image

Nieuwe versie privacy-OS Tails vereist 8GB grote usb-stick

vrijdag 29 september 2017, 11:33 door Redactie, 9 reacties

Er is een nieuwe versie van het op privacy-gerichte besturingssysteem Tails verschenen die voortaan een 8GB grote usb-stick vereist om te kunnen worden geïnstalleerd. Tails staat voor The Amnesic Incognito Live System en is een volledig op Linux-gebaseerd besturingssysteem om anoniem mee te internetten.

De nu verschenen Tails 3.2 introduceert verschillende nieuwe features, waaronder ondersteuning voor PPPoE en inbelverbindingen. Verder is BookletImposer geïnstalleerd om lineaire pdf-documenten naar booklets om te zetten en is het virtuele toetsenbord Florence vervangen door het Gnome Screen Keyboard. Verder vereist Tails voortaan een 8GB grote usb-stick om te kunnen worden geïnstalleerd. Tails-gebruikers die met een 4GB grote usb-stick werken kunnen die nog wel naar de nieuwste versie upgraden.

Het Tails-installatieprogramma kan nu ook herkennen of de usb-stick om Tails op te installeren al Tails bevat en biedt vervolgens automatisch aan om de geïnstalleerde versie te upgraden. Op veiligheidsgebied is besloten om de ondersteuning van Bluetooth uit te schakelen, om gebruikers zo tegen de Blueborne-aanval te beschermen. Ook is geheugenbeveiliging opgeschroefd en is er een maatregel toegevoegd die moet voorkomen dat andere applicaties toegang tot de configuratie van het chatprogramma Pidgin krijgen. Tails 3.2 is te downloaden via Boum.org.

Reacties (9)
29-09-2017, 11:42 door Anoniem
Wou dat ze eindelijk eens VPN er standaard in bakte.
Ja ik ken hun hele argumentatie hier tegen, nee ik ben het er totaal niet mee eens.
29-09-2017, 12:13 door Anoniem
Door Anoniem: Wou dat ze eindelijk eens VPN er standaard in bakte.
Ja ik ken hun hele argumentatie hier tegen, nee ik ben het er totaal niet mee eens.
Vpn in tails is nutteloos, het wordt namelijk aangeraden om alle settings dan ook standaard te laten staan.

Mocht je persé toch vpn willen, doe het dan in je router en behoudt dan ook de functie van tails en laat de standaard instellingen gerust om risico's te vermijden. Het gevaar is namelijk niet alleen je ip adres die kan leaken, maar vooral ook de useragent van tails zelf kan leaken. Vertrouw dan ook nooit zomaar de privacy policy van de vpn. Soms is tor veiliger dan een vpn als je het juist gebruikt en dat is wat tails doet!
29-09-2017, 12:19 door Anoniem
Ik draai het toch liever van DVD dan weet je dat de code na een reboot weer "schoon" is. Mocht men ooit de USB-thumdrive weten te infecteren dan loop je zeker een risico. Meestal duurt het weken/maanden voordat een lek van dergelijke omvang in het nieuws komt.
29-09-2017, 15:29 door Anoniem
Door Anoniem: Ik draai het toch liever van DVD dan weet je dat de code na een reboot weer "schoon" is.
Met DISKPART kun je een volume ook readonly maken.
29-09-2017, 16:40 door Anoniem
Of !

Zoals al een hele tijd een 4.7 GB dvd waar je je download van 1.2 GB op kan branden.
TAILS 3.2 op dvd is as we speak 1,21 GB groot.

Dus waarom is er dan 6,79 GB extra nodig op die usb stick???
29-09-2017, 16:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik draai het toch liever van DVD dan weet je dat de code na een reboot weer "schoon" is.
Met DISKPART kun je een volume ook readonly maken.

Met DISKPART kun je een volume ook weer writable maken ...

De enige echte hardwarematige oplossing is inderdaad een CD/DVD die wel "finalized"moet zijn na het branden.
29-09-2017, 16:55 door Anoniem
Door Anoniem: Of !

Zoals al een hele tijd een 4.7 GB dvd waar je je download van 1.2 GB op kan branden.
TAILS 3.2 op dvd is as we speak 1,21 GB groot.

Dus waarom is er dan 6,79 GB extra nodig op die usb stick???

De vraag is dus wat is het verschil tussen een LIVE boot van ISO (DVD/Stick) of een installatie op stick?
29-09-2017, 20:25 door Anoniem
Door Anoniem: Of !

Zoals al een hele tijd een 4.7 GB dvd waar je je download van 1.2 GB op kan branden.
TAILS 3.2 op dvd is as we speak 1,21 GB groot.

Dus waarom is er dan 6,79 GB extra nodig op die usb stick???

Zo simpel is dat niet, veel bestanden op de DVD zijn waarschijnlijk gecomprimeerd, en nemen na uitpakken meer ruimte in. Kijk ik op een draaiend systeem van DVD opgestart, dan is niet 1.2GB, maar 1,6 GB aan RAM geheugen bezet.
En zelfs dan nog moet soms de DVD worden geraadpleegt, dus blijkbaar wordt niet alles in Ram gekopieerd.

Wie al een vorige versie van Tails op 4GB heeft kan die gewoon nog upgraden.
Het heeft dus niet zozeer met noodzaak te maken maar met "user experience", dus een betrouwbaardere en misschien
snellere upgrade naar een nieuwe Tails versies. Daarbij willen mensen die Tails op USB-stick hebben meestal ook nog
een stuk ruimte overhouden voor "beveiligde opslag" van bestanden en downloads etc.
En ach... nieuwe 4GB usbsticks moet je tegenwoordige met een lampje zoeken.
29-09-2017, 23:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Of !

Zoals al een hele tijd een 4.7 GB dvd waar je je download van 1.2 GB op kan branden.
TAILS 3.2 op dvd is as we speak 1,21 GB groot.

Dus waarom is er dan 6,79 GB extra nodig op die usb stick???

Zo simpel is dat niet, veel bestanden op de DVD zijn waarschijnlijk gecomprimeerd, en nemen na uitpakken meer ruimte in. Kijk ik op een draaiend systeem van DVD opgestart, dan is niet 1.2GB, maar 1,6 GB aan RAM geheugen bezet.
En zelfs dan nog moet soms de DVD worden geraadpleegt, dus blijkbaar wordt niet alles in Ram gekopieerd.

Wie al een vorige versie van Tails op 4GB heeft kan die gewoon nog upgraden.
Het heeft dus niet zozeer met noodzaak te maken maar met "user experience", dus een betrouwbaardere en misschien
snellere upgrade naar een nieuwe Tails versies. Daarbij willen mensen die Tails op USB-stick hebben meestal ook nog
een stuk ruimte overhouden voor "beveiligde opslag" van bestanden en downloads etc.
En ach... nieuwe 4GB usbsticks moet je tegenwoordige met een lampje zoeken.

Dank voor je uitleg, helder.

Alleen zie ik hier gebruikt 1.3 GB en een zuigende firefox (Torbrowser ESR doet dat nog een stuk gematigder) die bijna 300 MB zuigt.
Heel netjes dus en matcht niet helemaal nog met je theorie.

Maar ik geloof wel dat het zo kunnen werken want als ik iets anders wil doenop het systeem moet ze inderdaad even laden vanaf de dvd.
Maar dat geduld heb ik wel en misschien is het nog wel veiliger ook (?) omdat wat niet gebruikt is ook niet al in het geheugen is geparkeerd?
Daar zullen ze vast al wel rekening mee gehouden hebben bij Tails.

En inderdaad, 4 gb sticks zijn lastig te vinden.
Jammer eigenlijk, ben wel fan van de 500 MB en gb stikkies, dat gaat een stuk sneller met veilig wissen van die dingen als ze weer eens vreemde werkstations hebben bezocht.

Nog een vraag dan, heeft het nog voordel om voor tails een usb 3.0 stick te gebruiken of maakt dat quan snelheid niet uit vergeleken met usb 2.0 stikkies?

En jammer dat er geen nl spellingscontrole op dat systeem zit, dat was wel een uitkomtst geweets voor heir bijvoorbeeld.
Helaas kan je niet alles hebben.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.