Het marktaandeel van Google Chrome op de desktop mag dan wereldwijd in de lift zitten, in Nederland laat het juist een daling zien, wat door de opkomst van Opera is te verklaren. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van onderzoeksbureau StatCounter.
In januari van dit jaar bereikte Chrome nog een historisch hoogtepunt. Ruim 52 procent van de Nederlandse desktopgebruikers surfte toen met Chrome. Vorige maand was het aandeel echter naar iets meer dan 47 procent gedaald. Alleen al in juli verloor Chrome meer dan 2 procent. Op een kleine opleving in mei na verliest de browser sinds januari alleen maar marktaandeel. De daling van Chrome hangt samen met de groei van het aantal Opera-gebruikers.
Opera, dat over een ingebouwde adblocker en vpn-dienst beschikt, laat vanaf januari juist een stijgende lijn zien. Volgens StatCounter surft inmiddels 7,3 procent van de Nederlandse desktopgebruikers met Opera. Het zit daarmee net achter Safari (7,7 procent) en Microsoft Edge (9 procent), die de afgelopen periode stabiel bleven. Internet Explorer en Firefox zitten al enkele maanden zo rond de 14 procent. Eerder liet Opera al weten dat de ingebouwde vpn-dienst voor allerlei extra gebruikers zorgde.
Net als de cijfers van StatCounter laat ook Net Applications zien dat het aantal Chrome-gebruikers wereldwijd nog steeds groeit. StatCounter houdt het op 63,5 procent, terwijl Net Applications 59,6 procent aangeeft. Als het om Firefox gaat verschillen beide meetbureaus echter. Volgens StatCounter verliest Mozilla's browser al enkele maanden terrein en heeft het nu een aandeel van 13,8 procent. De cijfers van Net Applications laten juist het tegenovergestelde zien, namelijk dat Firefox al zes maanden op rij aan het groeien is, wat tot een aandeel van 12,3 procent heeft geleid.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.