De versleutelde e-maildienst Tutanota heeft een nieuwe mailclient gelanceerd die van een nieuw ontwerp is voorzien en ook sneller zou moeten werken. Tutanota, Latijns voor 'veilige boodschap', heeft het bestrijden van massasurveillance en het bevorderen van privacy als missie.
De e-maildienst biedt end-to-end-encryptie aan voor e-mails die Tutanota-gebruikers naar elkaar sturen. Ook versleutelt het opgeslagen e-mails en contacten. Inmiddels zouden meer dan 2 miljoen mensen van Tutanota gebruikmaken, dat zowel gratis als betaalde accounts aanbiedt. De nu gelanceerde e-mailclient is de grootste verandering sinds de lancering van Tutanota in maart 2014. "De moderne vormgeving is essentieel om iedereen te overtuigen om een veilige maildienst te gebruiken, zelfs als ze niet om privacy geven", zegt mede-oprichter Arne Möhle.
Volgens Mike Finch, de ontwerper van de nieuwe vormgeving, zijn op privacy-gerichte apps en privacybewustzijn belangrijker dan ooit te voren. "Privacy is altijd een essentieel mensenrecht geweest, maar door de explosieve groei van advertentietechnologie, overheidssurveillance en de alledaagse dreiging van ransomware, is het risico nog nooit zo groot geweest. Nu meer en meer van ons leven online plaatsvindt, hebben we nog nooit zoveel te verliezen gehad", zo laat hij weten.
Verder stelt Finch dat privacy en encryptie beter gepromoot moeten worden. "Een groot deel van de wereldbevolking komt via mond-tot-mondreclame van vrienden en familie met nieuwe technologie in aanraking, niet via Twitter en techblogs". De ontwerper pleit dan ook voor het organiseren van privacyworkshops in de lokale bibliotheek en het verspreiden van stickers en flyers.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.