Online advertenties worden steeds vaker door criminelen gebruikt om internetgebruikers naar phishingsites of andere malafide websites te lokken, zo stelt de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Het aantal malafide websites dat via online advertenties meelift op de naamsbekendheid van een Nederlands topmerk steeg dit jaar met meer dan 360 procent, aldus de stichting die verantwoordelijk is voor de uitgifte van .nl-domeinen.
Voor het onderzoek keek SIDN naar het gebruik van de 50 meest bekende merknamen in domeinnamen. In totaal vond de stichting dit jaar ruim 1500 websites waarbij online advertenties waren ingezet om bezoekers te misleiden. Vorig jaar waren dit er nog 420. Via advertenties die naar boven komen bij een zoekopdracht in bijvoorbeeld Google worden bezoekers misleid. Een bekende methode volgens SIDN is bijvoorbeeld dat in de domeinnaam de letter 'o' geschreven wordt als het getal '0' (nul).
"Ze denken naar een site te gaan van een bekend merk, maar komen op een advertentie- of phishingsite. Soms is het fake-websites alleen om inkomsten uit Google Adwords te doen, maar soms is het hun intentie vertrouwelijke gegevens van bezoekers te bemachtigen", aldus SIDN. De stichting laat verder weten dat dubieuze praktijken rondom domeinnamen van de financiële sector verschuiven naar de retail-sector. "Daar is veel economische activiteit, en over het algemeen een minder goede beveiliging dan bij banken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.