Een Belgische man is 14.500 euro kwijtgeraakt nadat hij op een phishingmail reageerde. De man dacht dat de e-mail door zijn bank was verstuurd, ook al werd er een e-mailadres gebruikt dat niet van de bank was. In het bericht werd gesteld dat hij een nieuwe digipass moest aanvragen.
"Omdat mijn digipass al een tijdje meegaat, vond ik dat niet abnormaal en ik klikte op de link, waarna ik op de vertrouwde Argentawebsite terechtkwam. Of dat dacht ik toch. Ik moest aan de hand van mijn bankkaart mijn gegevens aanvullen en mijn aanvraag bevestigen door op de traditionele wijze mijn pincode in te tikken op de digipass en enkel het responsnummer via de computer in te geven. Mijn pincode zelf gaf ik niet in op computer, ik weet dat dit gevaarlijk is", zo laat de man tegenover Het Nieuwsblad weten.
Criminelen haalden met deze gegevens 14.500 euro van zijn rekening. De man ontdekte de fraude pas nadat hij door zijn bank over de transactie was ingelicht. In België was er in de eerste helft van dit jaar een sterke stijging van het aantal mensen dat slachtoffer van fraude met internetbankieren is geworden. Dat blijkt uit cijfers die Febelfin, de overkoepelende organisatie van Belgische banken, vorige maand openbaar maakte. In totaal werden bijna 1650 Belgen slachtoffer van deze vorm van fraude en werd er 1,8 miljoen euro gestolen, wat neerkomt op zo'n 1100 euro per slachtoffer.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.