Door Anoniem: Grappig hoe sommigen hun diefstal als goede daad richting de auteursrechthebbende proberen te framen.
Dat is een mooi stukje framing dat je hier te berde brengt. Hebben we het hier wel over diefstal? Want wat is dat?
Diefstal is het wederrechtelijk in bezit nemen van andermans bezit, wat niet alleen de dief het gebruik van dat bezit oplevert, maar ook het slachtoffer het gebruik ervan ontzegt. Dat laatste stukje maakt dat we het hier niet over diefstal hebben. We noemen het dan ook anders, namelijk auteursrechtenschending.
Sterker, een cultuurgoed wordt juist versterkt door verspreiding. Als meer mensen een liedje kennen zullen er meer CDtjes met dat liedje verkocht worden want de mensen kopen graag liedjes op CD die ze kennen en leuk vinden. Met verspreiding wordt dus de eerste stap gezet. Vandaar top40 lijstjes op de radio. Vandaar ook dat tussen de "file sharers" ineens nogal wat mensen opdoken die juist veel meer muziek op CD bleken te hebben dan het gemiddelde, gewoon omdat ze meer muziek hoorden en dus vaker zoiets hadden van, hee, dit is leuk, dit wil ik wel op CD hebben.
Dit zijn van die feitjes die grote muziekuitgevers niet willen weten want het speelt vooral kleinere uitgevers in de kaart, en het rijdt hun plannetjes in de wielen voor hun geplande marketeeringcampagnes om precies uitgekiende doelgroepen precies geplande releases van precies inelkaar geknutselde "muziekgroepen" aan te smeren in vooraf geplande volumens met vooraf strak afgemeten winstsucces.
Diezelfde grote muziekuitgevers wilden ook niets van legaal streaming weten en hebben dat vakkundig kapotgemaakt totdat apple groter en sterker bleek en ze dwong. Ondertussen halen ze het grootste deel van hun inkomsten uit streaming. Noodgedwongen, tegen wil en dank. Want een dienst leveren op de manier waarop de klant het wil hebben? Moeilijk hoor. Ze willen graag zelf de touwtjes in handen houden, dat is waar het ze werkelijk om gaat.
Het kale feit dat we het over een cultuurgoed hebben is ook waarom auteursrecht oorspronkelijk gelimiteerd was tot een met patentrecht vergelijkbare tijdsduur. Daarna wordt het "intelectuele eigendom" expliciet publiek eigendom. Dat is ondertussen zo opgerekt dat auteursrechten meer een verrijkingsvehikel is van "rechtenhouders" (vaak niet eens de auteurs/musici/etc. zelf!) dat het eigenlijk vooral en zozeer een blok aan het been is dat er zelfs musici zijn die zoiets hebben van, tsja, eigenlijk heb ik er zelf weinig aan dus laat dat met die royalties maar zitten, ik haal mijn geld wel uit de live optredens.
Maargoed, het onderliggende probleem is dat "intelectual property" geen "property" in de zin van een roerend goed is, ook al geen onroerend goed. Het is een "legal fiction", en in zo'n geval moet je altijd goed in het oog houden waarom we het ookalweer deden. Dat zijn we hier een klein beetje uit het oog verlorgen.
En ondertussen is er een graaiend (vooral eigen)belangenclubje lekker bezig uit naam van deze misstand de rechtsstaat ook maar af te breken, stukje bij beetje, bij elke ex parte weer.
Daar iets van zeggen is niet hetzelfde als criminaliteit vergoeilijken en het is ook al geen diefstal goedpraten, want a) daar ging het niet over en b) het was geeneens diefstal, het heet dan ook anders.