Honderden populaire websites sturen toetsaanslagen, muisbewegingen, scrollgedrag en de inhoud van bezochte pagina's naar derde partijen door, zonder dat gebruikers dit weten, zo hebben onderzoekers van Princeton University ontdekt. De websites maken gebruik van zogeheten "session replay" scripts.
Deze scripts slaan het gedrag van de gebruiker op, zodat dit later kan worden bekeken. "Alsof iemand over je schouder meekijkt", aldus de onderzoekers. Het beoogde doel van dergelijke scripts is om inzicht te krijgen in hoe gebruikers de website gebruiken en verwarrende of niet meer bestaande pagina's te ontdekken. De hoeveelheid data die deze diensten verzamelen gaat volgens de onderzoekers veel verder dan gebruikers verwachten.
Het gaat dan bijvoorbeeld om de tekst in een formulier voordat die wordt verstuurd, alsmede precieze muisbewegingen. De onderzoekers merken op dat deze gegevens niet anoniem blijven. Sommige bedrijven laten uitgevers deze opnamen aan de echte identiteit van de gebruiker koppelen. Voor hun onderzoek keken de onderzoekers naar de zeven meest gebruikte replay-scripts, namelijk Yandex, FullStory, Hotjar, UserReplay, Smartlook, Clicktale en SessionCam. De scripts werden op 482 van de Alexa top 50.000 websites aangetroffen.
De onderzoekers waarschuwen dat het verzamelen van gebruikersdata door replay-scripts ervoor kan zorgen dat gevoelige informatie lekt, zoals medische klachten, creditcardgegevens en andere persoonlijke informatie. De aanbieders van replay-scripts bieden wel tools om gevoelige informatie te filteren en verwijderen, maar de uitgever van de website moet hiervoor elke pagina doorlopen en controleren. Iets wat niet altijd wordt gedaan. Zo bleek tenminste één van de websites het wachtwoord in een registratieformulier naar een derde partij door te sturen, ook al werd het registratieformulier zelf nooit verstuurd.
Ook gebruikers van adblockers lopen risico dat hun data wordt doorgestuurd. De twee populairste adblockerfilters, EasyList en EasyPrivacy, blijken de replay-scripts van FullStory, Smartlook en UserReplay niet te blokkeren. EasyPrivacy heeft wel filterregels die Yandex, Hotjar, ClickTale en SessionCam blokkeren. UserReplay biedt uitgevers de mogelijkheid om geen data te verzamelen van gebruikers die Do Not Track in hun browser hebben ingesteld. Geen van de Alexa top 1 miljoen uitgevers blijkt Do Not Track te respecteren. "Het verbeteren van de gebruikerservaring is een belangrijke taak van uitgevers. Het zou echter niet ten koste van de privacy mogen gaan", aldus de onderzoekers.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.