Kredietbeoordelaar Equifax heeft gereageerd op de kritiek op de informatievoorziening over het datalek waarbij de gegevens van 143 miljoen Amerikanen zijn gestolen. Aanvallers wisten in mei via een kwetsbaarheid in een webapplicatie toegang tot bestanden met vertrouwelijke informatie te krijgen.
Het duurde ruim twee maanden voordat Equifax de hack ontdekte. Vanwege de datadiefstal werd er een aparte website gelanceerd waar mensen konden kijken of hun gegevens gestolen waren en zich aanmelden voor kredietmonitoring en identiteitsdiefstalbescherming. De website maakte aan sommige mensen niet duidelijk of ze getroffen waren, wat voor felle kritiek zorgde. Ook waren er problemen om Equifax telefonisch te bereiken. Daarnaast was er kritiek op de voorwaarden om van de identiteitsdiefstalbescherming gebruik te maken. Daarin stelde Equifax dat door het gebruik van deze dienst particulieren geen recht meer hadden om het bedrijf aan te klagen.
De kredietbeoordelaar laat in een update weten dat de problemen met de website zijn verholpen, zodat mensen nu wel uitsluitsel krijgen of ze slachtoffer zijn. De tekst van de voorwaarden is daarnaast aangepast, waardoor mensen van identiteitsdiefstalbescherming gebruik kunnen maken en het recht behouden om Equifax aan te klagen. Verder is het aantal mensen in het callcenter verdrievoudigd tot meer dan 2000 mensen. Inmiddels zijn verschillende Amerikaanse staten een onderzoek naar de datadiefstal gestart en zijn er twee zogeheten class-action rechtszaken ingediend. Volgens de klagers was Equifax nalatig in het beschermen van klantgegevens, zo meldt Reuters.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.