Nu het marktaandeel van Google Chrome op de desktop steeds verder groeit en browsers als Firefox en Internet Explorer aandeel blijven verliezen maakt Andreas Gal, voormalig topman bij Mozilla, zich zorgen over de monocultuur die aan het ontstaan is. Eind mei kwam Gal al met een opinie waarin hij stelde dat Chrome de browseroorlog had gewonnen, wat voor felle reacties zorgde.
In zijn artikel baseerde Gal zich op cijfers van StatCounter. Volgens critici zijn deze gegevens onnauwkeurig. Daarom besloot Gal voor een nieuw artikel naar de cijfers van Mozilla zelf te kijken. De opensource-ontwikkelaar houdt het aantal actieve Firefox-installaties bij. Daaruit blijkt dat het aantal installaties in een jaar tijd met 16 miljoen is gedaald. De oorzaak is volgens Gal de monopoliepositie die Google heeft.
Via diensten als YouTube, Gmail en de zoekmachine kan het gebruikers continu vragen om Chrome te installeren. "De desktopmarkt groeit niet veel verder meer. Daarom kan Google niet eenvoudig nieuwe gebruikers vinden, wat de inkomsten bedreigt. Daarom gaat Google achter Firefox en andere browsers aan om te groeien", aldus Gal. Hij merkt op dat Chrome voor een 'lock-in' zorgt, waarbij Google gebruikers kan vastzetten zodat ze eerst voor de diensten van de internetgigant kiezen. "Het is dan ook niet verwonderlijk dat Google iedereen zo agressief naar Chrome bekeert, zeker als de marketing daarvoor gratis voor ze is", gaat Gal verder.
Volgens de oud-topman verklaart dit waarom het marktaandeel van Firefox het afgelopen jaar is gedaald. Gal stelt dat de achteruitgang van Firefox niets met de kwaliteit van de browser te maken heeft. Het gaat om een monopolieprobleem. De enige manier om dit te ontsnappen is door een nieuwe markt aan te boren. Een opleving van Firefox lijkt uitgesloten. In tegenstelling tot Microsoft met Internet Explorer wordt Chrome niet door Google verwaarloosd. Iets wat voor een Chrome-monocultuur zal zorgen, vreest Gal.
Hij stelt dat Mozilla het marketinggevecht tegen Google niet kan winnen. "Dit houdt niet in dat Firefox geen fantastische browser is. Firefox verliest ondanks dat het een fantastische browser is en steeds beter wordt. Firefox is het slachtoffer van Google's behoefte om de winst in een stagnerende markt te vergroten." Gal verwacht zelfs dat de desktopversie van Firefox, die nog zo'n 90 miljoen gebruikers heeft, over een paar jaar zal zijn uitgestorven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.