Een Amerikaans politiekorps heeft na twee jaar toegang tot een geblokkeerde iPhone weten te krijgen, wat uiteindelijke leidde tot een aanklacht tegen een politieagent. Het toestel was eigendom van een 18-jarige vrouw die twee jaar geleden zelfmoord pleegde. De vrouw had zich aangemeld voor een programma waarbij deelnemers kennismaken met politiewerk, als voorbereiding op een mogelijke politiebaan.
De vrouw ontmoette via dit programma een 31-jarige politieagent en had zowel via het politiewerk als daarbuiten contact met hem. Op de dag van haar zelfmoord blijkt dat de vrouw en de agent drie keer contact hadden, waarbij één gesprek een uur duurde. Na het laatste gesprek besloot de agent bij de vrouw langs te gaan en arriveerde op hetzelfde moment als haar vader.
De vader ontdekte dat zijn dochter was overleden en vroeg de agent om hulp. Via de iPhone van de vrouw belde de politieagent de leider van het kennismakingsprogramma, die haar ook kende. Toen onderzoekers later arriveerden was de telefoon van de vrouw echter vergrendeld. De iPhone raakte vervolgens geblokkeerd nadat een agent en familieleden tien keer een verkeerde code hadden ingevoerd.
Het politiekorps schakelde de hulp in van Cellebrite Services, dat de data op het toestel vorig jaar wist veilig te stellen. De politie wilde de bevindingen echter zelf controleren en onlangs slaagde Cellebrite er in om de feature waardoor de iPhone zichzelf blokkeert op te heffen. Onderzoekers ontdekten dat de 31-jarige politieagent allerlei berichten tussen hem en de vrouw van haar toestel had verwijderd en een passcode had geprobeerd in te stellen om het toestel te vergrendelen. De agent is nu aangeklaagd voor obstructie van de rechtsgang en computervredebreuk, zo meldt de IndyStar.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.