image

Miljoenen euro's aan bitcoins bij miningmarktplaats NiceHash gestolen

donderdag 7 december 2017, 11:19 door Redactie, 18 reacties
Laatst bijgewerkt: 07-12-2017, 16:55

Bij een hack van de miningmarktplaats NiceHash is voor miljoenen euro's aan bitcoins gestolen, zo heeft de website bekendgemaakt. Het exacte bedrag wordt nog uitgezocht, maar het zou mogelijk om zo'n 57 miljoen euro gaan. NiceHash is een marktplaats waar computereigenaren met beschikbare rekenkracht personen kunnen vinden die cryptocurrency willen minen, wat juist veel rekenkracht vereist.

De website stelt in een verklaring dat een aanvaller het betaalsysteem wist te compromitteren en vervolgens de inhoud van de bitcoin-wallet heeft gestolen. NiceHash-gebruikers wijzen naar een bitcoin-wallet die 4736,42 bitcoins bevatte, wat op dit moment zo'n 57 miljoen euro is. Hoe de website precies kon worden gehackt is niet bekendgemaakt. Uit voorzorg krijgen gebruikers het advies van NiceHash om hun "online wachtwoorden" te wijzigen.

Reacties (18)
07-12-2017, 11:21 door Anoniem
Nee maar, wat een verassing! Iedereen met een beetje ervaring wist dat dit ging gebeuren, de vraag was slechts: wanneer?

Bitcoin en aanverwanten: een grote hype/bubbel waar enkelen hun zakken mee vullen en velen hun geld kwijtraken.
Ik ben echt geen zwartkijker maar geloof me, gratis geld bestaat niet!
07-12-2017, 11:22 door Anoniem
Dit is dus waarom je je geld niet online moet opslaan in de handen van derden,.
Heb ik het idee.

Maar, hoe bescherm je je bitcoins dan?
Offline opslag, op een USB stick, twintig backups, etc.

Wat is er nou eigenlijk nog "echt" veilig?
07-12-2017, 11:42 door Anoniem
Door Anoniem: Nee maar, wat een verassing! Iedereen met een beetje ervaring wist dat dit ging gebeuren, de vraag was slechts: wanneer?

Bitcoin en aanverwanten: een grote hype/bubbel waar enkelen hun zakken mee vullen en velen hun geld kwijtraken.
Ik ben echt geen zwartkijker maar geloof me, gratis geld bestaat niet!

beste paniekzaaier.
als je voldoende zaken van waarde achter een deur plaatst, zal de hoeveelheid moeite die men doet om in te breken hoger worden, waardoor de kans dat het lukt hoger wordt. Bitcoins, auto's, staven goud...

een wijze bitcoineigenaar zal daarom zijn spending-money net als een chipknip handig en bereikbaar hebben, maar zijn pile-'O-money offline, en achter een dik stel deuren verstoppen.
jij loopt toch ook niet met al je spaargeld rond?

dat er hier diefstal is gepleegd heeft geen relatie met het wel of niet zijn van en bubbel.
De stijgende prijs is echter wel een reden om periodiek vast te stellen of er zich niet ergens en te grote berg geld gaat ophopen achter een te zwakke deur.
07-12-2017, 12:09 door Anoniem
Door Anoniem: Dit is dus waarom je je geld niet online moet opslaan in de handen van derden,.
Heb ik het idee.

Maar, hoe bescherm je je bitcoins dan?
Offline opslag, op een USB stick, twintig backups, etc.

Wat is er nou eigenlijk nog "echt" veilig?

Dit is veilig: https://www.ledgerwallet.com/products/ledger-nano-s

Is eigen hardware thuis. Offline.

TheYOSH
07-12-2017, 12:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nee maar, wat een verassing! Iedereen met een beetje ervaring wist dat dit ging gebeuren, de vraag was slechts: wanneer?

Bitcoin en aanverwanten: een grote hype/bubbel waar enkelen hun zakken mee vullen en velen hun geld kwijtraken.
Ik ben echt geen zwartkijker maar geloof me, gratis geld bestaat niet!

beste paniekzaaier.
als je voldoende zaken van waarde achter een deur plaatst, zal de hoeveelheid moeite die men doet om in te breken hoger worden, waardoor de kans dat het lukt hoger wordt. Bitcoins, auto's, staven goud...

een wijze bitcoineigenaar zal daarom zijn spending-money net als een chipknip handig en bereikbaar hebben, maar zijn pile-'O-money offline, en achter een dik stel deuren verstoppen.
jij loopt toch ook niet met al je spaargeld rond?

dat er hier diefstal is gepleegd heeft geen relatie met het wel of niet zijn van en bubbel.
De stijgende prijs is echter wel een reden om periodiek vast te stellen of er zich niet ergens en te grote berg geld gaat ophopen achter een te zwakke deur.
Precies, en gratis geld bestaat WEL!!!!!!!

Europese Centrale Bank drukt er aardig op los, of nou ja drukken met een muisklik.
07-12-2017, 14:14 door Anoniem
Door Anoniem: Dit is dus waarom je je geld niet online moet opslaan in de handen van derden,.
Heb ik het idee.

Maar, hoe bescherm je je bitcoins dan?
Offline opslag, op een USB stick, twintig backups, etc.

Wat is er nou eigenlijk nog "echt" veilig?

1. Op een computer die niet met het internet of welk netwerk dan ook verbonden is een seed en de daar uit voortvloeiende keys en adressen genereren (dit zou met Electrum moeten kunnen).

2. Seed op papier opschrijven en goed en veilig bewaren. Schrijf ook een paar adresen op op papier. Wees heel secuur en maak geen fouten in deze stap.

3. Harde schijf van de computer wissen en meerdere keren met 1en en 0en overschrijven.

4. Vervolgens van een (voor de zekerheid) andere computer (die vanzelfsprekend wel met internet verbonden is) bitcoins overmaken naar 1 van de zojuist opgeschreven adressen.

De grap is dat de blockchain kijkt of een adres al bestaat en zo niet dan wordt het aangemaakt in het grootboek. Om bitcoins te ontvangen van iemand anders hoef je dus niet zelf met het internet verbonden te zijn.
07-12-2017, 14:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nee maar, wat een verassing! Iedereen met een beetje ervaring wist dat dit ging gebeuren, de vraag was slechts: wanneer?

Bitcoin en aanverwanten: een grote hype/bubbel waar enkelen hun zakken mee vullen en velen hun geld kwijtraken.
Ik ben echt geen zwartkijker maar geloof me, gratis geld bestaat niet!

beste paniekzaaier.
als je voldoende zaken van waarde achter een deur plaatst, zal de hoeveelheid moeite die men doet om in te breken hoger worden, waardoor de kans dat het lukt hoger wordt. Bitcoins, auto's, staven goud...

een wijze bitcoineigenaar zal daarom zijn spending-money net als een chipknip handig en bereikbaar hebben, maar zijn pile-'O-money offline, en achter een dik stel deuren verstoppen.
jij loopt toch ook niet met al je spaargeld rond?

dat er hier diefstal is gepleegd heeft geen relatie met het wel of niet zijn van en bubbel.
De stijgende prijs is echter wel een reden om periodiek vast te stellen of er zich niet ergens en te grote berg geld gaat ophopen achter een te zwakke deur.
Precies, en gratis geld bestaat WEL!!!!!!!

Europese Centrale Bank drukt er aardig op los, of nou ja drukken met een muisklik.

Ze kunnen bijdrukken wat ze willen, dat levert alleen inflatie op. Elk land heeft nu eenmaal een bepaald kapitaal gebaseerd op o.a. goudvoorraad, grondstoffen, handel, productie enz. Allemaal tastbare zaken. Bitcoins etc. zijn gewoon nergens op gebaseerd maar daar zullen velen vroeg of laat op een pijnlijke manier achter komen. Is niets nieuws, Tulpenmanie was honderden jaren geleden al een bubbel waar voorstanders ook heilig in geloofden.
07-12-2017, 14:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit is dus waarom je je geld niet online moet opslaan in de handen van derden,.
Heb ik het idee.

Maar, hoe bescherm je je bitcoins dan?
Offline opslag, op een USB stick, twintig backups, etc.

Wat is er nou eigenlijk nog "echt" veilig?

Dit is veilig: https://www.ledgerwallet.com/products/ledger-nano-s

Is eigen hardware thuis. Offline.

TheYOSH

Totdat je de wallet kwijtraakt. Of hij wordt gestolen. Of hij raakt defect, USB sticks hebben geen eeuwig leven, zelf al ondervonden, ook met A merken.

Als ik mijn bankpas kwijtraak of mijn smartphone kapt er mee dan heb ik nog steeds mijn geld ook al krijg ik daar dan geen bal rente op. Per rekening heb ik 100.000 euro garantie van de staat als de bank omvalt.
07-12-2017, 14:23 door Anoniem
De Wallet waar de gestolen bitcoins opstaan is bekend: https://www.reddit.com/r/NiceHash/comments/7i0s6o/official_press_release_statement_by_nicehash/
https://bitinfocharts.com/bitcoin/address/1EnJHhq8Jq8vDuZA5ahVh6H4t6jh1mB4rq

Het enige wat men hoeft te doen, dat is deze Wallet besmet te verklaren, en deze op internet te voorzien van een merkteken, dat dit expliciet vermeld. Elke legale geldwisselaar waar men Bitcoins kan inwisselen voor Dollars of andere valuta, zal gewaarschuwd zijn dat ze hiervoor vervolgd kunnen worden.
Op de Reddit website wordt daar al over gespeculeerd.
07-12-2017, 14:34 door Anoniem
Door Anoniem: Nee maar, wat een verassing! Iedereen met een beetje ervaring wist dat dit ging gebeuren, de vraag was slechts: wanneer?

Bitcoin en aanverwanten: een grote hype/bubbel waar enkelen hun zakken mee vullen en velen hun geld kwijtraken.
Ik ben echt geen zwartkijker maar geloof me, gratis geld bestaat niet!

Gratis geld bestaat wel hoor, kijk maar naar de 70!!!!! procent van ALLE belasting inkomsten die tegenwoordig spoorloos verdwijnen naar de zakken van corrup[te politici etc, u betaald ze hun gratis geld!
07-12-2017, 14:36 door Anoniem
Door Anoniem: Nee maar, wat een verassing! Iedereen met een beetje ervaring wist dat dit ging gebeuren, de vraag was slechts: wanneer?

Bitcoin en aanverwanten: een grote hype/bubbel waar enkelen hun zakken mee vullen en velen hun geld kwijtraken.
Ik ben echt geen zwartkijker maar geloof me, gratis geld bestaat niet!

Wat een onzin zeg, alleen in de staat Californie zijn al 1000! bankovervallen per jaar, laat staan wereldwijd.
Wat is veiliger denkt u?
07-12-2017, 15:20 door Anoniem
is toch een leuk saldo:
https://bitinfocharts.com/bitcoin/address/1EnJHhq8Jq8vDuZA5ahVh6H4t6jh1mB4rq
07-12-2017, 16:16 door Briolet
Door Anoniem:Wat een onzin zeg, alleen in de staat Californie zijn al 1000! bankovervallen per jaar, laat staan wereldwijd.
Wat is veiliger denkt u?

Bij een bankoverval zijn de klanten het geld niet kwijt en betaalt de bank dit uit zijn reserves. Hier is het nog de vraag of dit door NiceHash vergoed gaat worden. In hun bekendmaking wordt hier met geen woord over gerept.
07-12-2017, 16:42 door Anoniem
Heren, er zijn duizenden bitcoins met een waarde van miljoenen dollars kwijt. Niet miljoenen aan bitcoins. Graag een journalistiek correcte titel.
07-12-2017, 17:51 door [Account Verwijderd]
Bitcoin gedoe? Je 'gewone' geld is feitelijk al een continue schuldbekentenis van de bankinstelling waar je geld onderbrengt. M.a.w. risico genoeg. Ach....het is maar net hoe je geld wil opslaan... door een gleuf met een groot gapend gat daarachter is ook nog een optie. Thuis dan maar? Als er een geit in de buurt van de welbekende sok komt; vreet die hem met €uro's en al op; is dus ook niet veilig Wat is dan wel veilig? Het allerveiligste wat je met geld kan doen is uitgeven. Dat is eigenlijk alles wat je over geld moet weten. De rest is koffiedikkijken en Beursplein 5 turbopraat.
08-12-2017, 09:52 door Anoniem
Bitcoin en aanverwanten: een grote hype/bubbel waar enkelen hun zakken mee vullen en velen hun geld kwijtraken.
Ik ben echt geen zwartkijker maar geloof me, gratis geld bestaat niet!

Sure, ondertussen al duizenden euro's extra verdient aan BTC in de afgelopen maanden. Denk je ook wel eens na over de vraag dat mensen hun BTC ook weer met wat winst kunnen doorverkopen, zonder het dus op te potten tot het eventueel een keer fout gaat. Ik heb mijn inzet er al meerdere malen uit. Veel succes met je niet-zwart kijken ;)
08-12-2017, 12:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nee maar, wat een verassing! Iedereen met een beetje ervaring wist dat dit ging gebeuren, de vraag was slechts: wanneer?

Bitcoin en aanverwanten: een grote hype/bubbel waar enkelen hun zakken mee vullen en velen hun geld kwijtraken.
Ik ben echt geen zwartkijker maar geloof me, gratis geld bestaat niet!

beste paniekzaaier.
als je voldoende zaken van waarde achter een deur plaatst, zal de hoeveelheid moeite die men doet om in te breken hoger worden, waardoor de kans dat het lukt hoger wordt. Bitcoins, auto's, staven goud...

een wijze bitcoineigenaar zal daarom zijn spending-money net als een chipknip handig en bereikbaar hebben, maar zijn pile-'O-money offline, en achter een dik stel deuren verstoppen.
jij loopt toch ook niet met al je spaargeld rond?

dat er hier diefstal is gepleegd heeft geen relatie met het wel of niet zijn van en bubbel.
De stijgende prijs is echter wel een reden om periodiek vast te stellen of er zich niet ergens en te grote berg geld gaat ophopen achter een te zwakke deur.
Precies, en gratis geld bestaat WEL!!!!!!!

Europese Centrale Bank drukt er aardig op los, of nou ja drukken met een muisklik.

Ze kunnen bijdrukken wat ze willen, dat levert alleen inflatie op. Elk land heeft nu eenmaal een bepaald kapitaal gebaseerd op o.a. goudvoorraad, grondstoffen, handel, productie enz. Allemaal tastbare zaken. Bitcoins etc. zijn gewoon nergens op gebaseerd maar daar zullen velen vroeg of laat op een pijnlijke manier achter komen. Is niets nieuws, Tulpenmanie was honderden jaren geleden al een bubbel waar voorstanders ook heilig in geloofden.

Sorry maar dat een land zijn kapitaal gebaseerd is op goudvoorraad of grondstoffen, dat is al heel lang niet meer zo. Landen kunnen een bepaald bedrag "lenen" bij de wereldbank. Hoeveel ze kunnen word bepaald aan hoeveel ze kunnen terugbetalen, en hoe snel. Hier komt geen goudstaaf meer aan te pas.
10-12-2017, 19:25 door Anoniem
Jammer van de bitcoins, dit komt dan nog eens bovenop het recente verlies van 10% in waarde,
vanwege de komende handel in futures op de beurs,
hetgeen beleggers deed besluiten hun posities sneller van de hand te doen.

Dit, terwijl anderen wanhopig hun oude harde schijven zoeken op een vuilnisbelt,
waarvan met de eerste bitcoins patat frites is gekocht.

We leven in een wel heel vreemde wereld en de werkelijkheid is nog veel gekker dan ieder zich kan voorstellen.

Wen er maar vast aan. De Chinese die boos op u is , zou zeggen:
"Ik wens dat u zeer interessante tijden mee gaat maken, ook qua bitcoins".

Jodocus Oyevaer
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.