De zeer populaire browseruitbreiding Adblock Plus heeft het hoger beroep gewonnen dat de Duitse uitgevers RTL Interactive, ProSiebenSat.1 en Süddeutsche Zeitung elk hadden aangespannen. De uitgevers zijn al lange tijd bezig om adblockers in Duitsland te laten verbieden, maar de rechter oordeelde opnieuw dat het gebruik van dergelijke software legaal is.
Ook hekelden de uitgevers de werkwijze van Adblock Plus, dat aan de ene kant advertenties blokkeert, maar aan de andere kant advertenties die onderdeel van het "Acceptable Ads" initiatief zijn toestaat. Het gaat om advertenties die aan bepaalde voorwaarden doen. Grote uitgevers moeten daarnaast een percentage betalen om de advertenties te laten whitelisten. De uitgevers waren al eerder naar de rechter gestapt, maar trokken daar aan het kortste eind, waarop ze hoger beroep aantekenden.
Uitgever Axel Springer boekte vorig jaar wel een succes tegen de adblocker. De rechter oordeelde dat Adblock Plus advertenties van de Duitse uitgever gratis moet whitelisten. Tegen deze beslissing ging Adblock Plus in beroep en met succes. De rechter heeft nu geoordeeld dat het whitelistprogramma van de browseruitbreiding geen oneerlijke concurrentie is, alsmede het aanbieden van gerelateerde diensten, aangezien de bedrijven niet gedwongen zijn die te accepteren. Verder stelde de rechter dat de uitgevers hun energie beter kunnen besteden aan het vinden van alternatieve businessmodellen.
Adblock Plus is de populairste browseruitbreiding ter wereld met meer dan 100 miljoen gebruikers. Vanwege het risico van besmette advertenties en de gevolgen voor de privacy adviseren experts, burgerrechtenbewegingen en securitybedrijven geregeld het gebruik van een adblocker. Onlangs maakte Google nog bekend dat het volgend jaar een soort van adblocker aan Chrome gaat toevoegen die advertenties zal blokkeren die niet voldoen aan de advertentiestandaarden van de Coalition for Better Ads.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.