image

Kamervragen over bedrijven die ongevraagd klantdata met Facebook delen

vrijdag 10 november 2017, 13:25 door Redactie, 7 reacties

De SP heeft minister Dekker van Rechtsbescherming Kamervragen gesteld over het nieuws dat sommige bedrijven de gegevens van klanten ongevraagd met Facebook delen. Zo sturen bedrijven hun klantbestanden naar Facebook om gerichter te kunnen adverteren. In de meeste gevallen gaat het dan om e-mailadressen, maar soms worden ook geboortedatums en telefoonnummers gedeeld.

De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) stelt dat bedrijven die gegevens niet zomaar zonder toestemming van de klant met derden mogen delen. In de praktijk gebeurt dit wel. SP-Kamerleden Hijink en Van Nispen willen nu van Dekker weten hoeveel bedrijven klantgegevens ongevraagd met Facebook of andere online platforms delen. Ook moet de minister duidelijk maken hoeveel gegevens van klanten hier bij betrokken zijn.

De SP-Kamerleden zijn van mening dat marketing niet als zwaarwegend bedrijfsbelang kan worden gezien en dat bedrijven die hiervoor klantgegevens met Facebook delen de Wbp overtreden. Ze vragen de minister hoe hij hier tegenaan kijkt. Verder moet Dekker laten weten hoeveel bedrijven die op deze manier de wet overtreden door de Autoriteit Persoonsgegevens zijn beboet of dwangsommen opgelegd hebben gekregen.

Hijink en Van Nispen willen ook weten welke mogelijkheden klanten hebben die op deze wijze worden benadeeld om de direct marketing van het bedrijf dat de gegevens heeft doorgespeeld te laten stoppen. Als laatste vragen ze wat de minister gaat doen om ervoor te zorgen dat bedrijven zich ook op dit vlak aan de Wbp gaan houden. De Kamervragen moeten binnen drie weken zijn beantwoord (pdf).

Reacties (7)
10-11-2017, 13:27 door Anoniem
Met de VVD aan de macht zal de handhaving vrijwel afwezig zijn. Immers zijn belangen van bedrijven - in de perceptie van de VVD - veel belangrijker dan de belangen van de burger/consument. Wat dat betreft gaan bedrijven gewoon door, ondanks dat het niet mag.
10-11-2017, 14:28 door Anoniem
Het is van belang dat klanten niet alleen ja kunnen zeggen (opt in, geen opt out) tegen doorgeven van gegevens, maar ook dat dit onvoorwaardelijk en volledig onafhankelijk van andere toestemmingen is.
10-11-2017, 15:02 door Anoniem
Volgens mij stellen ze de vragen aan de verkeerde want hiervoor hebben we een toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens, die hier corrigerend moet gaan optreden, desnoods met hoge boetes. Nu wordt een minister weer lastig gevallen met iets waar al regelingen voor bestaan. De SP kan beter aan de verantwoordelijk minister vragen waarom de Autoriteit niet corrigerend optreedt indien dit soort privacy schendingen aan het licht komen. Als ik kijk hoeveel tijd de AP in het onderzoek naar Windows 10 heeft gestoken en alleen maar concludeert dat Microsoft met Windows 10 de wet overtreedt, zonder daar verdere gevolgen aan te verbinden, dan vraag ik me af wat het nut van een toezichthouder dan nog is.
10-11-2017, 16:54 door Anoniem
Er is ook minstens één bedrijf waar je niet kunt inloggen op je "mijn ...." pagina als de facebook-tracker uitgeschakeld is (in NoScript).
10-11-2017, 17:13 door Anoniem
Het zal vast wel in de privacyvoorwaarden staan die bijna niemand bijna leest
10-11-2017, 22:10 door Anoniem
Door Anoniem: Het zal vast wel in de privacyvoorwaarden staan die bijna niemand bijna leest
Voor het kunnen delen van persoonsgegevens van anderen moet iedereen vooraf expliciete toestemming hebben van de eigenaar. En dat niet alleen, ook moet heel duidelijk zijn waarvoor de gegevens verwerkt gaan worden. Op het moment dat de gegevens gedeeld worden moet de eigenaar weten wie de gegevens verwerkt. Een opmerking ergens in privacyvoorwaarden is onvoldoende om persoonsgegevens van anderen te mogen delen.

De verklaring van bedrijven als Nuon en ANWB was overigens dat bijna iedereen het doet en van KLM en Postcodeloterij dat ze daarvoor een gerechtvaardigder belang hebben dan hun klanten recht hebben op bescherming.

KLM, Transavia, Essent, Bankgiroloterij, FBTO, KPN, Telfort, Postcodeloterij, Vakantieveiligingen, Vriendenloterij en alle kranten van de Persgroep zijn niet van plan om met het delen van de persoonsgegevens te stoppen, ook al hebben ze geen expliciete toestemming zoals de wet eist.

Omdat de toezichthouder niets doet om deze overtredingen (waarvan ze al jaren weet van konden hebben als bijna iedere online adverteerder dit doet) te stoppen is het aan de minister om uitleg te geven hoe deze praktijken die duidelijk tegen de wet in zijn zo vaak kunnen plaatsvinden.
11-11-2017, 16:37 door Anoniem
Dit gegeven (zag het allang aankomen dat dit zou gebeuren) plus nog een hoop andere reden(en) heeft me vanaf het begin dat ik me inschreef op Facebook al voor gezorgd dat ik geen echte naam heb ingegeven, laat staat dat ik verder ook maar één brokje informatie heb gegeven die zou kunnen leiden naar mijn e-mailadres of telefoonnummer. Het laatste hebben ze niet, en het e-mailadres is puur een forwarder.

Mensen doen het zelf, want ze geven geen donder om hun privacy. Als zij maar kunnen Facebooken, Whatsappen en weet ik veel wat nog meer. En daarom zijn dit soort diensten ook gratis: ze maken je er afhankelijk van, en vervolgens wordt er data gesnoept. En dat nu hele databases met gegevens naar Facebook worden gestuurd verbaast me helemaal niks. Ook dit zag ik allang aankomen.

Je moest eens weten bij hoeveel mensen ik voor gek werd versleten. Tja, als je iemand's comfort zone aantast wordt je integriteit in twijfel getrokken. Gelukkig ben ik van het type die zich daar geen moer van aantrekt. Voorlopig heb ik van alle voorspellingen tot nu nog steeds aan het juiste eind getrokken.

Geloof me, dit is nog maar het begin. Het wroeten in je privacy is op dit moment nog kinderspel. Bereid je maar vast voor.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.