42 procent van de Nederlandse huishoudens heeft een smart-tv, zo blijkt uit onderzoek van Stichting Kijkonderzoek dat in de eerste helft van dit jaar onder bijna 3000 huishoudens werd uitgevoerd (pdf). Volgens het onderzoek beschikt 42 procent van de deelnemende huishoudens over een "Connected TV".
Een stijging van 5 procent ten opzichte van de tweede helft van 2016. Het afgelopen jaar zijn smart-tv's verschillende keren negatief in het nieuws geweest als het om privacy gaat. Eind vorig jaar waarschuwde de consumentenbond nog dat smart-tv's van Sony en Panasonic het kijkgedrag van gebruikers volgen. Een maand later besloot de Autoriteit Persoonsgegevens de fabrikant van Philips smart-tv's aan te spreken op het plan om persoonlijke reclames op smart tv’s te tonen. In februari betaalde de Amerikaanse televisiefabrikant VIZIO bij elkaar 2,2 miljoen dollar aan de Amerikaanse toezichthouder FTC en de staat New Jersey omdat het zonder toestemming het kijkgedrag van 11 miljoen mensen had verzameld en doorverkocht.
Het onderzoek laat verder zien dat een mediacenter of dongle voor op de televisie, zoals Apple TV of Google Chromecast, bij 15 procent van de huishoudens aanwezig is. Internettoegang via de computer blijft met 93 procent gelijk aan de tweede helft van vorig jaar. Verder blijkt dat 35 procent van de huishoudens een harddiskrecorder heeft aangesloten op één of meer toestellen. Een kwart van de deelnemers heeft een harddiskrecorder geïntegreerd in de settopbox.
Als het om apparatuur gaat beschikken de meeste deelnemers over een smartphone, gevolgd door een laptop. Het percentage laptops kende ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar een lichte stijging, terwijl het aantal desktops iets afnam. Naast laptops en smartphones steeg ook het percentage huishoudens met een tablet.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.