. Dat hebben ze gedaan. Het is een facultair tussen aanbieders en kopers. Moet je achter beide aan gelimiteerd in tijd de tussenpersoon overgenomen.
Uhhh sta je soms op die lijst van contacten..
21-07-2017, 09:49 door buttonius
Door BadAss.Sx:
Mee eens. Onder supervisie van Justitie worden er dus drugsdeals voltrokken om zo aan informatie te komen.

Iets met IRT affaire?
Als ik me de IRT affaire goed herinner was het probleem daar dat infiltranten in zeer lastige posities terechtkwamen.
Bij deze actie is (hopelijk) het vier ogen principe van toepassing geweest. Dat wil zeggen dat niemand in zijn eentje beslissingen heeft moeten nemen waardoor hij of zij in de problemen kon raken.

In het geval van de Hansa Market is de keuze gemaakt om de zaak nog een tijdje door te laten draaien waarbij alle transacties zijn gemonitord. De keuze van het moment om de stekker eruit te trekken zal door een team gedaan zijn en ik mag hopen dat de overwegingen die een rol hebben gespeeld netjes zijn genotuleerd. Het natuurlijk lastig om te bepalen wanneer de schade die door voltrokken drugsdeals, etc. ontstaat groter is dan de winst van nog meer transacties loggen voor latere vervolging.
21-07-2017, 10:26 door Anoniem
Wetboek van Strafvordering 126i. De rechter beslist straks of het allemaal klopt.
21-07-2017, 10:30 door Anoniem
Door karma4:
Door BadAss.Sx: ....
Mee eens. Onder supervisie van Justitie worden er dus drugsdeals voltrokken om zo aan informatie te komen.

Iets met IRT affaire?
Je doet je avatar eer aan. Heeft niets met iet affaire van doen.
Voor heterdaadjes moet je waarnemen. Dat hebben ze gedaan. Het is een facultair tussen aanbieders en kopers. Moet je achter beide aan gelimiteerd in tijd de tussenpersoon overgenomen.
Uhhh sta je soms op die lijst van contacten..

Mijn eerste gedachte was ook "mag dit zomaar" totdat ik me realiseerde dat het eigenlijk gewoon het veranderen van huisnummers in een straat is. En dat ze dan in jouw huis uitkomen waarbij je in de gaten houdt wie er binnenkomt en in de kamer staat als er gesproken wordt... tja... De handel wordt gedreven door anderen, je doet je niet voor als handelaar of afnemer, en je weet dat als ze het gesprek niet in jouw huis houden, dat ze het buiten of ergens anders doen. Het doorlaten van een container drugs om te kijken wie-m leeg komt halen is veel verdergaand als dit in mijn ogen.
21-07-2017, 11:15 door Anoniem
Door karma4:
Door SecGuru_OTX: Hulde! Het onderling samenwerken gaat steeds beter. ...
Door Wim ten Brink: Er is geen sprake van uitlokking omdat de bezoekers al naar de site gingen voor de politie deze overnam. Wat er alleen gebeurde is dat de politie de boel overnam ter observatie om zo meer verdachten op te sporen. en ja, dat mag.
Prima reacties waar ik niets aan toe te voegen heb, alleen mijn waardering. =dank jullie=

Ze brachten andere webshops down zodat deze meer bezoekers kreeg..
Dat is wel degelijk de status quo veranderen.

Vergelijk het met het stelen van een fiets...
De politie zet een lokfiets in en jij fiets er langs... geen issue toch?
Want je heb je fiets nog, dus geen noodzaak om er eentje te stelen.

Wat er nu gebeurd is is dat de politie jouw fiets steelt, en dan een lokfiets voor je deur zet zonder slot.
Is de politie dan wel fout bezig?

Dus waar ligt de grens?
In mijn geval is die hier dus overschreden... en ook in het geval van hansa market. En dat allemaal om een drugs netwerk op te rollen om verkoop van drugs te stoppen die je in een coffeeshop naast een politiebureau in Amsterdam gewoon kunt pinnen.
Hoe ziek / dubbele moraal heb je dan? Is dat politiek gemotiveerd? Moeten ze van hun baas bij de collega's in het buitenland scoren?
Zeker als je weet dat er duizenden mensen last hebben van ECHTE criminaliteit...
Als een kind van 16 al zijn spaarcentjes kwijt raakt aan een PS4 die nooit komt. als een kind van 16 de komende 20 jaar sex filmpjes van haarzelf op internet ziet en de hele provincie weet dat zij het is.
maar daar wordt niets aan gedaan... anders hadden mensen als 'ik-praat-met-de-meest-monotone-stem-allertijden-de-vries' of 'nee-geen-familie-van-die-worst-stegeman' geen materiaal voor hun afleveringen.
21-07-2017, 11:43 door xclude
Mijn gedachte is dan dat dit in de rechtszaal geen stand houd. Juridisch gezien valt dit trucje onder uitlokking en dat mag niet. Een verloren zaak als je het mij vraagt.Het borstgeroffel van de politie zal dus nog wel een pislaatst geroffel zijn.
21-07-2017, 11:48 door karma4 - Bijgewerkt: 21-07-2017, 12:40
Door Anoniem: ....
Ze brachten andere webshops down zodat deze meer bezoekers kreeg..
Dat is wel degelijk de status quo veranderen.

Vergelijk het met het stelen van een fiets...
De politie zet een lokfiets in en jij fiets er langs... geen issue toch?
Want je heb je fiets nog, dus geen noodzaak om er eentje te stelen.

Wat er nu gebeurd is is dat de politie jouw fiets steelt, en dan een lokfiets voor je deur zet zonder slot.
Is de politie dan wel fout bezig?

Dus waar ligt de grens?
In mijn geval is die hier dus overschreden... .....
Die andere site was een overeenkomstige crimineel iets. Je mag dan als nl crimineel persoon van geluk spreken dat daar niet de klanten en aanbieders afgelopen worden. Dat kan altijd nog afhankelijk war er voor gegevens achterhaald worden.

Om eerst goed te observeren wie er allemaal deel van uitmaakt is prima. Krijg je de grotere vissen achter katvangers te pakken. Een gelimiteerde periode is een voorwaarde en ingevuld.

Alsof je een plek met criminaliteit niet mag schoonvegen. Met de verwachting dat criminelen gaan uitwijken mag je daar volgens jou niet op anticiperen.

Allleen criminelen hardnekkige anti socialen reageren zo. Ze worden bedreigd in hun uitvoering van hun criminiteit.
Als je het om een joint te doen was. Je hebt zelf de legale opties aangegeven. Dat kan dus niet je echte probleem zijn.

Recent nieuws
https://www.politie.nl/nieuws/2017/juli/21/11-132kg-heroine-en-wapenarsenaal-in-bestelbus.html
En dat zouden geen gevaarlijke criminelen zijn waar je wat aan moet doen?
21-07-2017, 12:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Vergelijk het met het stelen van een fiets...
De politie zet een lokfiets in en jij fiets er langs... geen issue toch?
Want je heb je fiets nog, dus geen noodzaak om er eentje te stelen.

Je vergelijking gaat mank, want de politie herkent jouw fiets als gestolen. Dus de politie neemt je fiets in beslag. Jij loopt verder en besluit een nieuwe fiets te stelen die toevallig door de politie in de gaten gehouden wordt, en jij wordt aangehouden.

Het is dan nog steeds jouw keuze om opnieuw een fiets te stelen. Ga dan niet zeggen dat de politie je niet mag aanhouden omdat ze net "jouw" fiets in beslag genomen hebben.
21-07-2017, 12:56 door Anoniem
Door Wim ten Brink:
Door BadAss.Sx: Ergens vraag ik mij het juridisch vraagstuk af of dit mag, maar vooruit.
Er is geen sprake van uitlokking omdat de bezoekers al naar de site gingen voor de politie deze overnam. Wat er alleen gebeurde is dat de politie de boel overnam ter observatie om zo meer verdachten op te sporen. en ja, dat mag.
Dit is niet geheel waar, ja er waren gebruikers die al op Hansa zaten, maar nadat Alpha opgerold werd, werden er linkjes verspreid met "Alpha refugees welcome to Hansa" met affiliate links en alles. Deze posts zijn gedaan na 20 juni, waardoor men wel degelijk bezoekers heeft gelokt naar Hansa toe. (een voorbeeld van slechts 3 dagen geleden: https://www.reddit.com/r/HansaDarknetMarket/comments/6nufgn/registration_for_hansa_market_is_now_open/)
Ofwel; mijn persoonlijke idee is dat menig gebruiker weg kan komen met uitlokking, hoor graag solide juridische overtuiging waarom wel of niet als dit alsnog niet als uitlokking wordt gezien.
21-07-2017, 15:40 door BadAss.Sx
Door karma4:
Door BadAss.Sx: ....
Mee eens. Onder supervisie van Justitie worden er dus drugsdeals voltrokken om zo aan informatie te komen.

Iets met IRT affaire?
Je doet je avatar eer aan. Heeft niets met iet affaire van doen.
Voor heterdaadjes moet je waarnemen. Dat hebben ze gedaan. Het is een facultair tussen aanbieders en kopers. Moet je achter beide aan gelimiteerd in tijd de tussenpersoon overgenomen.
Uhhh sta je soms op die lijst van contacten..

Avatar? Beetje de kluts kwijt vriend?

En zoals eerder gemeld, je mag er geen mensen heen lokken om zo informatie in te winnen. Dat heet dus wel degelijk uitlokking.

En ook al sta ik op de lijst van contacten, wat willen ze doen dan? Me oppakken omdat ik een grammetje DMT in de privesfeer heb gebruikt? Het is een kat en muis spel en dit soort berichten zie ik alleen maar als propaganda. Beetje stoer doen dat je iets hebt opgerold terwijl de fout bij de beheerder zelf lag. Vervolgens de boel nog even lekker laten draaien om nog meer schade aan te richten voor informatie die er al was in de vorm van een database. Stoere jongens hoor...wauw.

Domme van dit alles is dat de nieuwe markten nu nog beter beveiligd cq. opgestart worden, want hoe je het went of keert, het is allemaal puur toeval dat ze deze hebben kunnen oprollen (emailadres in headers van Alphabay, laptop open van Hansa markt). Want anders waren ze nog steeds aant zoeken tot ze een ons gaan wegen.

Maar om mensen gerust te stellen...ik heb geen dealertje op de zwarte markt hoor. Kunnen jullie weer rustig slapen.
22-07-2017, 10:17 door karma4
Door BadAss.Sx:Avatar? Beetje de kluts kwijt vriend?
Waarom gebruik je danL BadAss.Sx? Het roept een associatie op.

En zoals eerder gemeld, je mag er geen mensen heen lokken om zo informatie in te winnen. Dat heet dus wel degelijk uitlokking.
Dat van uiltlokking is al lang weerlegd. Er is niets nieuws opgezet om iemand tot een daad te laten komen. Er is enkel een bestaande situatie geobserveerd. Alsof ze wat langer gepost hebben wie allemaal op een punt samen komt. De portier functie bij de deur is even tijdelijk overgenomen.

Iemand die de acties al van plan was en toevallig bij de politie terecht komt?
Je kan ook drugs stelen van de mafia baas, niet handig. Je kan een bepaalde reactie verwachten.
Gaan inbreken waar toevallig een goed getrainde agent is (mag bikini dragen) ook niet slim.
Wel handig als je een keukenbrand krijgt als net de brandweer om de hoek aan het oefenen is.

En ook al sta ik op de lijst van contacten, wat willen ze doen dan? Me oppakken omdat ik een grammetje DMT in de privesfeer heb gebruikt?
..
Maar om mensen gerust te stellen...ik heb geen dealertje op de zwarte markt hoor. Kunnen jullie weer rustig slapen.
Geheel jouw keus met jouw privacy. Zolang anderen er geen nadelige gevolgen van vinden is het mij best.
Zelfdestructie is ook een eigen keus. Daar zit een grijs gebied of je tegen je zelf beschermd moet worden en of het je eigen keus wel is. De verlokkingen om nieuwe gebruikers te kweken voor het geld in de drugswereld zijn niet fraai, uh crimineel.
23-07-2017, 23:11 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 23-07-2017, 23:12
[Verwijderd]
25-07-2017, 10:56 door Anoniem
Ik denk dat het in het kader van dit onderzoek wel moet kunnen.
De rechter zal het beoordelen.

En als het niet goed uitpakt dan zou de wet _wat mij betreft_ moeten worden veranderd en wel zodanig dat dit soort criminele activiteiten effectief aangepakt kunnen worden.
Want, het wordt tijd dat al die gasten die menen te kunnen doen wat ze willen, van pedo's tot dealers, eens flink in de schijnwerpers worden gezet op dat Darknet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.