De SP heeft Kamervragen gesteld naar aanleiding van het nieuws dat reclameborden op NS-stations camera's bevatten die het kijkgedrag van voorbijgangers meten. Het gaat dan om de hoeveelheid mensen die naar een reclame kijken, het geslacht, schatting van leeftijd en kijkduur.
SP-Kamerleden Hijink en Lacin willen nu weten hoeveel van deze reclameborden er in Nederland worden gebruikt en wat voor soort gegevens ze precies verzamelen. Ook vragen de Kamerleden of mensen kunnen voorkomen dat hun beeltenis wordt gekoppeld aan andere gegevens die door apparaten worden uitgezonden. Verder pleiten Hijink en Lacin ervoor dat digitale volgsystemen alleen mogen worden gebruikt met uitdrukkelijke toestemming van gebruikers via een opt-in.
De vragen zijn gericht aan staatssecretarissen Dijkhoff van Veiligheid en Justitie en Dijksma van Infrastructuur en Milieu en minister Dijsselbloem van Financiën. De bewindvoerders is ook gevraagd om een overzicht van bedrijven die data verzamelen en technieken waarmee zij dit doen. Verder moet duidelijk worden waarom de NS zelf niet onderzoekt of de exploitatie van deze reclameborden binnen de grenzen van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) plaatsvindt. De Kamervragen moeten binnen drie weken zijn beantwoord (pdf) .
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.