image

Basisregistratie Personen gaat e-mailadressen burgers bevatten

dinsdag 10 oktober 2017, 13:57 door Redactie, 44 reacties

De Basisregistratie Personen (BRP) zal worden aangepast en de e-mailadressen van burgers gaan bevatten, zo heeft het nieuwe kabinet in het regeerakkoord laten weten (pdf). Volgens het kabinet zal de BRP worden gemoderniseerd en als onderdeel daarvan worden e-mailadressen toegevoegd. Verder zullen gegevens van burgers in basisadministraties en andere privacygevoelige informatie altijd versleuteld worden opgeslagen en zal DigiD veiliger worden gemaakt.

Het regeerakkoord laat verder weten dat om de privacy te bevorderen de eigen regie op persoonsgegevens wordt vergroot. Gebruikers van overheidsdiensten krijgen de mogelijkheid zelf maatschappelijk relevante instanties en organisaties aan te wijzen waaraan een beperkt aantal persoonsgegevens automatisch kan worden verstrekt. Voor kerkelijke organisaties gaat, om onoverkomelijke uitvoeringsproblemen te voorkomen, een overgangsregeling gelden. Wie nu geregistreerd staat kan kiezen voor een opt-out. Nieuwe inschrijvingen vallen onder de nieuwe regels.

Het onderwerp privacy komt ook terug in het gedeelte over mobiliteit. Het kabinet wil overheidsinformatie over verkeer zoveel mogelijk via open data beschikbaar stellen voor voertuigen, apps en reisplanners. Om ieders privacy te beschermen worden er 'spelregels' vastgelegd over de eigendom en het gebruik van reisdata. Bij het invoeren van repressieve maatregelen zal worden afgewogen in welke mate de privacy en overige vrijheden worden ingeperkt.

Reacties (44)
10-10-2017, 14:48 door Anoniem
een email adres is geen vast gegeven zoals b.v. je geboorte datum of bsn,. dus hoe willen ze dat gaan onderhouden?

huisadres, telefoon nummer, die veranderen zeer weinig.
Een email adres in theorie ook - maar tegelijkertijd is het zeer simpel om een ander email adres te gaan gebruiken of op te zetten.

denk b.v. aan 10minutemail
10-10-2017, 15:18 door Reinder
Iemand in staat geweest om te achterhalen hoe ze dit willen gaan uitvoeren?
10-10-2017, 15:26 door Anoniem
@Reinder: "Ter bevordering van de privacy wordt de eigen regie op persoonsgegevens vergroot."

Dus ik denk primair via de burgers zelf? Of wellicht maken ze een eerste dump via mijnoverheid.nl waar ook veel e-mailadressen in staan.

Welke functionaliteit ik wel zou willen zien is wie (in: welke ambtenaar) mijn gegevens inziet en met welke reden. Dat moet toch niet moeilijk te implementeren te zijn, en geeft een nog beter inzicht (voor de burger) in wie voor welke doeleinde haar of zijn gegeven raadpleegt.
10-10-2017, 15:29 door Anoniem
Lachen, benieuwd hoe ze omgaan met recipient delimiter in mail adressen...
En mensen met meerdere adressen....
10-10-2017, 15:44 door Anoniem
een email adres is geen vast gegeven zoals b.v. je geboorte datum of bsn,. dus hoe willen ze dat gaan onderhouden?

Je eigen verantwoordelijkheid, via DigiD
10-10-2017, 15:51 door Anoniem
Door Reinder: Iemand in staat geweest om te achterhalen hoe ze dit willen gaan uitvoeren?
Ze gebruiken gewoon het email-adres dat al door de overheid aan je is opgedrongen.
10-10-2017, 16:08 door Anoniem
Wie verzon dat nou weer "emailadressen van burgers in BRP".
Willen ze burgers ook kunnen aanschrijven met een onbeveiligd mailtje? En fishing bevorderen?
E-mail is het alleronveiligste communicatiemiddel dat er bestaat.
Stelletje digibeten.

Als ze me roepen dan ben ik ...... en als ze me missen dan ben ik ....... .
10-10-2017, 16:35 door Anoniem
De Basisregistratie Personen (BRP) zal worden aangepast en de e-mailadressen van burgers gaan bevatten, zo heeft het nieuwe kabinet in het regeerakkoord laten weten (pdf). Volgens het kabinet zal de BRP worden gemoderniseerd en als onderdeel daarvan worden e-mailadressen toegevoegd.

Gaat dit een verplicht gegeven of een optioneel gegeven worden van de basisregistratie?
Denk hierbij aan mensen die geen email hebben, geen email geregistreerd willen hebben bij de overheid (om wat voor reden dan ook), vaak van email-adres wisselen, of weinig in hun mailbox kijken.

Ik ben benieuwd naar de uitwerking die de politiek cq de ambtenaren aan deze wens van de regering gaan geven. En wat de beweegreden voor deze wens was.
10-10-2017, 16:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Reinder: Iemand in staat geweest om te achterhalen hoe ze dit willen gaan uitvoeren?
Ze gebruiken gewoon het email-adres dat al door de overheid aan je is opgedrongen.
Dat zou mooi zijn!
Ik vind het een beetje problematisch om mijn provider e-mail adres bij allerlei bedrijven te gaan opgeven want dan
kan ik nooit meer naar een andere provider zonder een hoop gezeik. Een "gratis adres" waar ik totaal geen zicht
op heb vind ik ook geen goed plan voor zo iets. Zelf een domein registreren en er mail op hosten gaat me te ver.
Maar als de overheid een eigen e-mail service zou beginnen met vaste adressen en IMAP support dan zou ik daar
meteen een accountje aan koppelen in mijn e-mail client en dit voor al dit soort communicatie gebruiken.
10-10-2017, 16:47 door Anoniem
Je e-mailadres is verplicht bij gebruik van Digi-D toch? Dus dat lijkt mij de meest complete database van BSN's in combinatie met e-mailadressen.
Verder is er waarschijnlijk, indien je de berichtenbox van de overheid hebt geactiveerd, een combinatie van BSN met e-mailadres te maken.
Tot slot is "e-mailadres" tegenwoordig een (vrijwillig) veld bij de belastingaangifte en er zijn vast veel mensen die dit hebben ingevuld.
10-10-2017, 16:53 door Anoniem
geen behoefte aan het delen van mijn email met de overheid.
10-10-2017, 17:10 door Briolet
Een beetje off-topic, maar uit hetzelfde regeerakkoord:

Daarnaast is het voor het functioneren van de overheid goed dat deze op belangrijke terreinen voldoende expertise in huis heeft. Het beloningsniveau bij de overheid moet zodanig zijn dat ook hoogwaardige en schaarse specialisten, bijvoorbeeld met expertise op gebied van ICT, financiën of inkoop, in dienst kunnen worden genomen.

Men wil de goede ICT-ers dus beter gaan betalen zodat ze niet weglopen naar het bedrijfsleven.
10-10-2017, 17:24 door Anoniem
weet je wat een werkelijk probleem is hierin, zodadelijk vinden er mensen bij de gemeente dat berichten naar je gemailed kunnen worden, maar heb je als particulier met bijv een spam filter van je provider of werkgever te maken wara je geen zegenschap of controle over hebt. ik heb namelijk al een paar keer gemerkt dat mijn werkgevers gebruikte spam filter false positives had en dat heeft al wat rare situaties opgeleverd met het reseten van vergeten wachtwoorden.
10-10-2017, 17:24 door Anoniem
Door Briolet: Men wil de goede ICT-ers dus beter gaan betalen zodat ze niet weglopen naar het bedrijfsleven.
Je kan pas weglopen bij de overheid als je er eerst bent aangesteld.

Overigens zijn dit allemaal hap-snap dingetjes verzonnen door mensen zonder de benodigde achtergrond, en willen ze achteraf mensen die beter weten om dat maar even te doen. Als ze nou eens begonnen met de juiste vragen te stellen. Maarja, politici.
10-10-2017, 17:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Reinder: Iemand in staat geweest om te achterhalen hoe ze dit willen gaan uitvoeren?
Ze gebruiken gewoon het email-adres dat al door de overheid aan je is opgedrongen.

Welk email adres wat me opgedrongen is? Heb jij je iets op laten dringen dan?
10-10-2017, 17:31 door Anoniem
Goh, ik had verwacht dat we naast "Mijn Overheid" wel een e-mail adres zouden krijgen in de vorm van
${BSN-NUMMER}@gemeente.nl of zo.
10-10-2017, 17:37 door karma4
Het brp project is vastgelopen met een kostbaar debacle en moet opnieuw beginnen. Wat zegt dat nu eigenlijk over het bericht?

Om gegevens aan elkaar te kunnen koppelen heb je leesbare sleutels nodig. Het bsn is de voorgeschreven sleutel. Hier is er iets van een cirkelredenering ofwel nonsense doel.

Ovefheidsinformatie over verkeer. Dat is aggregatie van de sleepnet gegevens van metadata. Zou daar ook de reisgegevens van translink ofwel de ov chip onder vallen?
Translink is 70% NS en NS is 100 % overheid. Chinese muren van papier mache.
10-10-2017, 19:53 door Woopie
Gemeente 's-Gravenhage geeft aan al zijn/haar inwoners een email-adres. Ik weet dat, als oud-Hagenees. Waarschijnlijk zullen meer gemeentes dat doen. Hoogstwaarschijnlijk zal op den duur dit adres worden 'meegenomen' bij registratie bij DigiD en mijnoverheid.nl

Probleem is echter: ik ben voor geen enkele instantie bereikbaar per email. Ik geef gewoon het adres niet. Als men aandringt, heb ik gewoon geen Internet. Mijn werkgever, belastingen, UWV, SVB, mijn bank, energiebedrijf, ziekenfonds, ziekenhuis en diverse pensioenfondsen hebben van mij geen e-mailadres. Mijnoverheid.nl heb ik nooit geactiveerd en sindsdien heb ik ook geen gebruik meer gemaakt van DigiD. Bij DigiD heb ik toentertijd ik het wel gebruikte, geen e-mailadres achtergelaten. Ik presenteer mij als digibeet. Niemand doet moeilijk, 1 telefoontje en de papieren liggen een paar dagen later in de bus. What's the problem?

Ik voorzie, dat degenen die dat allemaal wel hebben gedaan, straks de halve dag kwijt zijn, om alle adressen af te lopen, of ze ergens post van welke overheidsinstantie dan ook, mail hebben ontvangen. Doe je dat niet, of reageer je te laat, dan ligt de boete al klaar. Handig hé?

Zolang de overheid of mijn provider mij geen 99,99% garantie kan geven m.b.t. veilig gebruik van het internet, zal ik nooit communiceren met die overheid of welke dienst dan ook. Als men het door mijn strot gaat duwen, emigreer ik, of ga in Duitsland wonen. Die zijn nog niet zover, met het verzamelen van gegevens.

Het internet, zoals dat nu functioneert, is nooit ontworpen voor communicatie, zoals men dat nu gebruikt. Iedereen die dat wel doet, vraagt erom, om te worden bes*d*m**t*rd.

Ik wens jullie allen succes, met de begrippen: gemakkelijk & handig.
10-10-2017, 20:41 door Anoniem
Voor minder betrouwbare instanties/bedrijven gebruik ik een gurillamail adres en dat kunnen ze dan ook wel krijgen van me ... ;)
10-10-2017, 20:42 door Anoniem
Door Woopie: Gemeente 's-Gravenhage geeft aan al zijn/haar inwoners een email-adres. Ik weet dat, als oud-Hagenees. Waarschijnlijk zullen meer gemeentes dat doen. Hoogstwaarschijnlijk zal op den duur dit adres worden 'meegenomen' bij registratie bij DigiD en mijnoverheid.nl

Probleem is echter: ik ben voor geen enkele instantie bereikbaar per email. Ik geef gewoon het adres niet. Als men aandringt, heb ik gewoon geen Internet. Mijn werkgever, belastingen, UWV, SVB, mijn bank, energiebedrijf, ziekenfonds, ziekenhuis en diverse pensioenfondsen hebben van mij geen e-mailadres. Mijnoverheid.nl heb ik nooit geactiveerd en sindsdien heb ik ook geen gebruik meer gemaakt van DigiD. Bij DigiD heb ik toentertijd ik het wel gebruikte, geen e-mailadres achtergelaten. Ik presenteer mij als digibeet. Niemand doet moeilijk, 1 telefoontje en de papieren liggen een paar dagen later in de bus. What's the problem?

Ik voorzie, dat degenen die dat allemaal wel hebben gedaan, straks de halve dag kwijt zijn, om alle adressen af te lopen, of ze ergens post van welke overheidsinstantie dan ook, mail hebben ontvangen. Doe je dat niet, of reageer je te laat, dan ligt de boete al klaar. Handig hé?

Zolang de overheid of mijn provider mij geen 99,99% garantie kan geven m.b.t. veilig gebruik van het internet, zal ik nooit communiceren met die overheid of welke dienst dan ook. Als men het door mijn strot gaat duwen, emigreer ik, of ga in Duitsland wonen. Die zijn nog niet zover, met het verzamelen van gegevens.

Het internet, zoals dat nu functioneert, is nooit ontworpen voor communicatie, zoals men dat nu gebruikt. Iedereen die dat wel doet, vraagt erom, om te worden bes*d*m**t*rd.

Ik wens jullie allen succes, met de begrippen: gemakkelijk & handig.

!! ACK !! ik stik in de ww en accounts, voor elke poep en scheet weer en meer. we hebben ook zo een fase gehad 10j geleden waarbij elke club of toko pasjes had, je beurs zat vol met plastic toen!

b#a3vng
10-10-2017, 21:23 door Anoniem
En nou heb ik geen mail address. En nu?
10-10-2017, 21:40 door Anoniem
Door Anoniem: Goh, ik had verwacht dat we naast "Mijn Overheid" wel een e-mail adres zouden krijgen in de vorm van
${BSN-NUMMER}@gemeente.nl of zo.

Het BSN nummer is per inwoner uniek in Nederland.
Dit dus koppelen aan een gemeentenaam is onlogisch, en zou betekenen dat je niet meer zou kunnen verhuizen (zonder extra poespas).

Bruikbare alternatieven zijn:

${BSN-NUMMER}@geboorteplaats.nl
${BSN-NUMMER}@nederland.nl
${BSN-NUMMER}@koninkrijk_der_nederlanden.nl

LOL
10-10-2017, 21:45 door Anoniem
Door karma4: Het brp project is vastgelopen met een kostbaar debacle en moet opnieuw beginnen. Wat zegt dat nu eigenlijk over het bericht?

Om gegevens aan elkaar te kunnen koppelen heb je leesbare sleutels nodig. Het bsn is de voorgeschreven sleutel. Hier is er iets van een cirkelredenering ofwel nonsense doel.

Ovefheidsinformatie over verkeer. Dat is aggregatie van de sleepnet gegevens van metadata. Zou daar ook de reisgegevens van translink ofwel de ov chip onder vallen?
Translink is 70% NS en NS is 100 % overheid. Chinese muren van papier mache.


Hierboven in het citaat worden meerdere zaken geroepen zonder enige samenhang (behalve misschien in de hersenen van Karma4)

Om Karma4's woorden te gebruiken: "Wat zegt dat nu eigenlijk over het bericht". :-)
En welke relatie heeft dit tot het artikel zelf.
Ik kan het er niet uit opmaken.

Misschien de redactie of een heldere geest.

Graag een duidelijkere roelichting wat je nu eigenlijk probeert te "communiceren", Karma4.
10-10-2017, 22:06 door Anoniem
Ik moet betalen voor de diensten van de overheid.
Als de overheid van mij dienst ( lees e-mail adres. ) moet de overheid mij gaan betalen voor de dienst die ik lever.
10-10-2017, 23:52 door Anoniem
Misschien is de reden hiervan om de berichtenbox te vevangen door beveiligde e-mail (s/mimeofpgp)

Dan zou het een goed, zelfs uitstekend idee zijn. Alleen de overheid en de burger hebben toegang tot de berichten, bij een datalek is de data waardeloos.

Als het om niet-beveiligde e-mail gaat is het echter een volslagen achterlijk idee omdat email adressen vluchtig kunnen zijn en het risico dat mail dus bij de verkeerde terecht komt, zeer groot is.
11-10-2017, 06:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goh, ik had verwacht dat we naast "Mijn Overheid" wel een e-mail adres zouden krijgen in de vorm van
${BSN-NUMMER}@gemeente.nl of zo.

Het BSN nummer is per inwoner uniek in Nederland.
Dit dus koppelen aan een gemeentenaam is onlogisch, en zou betekenen dat je niet meer zou kunnen verhuizen (zonder extra poespas).

Bruikbare alternatieven zijn:

${BSN-NUMMER}@geboorteplaats.nl
${BSN-NUMMER}@nederland.nl
${BSN-NUMMER}@koninkrijk_der_nederlanden.nl

LOL

Er stond geen ${gemeente}.nl maar gemeente.nl
11-10-2017, 06:49 door spatieman
lekker vol spammen, u heeft nog een vordering open, klik op deze link.
* pc nieuwe eigenaar *
maar wat als nu iemand GEEN internet,of een computer heeft, hmmmm
11-10-2017, 07:30 door Anoniem
Door Anoniem: Goh, ik had verwacht dat we naast "Mijn Overheid" wel een e-mail adres zouden krijgen in de vorm van
${BSN-NUMMER}@gemeente.nl of zo.

Dan heb je niet opgelet se laatste tijd waarin men het BSN niet door alles en iedereen wil laten gebruiken. Bovendien hebben we ook vreemdelingen die WEL in de BRP staan maar GEEN BSN hebben.

Wat ik mis is dat de Belastingdienst aan éénmanszaken een BTW nummer geeft dat het BSN is van se eigenaar.
Dat gegeven gekoppeld aan de plicht om op je website je adres en BSN te vermelden waar de paymentproviser op toeziet voordat zij jou een contract geven en uitbetalen.

Zo verplicht de overheid eenmanszaken om hun BSN aan de hele wereld te geven inclusief je adres!
11-10-2017, 07:57 door Anoniem
Heel simpel, ik wil best via email met de overheid communiceren, maar dan wel twee kanten op en dus niet zoals nu dat bijv. de belastingdienst mij wel kan mailen, maar ik hun niet.

Mochten ze voor dat dit mogelijk is een mailadres willen hebben, dan krijgen ze 'dezemailwordtnietgelezen@mijndomein.tld'.

En nee, voor wie dit als serieuze optie ziet, het BSN-nummer in een emailadres is geen goed idee.........
11-10-2017, 09:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goh, ik had verwacht dat we naast "Mijn Overheid" wel een e-mail adres zouden krijgen in de vorm van
${BSN-NUMMER}@gemeente.nl of zo.

Het BSN nummer is per inwoner uniek in Nederland.
Dit dus koppelen aan een gemeentenaam is onlogisch, en zou betekenen dat je niet meer zou kunnen verhuizen (zonder extra poespas).

Bruikbare alternatieven zijn:

${BSN-NUMMER}@geboorteplaats.nl
${BSN-NUMMER}@nederland.nl
${BSN-NUMMER}@koninkrijk_der_nederlanden.nl

LOL

Als webshop lijkt het mij handig dat je dan enkel achteraf betalen toestaat bij gebruik van een emailadres met bovenstaand domein.
11-10-2017, 09:02 door Anoniem
Mooi kunnen we bezuinigen op de AIVD, nu ze nog minder gegevens zelf hoeven te achterhalen.
11-10-2017, 09:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goh, ik had verwacht dat we naast "Mijn Overheid" wel een e-mail adres zouden krijgen in de vorm van
${BSN-NUMMER}@gemeente.nl of zo.

Het BSN nummer is per inwoner uniek in Nederland.
Dit dus koppelen aan een gemeentenaam is onlogisch, en zou betekenen dat je niet meer zou kunnen verhuizen (zonder extra poespas).

Bruikbare alternatieven zijn:

${BSN-NUMMER}@geboorteplaats.nl
${BSN-NUMMER}@nederland.nl
${BSN-NUMMER}@koninkrijk_der_nederlanden.nl

LOL
Die laatste drie zijn ideaal voor spammers. Al wat je nodig hebt is een getallen generator en de domeinnaam. Daarna kan je iedereen in NL bereiken met je onzin.
11-10-2017, 09:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Dan heb je niet opgelet se laatste tijd waarin men het BSN niet door alles en iedereen wil laten gebruiken. Bovendien hebben we ook vreemdelingen die WEL in de BRP staan maar GEEN BSN hebben.

Wat ik mis is dat de Belastingdienst aan éénmanszaken een BTW nummer geeft dat het BSN is van se eigenaar.
Dat gegeven gekoppeld aan de plicht om op je website je adres en BSN te vermelden waar de paymentproviser op toeziet voordat zij jou een contract geven en uitbetalen.

Zo verplicht de overheid eenmanszaken om hun BSN aan de hele wereld te geven inclusief je adres!

Volgens mij heeft men inmiddels het licht gezien en ingezien dat je een BSN toch niet absoluut geheim kunt houden
en dat het dus beter is om in te zetten op het probleem dat een BSN eventueel misbruikt kan worden als identificatie
(door laks gedrag bij de tegenpartij). Zelfs in de USA is men daar nu eindelijk achter.

Ik vind het geen probleem als er een van BSN afgeleid mail adres door de overheid beschikbaar gesteld wordt als
mailbox voor bijvoorbeeld het melden van nieuwe berichten in de berichtenbox of voor communicatie met een
bedrijf wat je BSN toch al weet (zorgverzekeraar, bank e.d.) of waar je zelf kiest dat je het geen probleem vindt
dat die het weten. Ik vind het nog steeds vervelend om een "provider afhankelijk" mail adres aan dat soort
partijen te geven en zou blij zijn met een goede oplossing daarvoor.
11-10-2017, 10:31 door Anoniem
Door Anoniem: Wie verzon dat nou weer "emailadressen van burgers in BRP".
Willen ze burgers ook kunnen aanschrijven met een onbeveiligd mailtje? En fishing bevorderen?
E-mail is het alleronveiligste communicatiemiddel dat er bestaat.
Stelletje digibeten.

Het hoeft niet zo erg te zijn. Ze kunnen ook per email een bericht sturen met de strekking:
Er staat een nieuw bericht voor uw klaar in persoonlijke inbox bij de belastingdienst.
Om het bericht te kunnen lezen moet u inloggen met uw DigID.


Alleen moeten ze dan niet alle papieren communicatie gaan opheffen.
11-10-2017, 11:38 door Anoniem
Door Anoniem: Het hoeft niet zo erg te zijn. Ze kunnen ook per email een bericht sturen met de strekking:
Er staat een nieuw bericht voor uw klaar in persoonlijke inbox bij de belastingdienst.
Om het bericht te kunnen lezen moet u inloggen met uw DigID.
Dat is dus wèl erg, want het betekent dat het aantal berichtjes wat ik van de overheid moet lezen even fijn verdubbelt.

Doe dus maar gewoon papier. En denk na voor je wat schrijft. Doe ook maar gelijk je best om léésbaar te schrijven, in plaats van de gebruikelijke ambtelijke rammelende woordenbrij.

Ik denk dat als iedereen in een kantoor, ambtenaar of commercieel, zich voor elk briefje of emailtje of memootje of wat ook, simpelweg twee minuutjes bedenkt en rustig verzint wat te schrijven, hoe dan, en zo verder, dat dit het totale berichtenvolume meer dan zal halveren. Mischien dat er dan zelfs wel mensen zullen bedenken dat we niet van onder naar boven lezen.
11-10-2017, 12:38 door karma4 - Bijgewerkt: 11-10-2017, 12:41
Door Anoniem:
Volgens mij heeft men inmiddels het licht gezien en ingezien dat je een BSN toch niet absoluut geheim kunt houden
en dat het dus beter is om in te zetten op het probleem dat een BSN eventueel misbruikt kan worden als identificatie
(door laks gedrag bij de tegenpartij). Zelfs in de USA is men daar nu eindelijk achter.

Ik vind het geen probleem als er een van BSN afgeleid mail adres door de overheid beschikbaar gesteld wordt als
mailbox voor bijvoorbeeld het melden van nieuwe berichten in de berichtenbox of voor communicatie met een
bedrijf wat je BSN toch al weet (zorgverzekeraar, bank e.d.) of waar je zelf kiest dat je het geen probleem vindt
dat die het weten. Ik vind het nog steeds vervelend om een "provider afhankelijk" mail adres aan dat soort
partijen te geven en zou blij zijn met een goede oplossing daarvoor.

Kijk nog iemand da het doorheeft. Nu nog alle security secialisten die de IAM theorie zouden moet toepassen op dit gebeuren.

Ooit was het bsn enkel voor mensen woonachtig in een gemeente. Dat is niet meer zo. Het RNI register is voor niet ingezetenen. Met de koppeling van een bsn als declaratie koppeling zal iedereen die daar komt een nummer moeten hebben. De uitzonderingen daarop... ik weet ze niet.Di
11-10-2017, 13:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wie verzon dat nou weer "emailadressen van burgers in BRP".
Willen ze burgers ook kunnen aanschrijven met een onbeveiligd mailtje? En fishing bevorderen?
E-mail is het alleronveiligste communicatiemiddel dat er bestaat.
Stelletje digibeten.

Het hoeft niet zo erg te zijn. Ze kunnen ook per email een bericht sturen met de strekking:
Er staat een nieuw bericht voor uw klaar in persoonlijke inbox bij de belastingdienst.
Om het bericht te kunnen lezen moet u inloggen met uw DigID.


Zo werkt het al! Dat hebben ze best wel gesnapt.
Maar wat ik niet fijn vind is om een mail adres op te geven waarvan ik zelf niet in de hand heb of het blijft werken,
en als dat dan niet meer werkt (al was het maar omdat ik een andere internet aansluiting genomen heb) dan moet
ik ineens zelf weten WAAR ik allemaal dat mail adres heb achtergelaten en hoe ik dat dan moet updaten.
(waar je dan vaak weer een wachtwoord voor moet hebben wat je wel weer per mail kunt laten sturen maar daar
heb je niks aan als je inlogt omdat je mail adres veranderd is)

Als ze nou een eigen mail service runnen met IMAP (of desnoods POP3 voor fossielen) dan kan ik een alert
krijgen als ze een bericht voor me hebben zonder dat ik me afhankelijk maak van alweer een commerciele partij
en/of mijn administratie.
11-10-2017, 14:09 door Anoniem
Want de post is wel 100% veilig natuurlijk.
11-10-2017, 16:36 door Anoniem
Door Anoniem: Want de post is wel 100% veilig natuurlijk.

En email is wel een 100% veilige oplossing?

Ik denk namelijk dat dat heel erg aan de situatie ligt waarin de verzender en ontvanger zich bevinden.

Dus wat denk je van meerdere wegen die naar Rome leiden: Papier voor wie daar op gesteld is (wat daar de reden dan ook voor moge zijn) en email of berichtenbox voor wie dat handiger vindt.
Ja dat kost extra inrichting bij de processen en de achterliggende hardware, maar is een stuk klantvriendelijker in de communicatie.
En dan nog het taalgebruik aanpassen. Maar dan krijg je weer problemen met juristen... :-)

Dus dan eerst maar het taalgebruik van juristen aanpakken?

Heren politici:
Er is nog heel veel te verbeteren in overheidsland.
Veel meer dan alleen maar een emailadres van iedereen gaan registreren.
11-10-2017, 17:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goh, ik had verwacht dat we naast "Mijn Overheid" wel een e-mail adres zouden krijgen in de vorm van
${BSN-NUMMER}@gemeente.nl of zo.

Dan heb je niet opgelet se laatste tijd waarin men het BSN niet door alles en iedereen wil laten gebruiken. Bovendien hebben we ook vreemdelingen die WEL in de BRP staan maar GEEN BSN hebben.

Wat ik mis is dat de Belastingdienst aan éénmanszaken een BTW nummer geeft dat het BSN is van se eigenaar.
Dat gegeven gekoppeld aan de plicht om op je website je adres en BSN te vermelden waar de paymentproviser op toeziet voordat zij jou een contract geven en uitbetalen.

Zo verplicht de overheid eenmanszaken om hun BSN aan de hele wereld te geven inclusief je adres!

Kennelijk is het cynisme in mijn opmerking niet goed overgekomen.
12-10-2017, 09:29 door Anoniem
Door Anoniem: een email adres is geen vast gegeven zoals b.v. je geboorte datum of bsn,. dus hoe willen ze dat gaan onderhouden?

huisadres, telefoon nummer, die veranderen zeer weinig.
Een email adres in theorie ook - maar tegelijkertijd is het zeer simpel om een ander email adres te gaan gebruiken of op te zetten.

denk b.v. aan 10minutemail

Wat denk jij wie dat gaat onderhouden? jijzelf natuurlijk. Bovendien weten ze je e-mail adres al van je DigiD en/of de berichtenbox (waar je het ook zelf hebt opgegeven). Het is eigenlijk te zot voor woorden dat dit niet al eerder structureel wordt opgeslagen.
12-10-2017, 11:00 door Anoniem
Door Anoniem: Het is eigenlijk te zot voor woorden dat dit niet al eerder structureel wordt opgeslagen.

U heeft niet veel van de privacy discussies meegekregen de afgelopen jaren?
Wanneer ik er als burger voor kies om gegevens te delen met overheidsonderdeel 1 ik niet perse van mening ben dat overheidsonderdeel 2 deze informatie ook beschikbaar hoeft te krijgen.

Discussies aangaande het ongebreideld aan elkaar knopen van informatie, straks uitgebreid met een sleepwetje, en niemand die uiteindelijk verantwoordelijk is.

Maar u vind het te zot voor woorden dat dit structureel nog niet eerder gerealiseerd is?
12-10-2017, 18:48 door karma4
Door Anoniem:
U heeft niet veel van de privacy discussies meegekregen de afgelopen jaren?
Wanneer ik er als burger voor kies om gegevens te delen met overheidsonderdeel 1 ik niet perse van mening ben dat overheidsonderdeel 2 deze informatie ook beschikbaar hoeft te krijgen.
.....
Het is toch te zot voor woorden dat privacy geschaad wordt door het NIET koppelen van de vereiste gegevens.

Als is een auto heb en die verzeker wil Id dat het op juiste naam staat (brp rdw verzekering)
Als ik onroerend goed bezit net zo ( brp kadaster woz)
Voor de belasting ofwel de bijdrage aan de sociale gemeenschap net zo (belastingdienst waterschappen gemeentes)

Degenen die dat niet willen komen onder andere in de Panama papers voor.
14-10-2017, 10:08 door Janlul01
Ja lekker handig, een email adres van de overheid..? Hebben ze de sleepwet niet meer nodig, wij kijken met alle emailtjes mee groetjes

JAN
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.