De Consumentenbond waarschuwt mensen om drie smartphones van Samsung niet te kopen, aangezien deze toestellen binnenkort geen beveiligingsupdates meer ontvangen en gebruikers daardoor risico lopen. Het gaat om de Samsung Galaxy S7, S7 Edge en J3 2016 die nog geen twee jaar geleden werden gelanceerd, maar vanaf maart 2018 niet meer met updates worden ondersteund.
"Samsung beëindigt de ondersteuning van 3 telefoons binnen 2 jaar na de releasedatum en kijkt er niet meer naar om, terwijl de toestellen veelal langer op de markt blijven. Samsung heeft wat ons betreft een verplichting waar zij niet zomaar voor weg kan lopen", zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond. De kritiek is ook aan winkeliers en providers gericht, die de telefoons blijven aanbieden.
Zo liet KPN op de eigen website weten dat de Samsung S7 "regelmatig updates" krijgt en "optimaal" is "beveiligd". Nadat de provider door de Consumentenbond hierop was aangesproken is de claim van de website verwijderd. Als goed voorbeeld wijst de Consumentenbond naar Google. De internetgigant blijft zijn Pixel-telefoons 3 jaar na de release van beveiligingsupdates voorzien.
Het updatebeleid van fabrikanten van Android-smartphones is de Consumentenbond al jaren een doorn in het oog. Daarom is de organisatie een bodemprocedure tegen Samsung gestart, de marktleider van Android-smartphones. Deze dient in maart 2018. Inmiddels geeft Samsung wel informatie over updates, maar die informatie is volgens de Consumentenbond verstopt en Samsung geeft geen updategarantie. Daarnaast vindt de Consumentenbond dat Samsung toestellen langer met updates moet ondersteunen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.