Wie een anti-virusoplossing zoekt heeft tegenwoordig de keuze uit een groot aantal betaalde en gratis pakketten, aanleiding voor het Oostenrijkse testlab AV-Comparatives (pdf) om een vergelijking te maken, zodat gebruikers de voor- en nadelen van een gratis virusscanner kunnen overwegen.
Anti-virusbedrijven kunnen verschillende redenen hebben voor het aanbieden van een gratis oplossing, zoals het laten zien van advertenties voor de eigen producten of die van derden. Ook kunnen ze geld verdienen door software van derden te installeren of de instellingen van de gebruiker tegen betaling te veranderen. Daarnaast komt het voor dat anti-virusbedrijven het internetgedrag, zoals bezochte websites en zoekopdrachten, van de gebruiker verzamelen en voor advertentiedoeleinden verkopen.
Verder kan een gratis product voor meer naamsbekendheid zorgen en de kwaliteit van de betaalde versie verbeteren doordat er meer malware via de systemen van de gratis gebruikers kan worden verzameld. Een betere bescherming kan weer tot hogere scores in tests leiden wat weer voor betere verkopen kan zorgen. In tegenstelling tot verschillende andere tests waar AV-Comparatives pakketten met malware test, zijn nu alleen de gratis en betaalde oplossingen van anti-virusbedrijven met elkaar vergeleken. Het gaat dan om zaken als features, ondersteuning en interface.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.