Privacy - Wat niemand over je mag weten

Rode Kruis huurt adressenbestand, mag dat.

09-10-2017, 14:56 door Anoniem, 16 reacties
Enige dagen geleden ontving ik een brief van het Rode Kruis, gericht aan mij. nu kon ik mij niet herinneren ooit mijn naw gegevens aan het Rode Kruis te hebben verstrekt. Op mijn mail aan het Rode Kruis om hierover duidelijkheid te geven, kreeg ik vandaag een email waarin de volgende uitleg staat vermeld, " Voor deze mailing hebben we een adressenbestand gehuurd. Uw adres zal slechts eenmalig door ons gebruikt worden dus u zult geen post meer van het Rode Kruis ontvangen. U kunt bezwaar aantekenen tegen het gebruik van uw adres door derden bij infofilter."

Persoonlijk lijkt dit mij op het randje van wat volgens de wet mag, maar wie het weet mag het zeggen.
Reacties (16)
09-10-2017, 16:06 door Anoniem
Persoonlijk lijkt dit mij op het randje van wat volgens de wet mag, maar wie het weet mag het zeggen.

Je vraag is eigenlijk niet te beantwoorden zonder verdere context. Immers weten we niet om wat voor bestand het gaat, hoe je daar in bent gekomen, en of je daar al dan niet door het accepteren van voorwaarden van een derde partij zelf mee akkoord bent gegaan.

Heel veel bedrijven verkopen je informatie door voor dit soort direkt marketing doeleinden. En vaak geef je daar (onbewust) toestemming voor. Moreel vind ik het hoe dan ook verwerpelijk, juridisch is het een lastige vraag.

Heb je enig idee hoe je gegevens in dit bestand zijn gekomen, en welk bedrijf daar verantwoordelijk voor is ?
09-10-2017, 16:18 door Anoniem
Waarschijnlijk heb je ooit ergens je gegevens afgegeven met goedkeuring dat de gegevens aan derden verstrekt mochten worden op commerciële basis. Dat staat ongeveer overal bij in hele kleine lettertjes en het is lastig om dat te voorkomen als je je toch wel eens ergens voor in wil schrijven of iets wilt bestellen. Het zou ook nog kunnen dat het Rode Kruis dit kan huren van PostNL.

Ik denk dus niet dat het Rode Kruis hiermee op de rand van de wet opereert maar netjes erbinnen. Heb je al bezwaar aangetekend bij infofilter?
09-10-2017, 18:03 door Anoniem
Check

Ga maar even na of je ooit je naw gegevens hebt afgegeven aan de nationale postcodeloterij.
Is dat het geval dan snap je waarom je lastiggevallen blijft worden, de ene keer is het noem eens wat stichting de zonnebloem, de klaproos en dan misschien wel weer het rode kruis.

Nationale postcode loterij is vermoedelijk al decennia de absolute topper in het doorverkopen van naw gegevens en reden dat jij ongewild door derden benaderd blijft worden.
09-10-2017, 19:05 door Anoniem
Dit soort post gaat bij mij direct in de oud-papierbak, de sportvereniging is er blij mee.
09-10-2017, 19:11 door Anoniem
Ik zou natuurlijk nog kunnen vragen, van welk bedrijf ze dat adressenbestand hebben gehuurd, en daarna dat bedrijf vragen waar zij deze naw gegevens vandaan hebben. Maar het is voorspelbaar, dat de dichter je bij de bron komt des te terughoudender men is in het reageren.
10-10-2017, 12:12 door SPer
Tip : bij het opgeven van je naw gegevens kleine foutjes maken (bijvoorbeeld een extra initiaal oid) hier een notitie van maken en de volgende keer dat je post krijgt met deze fout weet je waar het adressen bestand vandaan komt .
10-10-2017, 12:45 door Anoniem
Door Anoniem: Dit soort post gaat bij mij direct in de oud-papierbak, de sportvereniging is er blij mee.
Nee, terugsturen met de mededeling: GEEN SPAM STUREN. RETOUR!
Dan kijken ze wel uit nog een tweede keer iets naar je toe te sturen.
10-10-2017, 15:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit soort post gaat bij mij direct in de oud-papierbak, de sportvereniging is er blij mee.
Nee, terugsturen met de mededeling: GEEN SPAM STUREN. RETOUR!
Dan kijken ze wel uit nog een tweede keer iets naar je toe te sturen.
Natuurlijk! Dat zal ze leren!
10-10-2017, 15:53 door Anoniem
Nee, terugsturen met de mededeling: GEEN SPAM STUREN. RETOUR!
Dan kijken ze wel uit nog een tweede keer iets naar je toe te sturen.

Wat beter werkt is: "Retour afzender, geadresseerde overleden." Er is namelijk geen enkel bedrijf wat geconfronteerd wil worden met geadresseerde post te sturen aan 'overleden' mensen. Dit werkt zéér effectief!
10-10-2017, 16:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Nee, terugsturen met de mededeling: GEEN SPAM STUREN. RETOUR!
Dan kijken ze wel uit nog een tweede keer iets naar je toe te sturen.

Wat beter werkt is: "Retour afzender, geadresseerde overleden." Er is namelijk geen enkel bedrijf wat geconfronteerd wil worden met geadresseerde post te sturen aan 'overleden' mensen. Dit werkt zéér effectief!

Je klinkt als een theoreet .

RK schrijft dat het adressenbestand 'eenmalig gehuurd is' . Het RK melden dat een adres onbestelbaar/niet meer valide is moet dan zinloos zijn , want ze gebruiken het maar één keer.
Een volgende keer moet het RK ( een ander? ) bestand weer opnieuw huren - ze overtreden gegarandeerd het contract met de eigenaar van de adressen als ze een kopie bewaren en die een volgende keer (evt na schoning van 'overledenen' ) nog een keer gebruiken.


Alleen als het RK ook nog een afspraak met de verhuurder van de adressen heeft om updates op basis van retourpost te sturen kun je hopen dat het zin heeft voor een 'volgende keer'.
11-10-2017, 17:52 door Anoniem
Ik heb ook geklaagd over Rode Kruis bedelbrief van 4 oktober 2017
Hetzelfde antwoord gehad.

Rode kruis doorkruist haar eigen privacy reglement.

Schandalig
12-10-2017, 00:31 door Anoniem
Het antwoord van het Rode Kruis is geen antwoord of ze de gegevens wel mogen verwerken. De wet kent geen (ver)huur van gegevens. Je verwerkt gegevens of je verwerkt ze niet en voor iedere verwerking van persoonsgegevens dient de verwerker aan te tonen dat de betrokkene ondubbelzinnig toestemming heeft verleend voor de specifieke verwerking waarvoor de gegevens worden gebruikt.

Ook is het aan het Rode Kruis om uit te leggen waarom ze menen zich aan de wbp (artikel 33 en 34) gehouden te hebben.

Vermoedelijk heeft het Rode Kruis iemand die jou persoonsgegevens heeft de opdracht gegeven om hun drukwerk te voorzien van persoonsgegevens. Van het Rode Kruis mag je op zijn minst verwachten dat ze aangeven wie jou persoonsgegevens heeft verstrekt of verwerkt voor het drukwerk van het Rode Kruis.
14-10-2017, 16:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit soort post gaat bij mij direct in de oud-papierbak, de sportvereniging is er blij mee.
Nee, terugsturen met de mededeling: GEEN SPAM STUREN. RETOUR!
Dan kijken ze wel uit nog een tweede keer iets naar je toe te sturen.

Wat ik wel eens deed is een stevige doos vullen met bakstenen en goed dichtmaken.
De brief er op vastplakken en terug sturen op kosten van de afzender.
Da's pas lachen.
16-10-2017, 12:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit soort post gaat bij mij direct in de oud-papierbak, de sportvereniging is er blij mee.
Nee, terugsturen met de mededeling: GEEN SPAM STUREN. RETOUR!
Dan kijken ze wel uit nog een tweede keer iets naar je toe te sturen.

Wat ik wel eens deed is een stevige doos vullen met bakstenen en goed dichtmaken.
De brief er op vastplakken en terug sturen op kosten van de afzender.
Da's pas lachen.
Jij bent zeker de grappenmaker van de bingoclub?
16-10-2017, 12:24 door Anoniem
Door Anoniem: "U kunt bezwaar aantekenen tegen het gebruik van uw adres door derden bij infofilter."
Stichting Infofilter is op 1 oktober 2009 overgeheveld naar het bel-me-niet-register, en dat gaat alleen over telefoonnummers, niet over postadressen. Het Rode Kruis komt dus met een antwoord dat al acht jaar niet meer klopt. Dat wekt de indruk dat ze daar niet de moeite hebben genomen om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen rond dit soort zaken.
17-10-2017, 14:41 door Anoniem
k denk dus niet dat het Rode Kruis hiermee op de rand van de wet opereert maar netjes erbinnen.
Ik heb NEE/NEE stickers op mijn brievenbus, maar ontvang nu via beslist.nl, zappata.com en ANWB's kampioen diezelfde zooi nu ongevraagd bijgesloten bij producten die ik koop/afneem.
Vast juridisch binnen de lijntjes. Maar netjes is een verkeerd woord.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.