image

Politie waarschuwt voor oplichting via betaalapp ABN Amro

vrijdag 3 november 2017, 12:06 door Redactie, 6 reacties

De politie Helmond heeft via Facebook gewaarschuwd voor een oplichter die in de regio actief is en mensen via de betaalapp van ABN Amro oplicht. De man spreekt mensen aan en beweert dat zijn auto stuk is of dat hij zich bij zijn auto heeft buitengesloten en zijn portemonnee in de auto heeft laten liggen.

Vervolgens vraagt hij tussen de 70 en 100 euro voor een taxirit. De oplichter beweert dat hij het geld via de betaalapp van ABN Amro meteen kan terugbetalen. Op de smartphone van het slachtoffer laat de oplichter zien dat hij via de betaalapp het geld plus een bonus van 10 of 20 euro naar de rekening van het slachtoffer overmaakt. Vervolgens toont hij het slachtoffer een screenshot van de overboeking, zo laat de politie weten. Het geld is echter niet overgemaakt.

Er zijn al meerdere aangiftes tegen de oplichter binnengekomen, aldus de politie. Vorig jaar waarschuwde de politie ook al voor deze vorm van oplichting. Toen ging het om oplichters die van de Rabobank-app gebruikmaakten. In het geval er onvoldoende saldo op de rekening staat en er via de Rabobank-app een transactie wordt gedaan, geeft de app de melding dat de transactie in behandeling is. De oplichters laten dit aan de verkoper zien, die er vervolgens vanuit gaat dat het geld wordt overgemaakt.

Reacties (6)
03-11-2017, 14:59 door Anoniem
Je bent ook wel een sukkel als je hier in trapt.
04-11-2017, 08:50 door Anoniem
Door Anoniem: Je bent ook wel een sukkel als je hier in trapt.
Je bent ook wel een hufter als je de slachtoffers dingen gaat verwijten in plaats van de daders.

Of misschien ben je zo jong dat je nog niet mee hebt gemaakt dat je in dingen kan trappen waar je nooit bij stil hebt gestaan, of zo'n sukkel dat je niet in staat bent om te begrijpen dat je zelf ook niet alles weet en overziet.

Hoe dan ook, je reactie was van een laag allooi.
04-11-2017, 09:21 door Anoniem
Begrijp ik goed dat de oplichter de echte betaal-app van ABN Amro gebruikt op de telefoon van het slachtoffer om een overboeking in te voeren en vervolgens een screenshot tevoorschijn tovert die suggereert dat de betaling ook heeft plaatsgevonden? Ik kan me voorstellen dat dat er overtuigend uitziet.

Ik zie op de website van ABN Amro dat die app (naar keuze van de rekeninghouder) de mogelijkheid heeft om onder een daglimiet bedragen over te boeken zonder e.identifier. Dat kan zo te zien echter niet op de telefoon van een ander, je registreert een specifieke installatie van je app bij de bank en hebt daarvoor wel die e.identifier nodig.

Dát zou de alarmbellen bij slachtoffers af moeten doen gaan, het hoort (als ik het goed zie) op hun telefoon helemaal niet te werken. De truc van alle oplichters (en van veel verkopers) is dat ze slachtoffers overdonderen en geen tijd geven om dingen op een rijtje te zetten. Een goede verdediging tegen oplichters is dan ook niet alleen om specifieke scenario's als dit in je achterhoofd te houden, maar om te beseffen en te accepteren dat je overdonderd kan worden door iets onverwachts, jezelf in te peperen dat de regie van een situatie waarin je iets betaalt altijd bij jou moet liggen, om dáár verdacht op te zijn en om nergens op in te gaan als je ook maar een klein beetje het gevoel hebt dat het even te hard voor je gaat.

Voor een hulpvaardig ingesteld mens is "ja, tenzij" de natuurlijke houding. Tegenover een oplichter moet het "nee, tenzij" zijn. Bedenk dat een situatie zelden zo urgent is dat je geen tijd hebt om na te denken, en als hij wel zo urgent is is 112 bellen de juiste reactie. Als de ander geen oplichter is zal hij sowieso geen bezwaar hebben tegen een telefoontje met de politie.
04-11-2017, 15:41 door Briolet
Door Anoniem: Begrijp ik goed dat de oplichter de echte betaal-app van ABN Amro gebruikt op de telefoon van het slachtoffer om een overboeking in te voeren….

Dat staat er inderdaad. Ik ken de ABN app niet, maar dit kun je waarschijnlijk doen, door vooraf een betaling klaar te zetten naar een andere rekening van jezelf. Dan voer je een nieuwe transactie in, op de telefoon van het slachtoffer. Als je dan wilt verzenden moet je aangeven welke opdrachten je wilt verzenden. Het enige lastige is dat je het slachtoffer nu even moet afleiden zodat hij niet ziet dat je een andere opdracht uitvoert dan net ingetikt. Met de browser versie is dat in elk geval geen probleem.

Als de opdracht uitgevoerd is, geeft hij waarschijnlijk alleen aan dat het verzenden klaar is, zonder het nummer zelf aan te geven. Normaal is dat ook niet nodig want je weet waar je het geld naar overgemaakt hebt.

Het enige zwakke aan deze methode is dat je fysiek aanwezig moet zijn en het slachtoffer dus een goed signalement heeft. En omdat vrijwel iedereen tegenwoordig een mobieltje met camera bij zich heeft, is de kans ook groot dat iemand direct onraad ruikt en je op de foto zet. Dat maakt opsporing en bewijs een stuk gemakkelijker. Zo iemand valt uiteindelijk door de mand als hij door blijft gaan.
06-11-2017, 08:08 door Kaler
Goed dat oplichters gemeld worden aan het publiek door de Politie. Want inderdaad, oplichters zijn gehaaid en als je een tel niet oplet hebben ze je.

Maar is het tegenwoordig niet zo dat er bij de meeste taxi bedrijven de mogelijkheid bestaat om bij de chauffeur per pin te betalen?
08-11-2017, 11:57 door Anoniem
Door Kaler: Goed dat oplichters gemeld worden aan het publiek door de Politie. Want inderdaad, oplichters zijn gehaaid en als je een tel niet oplet hebben ze je.

Maar is het tegenwoordig niet zo dat er bij de meeste taxi bedrijven de mogelijkheid bestaat om bij de chauffeur per pin te betalen?

Het verhaal hier moet natuurlijk "ik heb geen bankpas" bevatten - want als je wel een bankpas heb is het excuus om cash geld te lenen van een voorbijganger meteen weg - die wijst je dan gewoon de dichtsbijzijnde pin automaat.

Ik snap alleen niet meteen hoe de smartphone _van het slachtoffer_ erin gepraat wordt . Het wekt idd meer vertrouwen als je iemand _op z'n eigen telefoon_ kunt laten zien dat het geld 'meteen terug' is , maar het lijkt me lastiger om dat erin te praten. En omdat er specifiek gebruik gemaakt wordt van een ABN Amro app lijkt het me dat je je slachtoffers dan beperkt tot degenen die ABN Amro gebruiken . Of zouden mensen dan ook nog ergens de (nep) "ABN App" gaan staan downloaden zodat de oplichter de nep-betaling kan laten zien of doen ?

Ik zou eigenlijk denken dat de oplichter _op z'n eigen telefoon_ de "overboeking" doet waarbij het slachtoffer meekijkt .

Het verhaal 'portemonnee met bankpas kwijt' maar "telefoon met app heb ik nog" is best geloofwaardig , en ik denk dat niet zo veel mensen op dat moment meteen gaan checken of het geld binnen is - plus, als ze bij een andere bank zitten kun je redelijk terecht zeggen dat het 'even' kan duren - te lang om op te wachten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.