De Amerikaanse toezichthouder FTC heeft een schikking met twee personen achter de beruchte Microsoft-scam getroffen. Volgens de Federal Trade Commission (FTC) lieten de twee gedaagden internetgebruikers geloven dat hun computer met malware was besmet en brachten vervolgens honderden dollars voor onnodige reparaties in rekening.
Als onderdeel van de schikking mogen de twee zich nooit meer met technische ondersteuning van computergebruikers bezighouden. Volgens de aanklacht van de FTC werden mensen thuis door de twee gedaagden opgebeld of lieten ze advertenties op computers zien die zich voordeden als waarschuwingen van Microsoft, Apple of andere techbedrijven. Deze advertenties lieten gebruikers geloven dat de computer was gehackt of besmet en er meteen een telefoonnummer moest worden gebeld. Het nummer was van een callcenter waar de medewerkers zich voordeden als partners van bekende techbedrijven zoals Microsoft of Apple. Slachtoffers kregen te horen dat ze de medewerker toegang tot de computer moesten geven om het probleem te verhelpen.
Nadat de medewerker toegang had verkregen voerde die verschillende zogenaamde diagnostische tests uit die zouden aantonen dat de computer direct gerepareerd moest worden. De gedaagden haalden slachtoffers vervolgens over om honderden dollars te betalen voor onnodige reparaties, anti-virussoftware en andere producten en diensten. De FTC legde naast het verbod om zich in de toekomst met 'tech support' bezig te houden ook een boete van 2 miljoen dollar op, maar veruit het grootste deel hiervan is voorwaardelijk. Effectief moeten de twee gedaagden binnen zeven dagen 10.000 dollar betalen (pdf).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.