Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Avangate

18-11-2017, 19:27 door Bartha, 5 reacties
Vorig jaar enkele producten via internet gekocht bij IOBIT. Voor de betaling moest ik een machtiging verlenen. De duur van het product gold voor een jaar. IOBIT kwam na installatie te pas en te onpas (laatste tot vervelens toe) met aanbiedingen van andere producten, zodat ik het jaar maar uitzat, maar een géén geval een verlenging wilde.
Vorige week echter kreeg ik echter nieuwe activeringscodes toegestuurd en de melding dat de finaciele afhandeling binnen 5 werkdagen zou plaatsvinden. Ik heb Avangate een mail gestuurd dat ik in 2017 geen enkel product had besteld. Twee dagen later kreed ik een mail van Avangate dat ik in aanmerking kwam voor een refund van het bedrag dat ik vorig jaar had betaald, maar dat de bank deze refund niet had geaccepteerd. Of ik mijn naam, bankrekeningnummer, BIC-code etc maar even bekend wilde stellen om de refund alsnog in orde te kunnen maken. Ik heb met de bank contact opgenomen en daar adviseerde men mij om daar niet op in te gaan.
Enkele dagen laten bleek er middels incasso een bedrag van €93,00 te zijn afgeschreven. Ik heb dit bedrag door de bank laten storneren en de afschrijving laten blokkeren. Men vertelde mij wel, dat ik rekening moest houden met aanmaningen en dat volgend jaar mogelijk weer een afschrijving zou plaatsvinden.
Ik heb Avangate op de hoogte gesteld van mijn handelen en het feit dat ik alle IOBIT programma’s van mijn computer heb verwijderd.
Op internet heb ik naar reviews gezocht betreffende Avangate en die liegen er niet om.
Ik lees verder ook, dat je bij aanmelding op een automatische verlenging wordt gezet? Als dat zo is, hoe zet ik die dan uit?
Bartha
Reacties (5)
18-11-2017, 20:50 door Anoniem
Dit is precies waarom je nooit automatische overschrijvingen danwel machtigingen (==graailicentie op je bankrekening) moet afgeven. Gewoon niet doen. Zelfs een cheque uitschrijven is veiliger. (Weet je gelijk waarom de banken zo gretig eurocheques afgeschaft hebben. Geld moet rollen, of jij dat nu wil of niet, want anders verdienen ze niet.)
19-11-2017, 01:33 door Anoniem
Via het medium waarmee je je abonnement begonnen bent, zo zou het ook weer opgezegd moeten worden
(= wet). Per computer software aangevraagd? Dan moet je het ook per computer weer kunnen afzeggen.
Eerst even in algemene voorwaarden kijken of er iets over in staat, anders per email afzeggen als ze je emailadres toch al hebben, en de machtiging (als deze niet éénmalig was) intrekken.
De nieuwe activeringscodes niet gebruiken, als je dat wel doet wordt dat gezien alsof je je het aanbod voor verlenging van abonnement hebt aangenomen. Weet verder geen details, heb zelf geen ervaring met het bedrijf.
19-11-2017, 12:35 door Bartha
Door Anoniem: Dit is precies waarom je nooit automatische overschrijvingen danwel machtigingen (==graailicentie op je bankrekening) moet afgeven. Gewoon niet doen. Zelfs een cheque uitschrijven is veiliger. (Weet je gelijk waarom de banken zo gretig eurocheques afgeschaft hebben. Geld moet rollen, of jij dat nu wil of niet, want anders verdienen ze niet.)
19-11-2017, 13:26 door MathFox
Bartha, is er bij de bestelling aangegeven dat het een abonnement betrof? Zo ja, heb jij dan doorgegeven dat je het abonnement niet wilt verlengen? Kun je die opzegging aantonen? (Eens met Anoniem van 1:33, een opzegging per email levert je voldoende bewijs; deze email dus bewaren.)

Ja, Avangate/IOBIT kan deurwaarders of incassobureaus op je nek sturen, of dat terecht is kan ik niet zeggen zonder de details te kennen... ga indien nodig bij een advocaat langs.
20-11-2017, 03:54 door Anoniem
IOBIT moet je kunnen aantonen dat je een abonnement bij ze hebt lopen. Een machtiging geven voor een eenmalige betaling is kostbaar, dus als een bedrijf dat vraagt zit er meestal een abonnement aan vast.

Lees de kleine lettertjes van je overeenkomst nog eens door, daar staat vast in dat de dienst per jaar een verlenging heeft en je tot een paar weken voor de nieuwe termijn kan opzeggen.

Als je aan een doorlopende dienst vast zit en je hebt die niet op tijd stop gezet dan ben je het hele bedrag schuldig aan het bedrijf. Stopzetten na het eerste jaar kan volgens nederlands recht iedere maand. Het resterende bedrag hoor je dan met verrekening van de tijd dat je contract nog wel bindend was. Maar ook dan moet je eerst het hele bedrag eerst betaald hebben.

Ga niet wachten op aanmaningen en incassoburos. Als je een contract blijkt te hebben gaat geen rechter die kosten voor je kwijtschelden. Je had al veel eerder moeten bedenken of dit geen doorlopende dienst was en een rechter gaat er niet in mee dat je lui bent en iets niet wist uit een contract wat je had kunnen weten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.