image

Kabinet wil vrije modemkeuze bij internetabonnement

woensdag 13 december 2017, 12:01 door Redactie, 32 reacties

Het kabinet wil dat klanten van internetproviders bij het afsluiten van een abonnement zelf een modem of router kunnen kiezen. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken vandaag bekendgemaakt. Op dit moment krijgen klanten bij het afsluiten van een abonnement een modem/router van hun provider.

"Eindgebruikers van de betrokken netwerken hebben dikwijls daarbij geen keuzevrijheid met betrekking tot het modem of modem/router, zoals die wel bestaat voor bijvoorbeeld mobiele telefoons. In deze gevallen is er onduidelijkheid ontstaan over de positie van het netwerkaansluitpunt", aldus het ministerie. Fabrikanten van modems en routers zeggen dat zij voor meer innovatie kunnen zorgen, mits zij betere toegang tot de telecomabonnee krijgen.

Zowel het ministerie als toezichthouder ACM krijgen geregeld signalen van internetabonnees dat zij door hun telecomaanbieder beperkt worden in het aansluiten van eigen apparatuur. "Deze gebruikersgroep wil de functionaliteit van deze apparatuur beter kunnen benutten bijvoorbeeld om het eigen private netwerk te beheren of om het borgen van privacy in eigen hand te kunnen houden. De mogelijkheid van vrije modemkeuze kan, nog los van het aantal gebruikers dat hier gebruik van wil maken, ook een positieve invloed hebben op de kwaliteit/prijsverhouding van de apparatuur", laat het ministerie verder weten.

Het ministerie heeft eerder overleg gevoerd met de sector waarin zowel telecomaanbieders als fabrikanten van apparatuur zijn vertegenwoordigd. Een groot deel van de telecomaanbieders stelde zich tot dusverre kritisch op om vrije modemkeuze mogelijk te maken. Telecomaanbieders maken zich onder andere zorgen over de gevolgen van vrije modemkeuze voor de veiligheid van openbare netwerken en de eindapparaten die hierop worden aangesloten, mede in het kader van de Internet of Things-ontwikkeling.

Gelet op de snelle marktontwikkeling en het uitblijven van een oplossing vanuit de markt is het volgens het ministerie noodzakelijk om een beleidsregel in te voeren die de vrije modemkeuze in 2018 mogelijk maakt. Om te kijken of alle relevante gevolgen van deze beleidsregel voldoende in beeld zijn is er nu een internetconsultatie gestart. Alle belanghebbenden, waaronder telecomaanbieders, fabrikanten van eindapparaten, internetabonnees en zakelijke telecomgebruikers worden uitgenodigd te reageren.

"Modems, routers en tv-ontvangers zijn volgens Europese regelgeving onderdeel van het privénetwerk van een consument of bedrijf. Daar hoort bij dat je zelf mag kiezen welke apparatuur daarop het best past bij jouw wensen, bijvoorbeeld op het gebied van privacy. Net zoals dat je zelf kunt kiezen welke mobiele telefoon of welk merk televisie je koopt. Hieraan is behoefte bij consumenten en het stimuleert bovendien dat meer aanbieders van deze apparaten toegang tot de markt hebben", zegt staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken.

Reacties (32)
13-12-2017, 12:06 door Anoniem
Zo af en toe bedenkt ons kabinet iets zinvols! Prima idee...
13-12-2017, 12:24 door Anoniem
Lijkt me een prima ontwikkeling.
13-12-2017, 12:35 door Anoniem
"Een groot deel van de telecomaanbieders stelde zich tot dusverre kritisch op om vrije modemkeuze mogelijk te maken."

Dan kunnen ze natuurlijk minder gebruikers KPN Fon ect door drukken.
13-12-2017, 12:40 door Anoniem
Goed initatief. Maar er is wel meer behoefte aan privacy.
13-12-2017, 12:40 door Anoniem
En meteen full admin rights op de modems.
13-12-2017, 12:56 door Anoniem
Dat zal ook gaan betekenen dat aanbieders van sommige vaste telefoonlijnen via VoIP (ja, ja, ze zijn er nog) toch echt de autorisatiegegevens moeten afstaan en dat is een goede zaak.
13-12-2017, 12:59 door Anoniem
En uiteraard moeten de providers wel support blijven geven op alle mogelijke okkiebokkie modems? Toch?
Had het kabinet hier ook goede ideeen over?
13-12-2017, 13:15 door Anoniem
Deze reactie gepost na de eerste twee reacties die te lezen waren.

Jullie geloven de roverheid?
13-12-2017, 13:19 door cjkos
Volgens mij mag je nu ook al je eigen router gebruiken, alleen naar de support kun je fluiten.

Dat zal wel niet veranderen. Gewoon het product aanprijzen als 'aanbevolen' en alleen op de eigen producten garantie geven.
13-12-2017, 13:40 door Briolet
Door Anoniem: En uiteraard moeten de providers wel support blijven geven op alle mogelijke okkiebokkie modems? Toch?

Support zal wel niet, maar zo'n modem kan wel het netwerk van de provider ontregelen. Nu wordt b.v. door het modem bepaald hoeveel publieke IPv4 adressen geregistreerd kunnen worden. Met eigen modems, moet het netwerk van de provider dit beter beheren. Ook moet het netwerk beter foolproof gemaakt worden tegen slecht geconfigureerde hardware.

Bij routers kon je altijd al een eigen router gebruiken. Of via dubbel nat, of je laat de router van de provider in brugmode zetten. Volgens mij wordt het uitschakelen van het routerdeel door bijna alle providers ondersteund.
13-12-2017, 14:16 door Anoniem
YES! Dat is een goed plan!
Die vreselijke routers van Ziggo en KPN, daar kun je als consument niets mee, dus kom maar op met de vrije keuze!
13-12-2017, 14:21 door Anoniem
Door cjkos: Volgens mij mag je nu ook al je eigen router gebruiken, alleen naar de support kun je fluiten.

Dat zal wel niet veranderen. Gewoon het product aanprijzen als 'aanbevolen' en alleen op de eigen producten garantie geven.
Lijkt mij ook terecht. Je kan niet verwachten dat een provider bekend is met alle modems/routers + de diverse firmware versies. Zo heeft mijn Vigor 130 de beschikking over meerdere VDSL drivers, moet een provider nu hij gaan houden per firmware revisie welke driver bij hun het beste werkt? En dan is dit nog maar 1 type.

Dit idee klinkt leuk, maar hoeveel consumentenrouters bieden ondersteuning voor VLANs? Succes met het aan de praat krijgen van IPTV, wat bij bijv KPN en dochters op een apart VLAN zit.

Ik zal in de familie en buurt alvast doorgeven wat het biertarief per vraag wordt.. =)
13-12-2017, 14:50 door Anoniem
Als je even lang update garantie krijgt als op je net aangekochte androidje,
soms twee jaar en soms geen eens geen twee,
zoals de heer Zonnenberg zou zeggen, blijft er nog een heleboel brak.
13-12-2017, 15:15 door Anoniem
Er is vrije keuze.
Je krijgt misschien alleen geen support.
13-12-2017, 15:30 door Anoniem
Het gaat dus om "een modem of router kúnnen kiezen."..... Het gaat dus niet om: ".........moeten kiezen".
Omdat de doorsnee Nederlander er volgens mij de ballen verstand van heeft, zullen ze meestal het aanbod van de ISP
wel aannemen. Het is maar een minderheid die de behoefte en de know-how heeft om zelf een router/modem te kiezen.

Wat mij betreft: laat de ISP maar voor een modem (zonder router) zorgen, dan kies ik wel een router.

13:40 door Briolet: Nu wordt b.v. door het modem bepaald hoeveel publieke IPv4 adressen geregistreerd kunnen worden.
Dat is nog maar de vraag. Het is mogelijk dat aansluitingen door de provider worden beperkt tot afname van één IP-adres.
13-12-2017, 15:51 door Anoniem
Jullie geloven de roverheid?

Heb je ook een inhoudelijk zinnige bijdrage ? Indien je hier een probleem ziet, zou je dat kunnen benoemen ?
13-12-2017, 16:54 door Anoniem
Ik gebruik al jaren een eigen router, op mijn Ziggo abonnement. Het betekent dat je vraagt dat het router gedeelte in de Ziggo modem wordt uitgeschakeld (en dus ook de hotspot, dus je kunt dan ook geen gebruik maken van Ziggo hotspots).
13-12-2017, 17:58 door sjonniev
Hoeveel mensen zijn daadwerkelijk in staat om te begrijpen welke keuzes welke consequenties hebben?
13-12-2017, 19:12 door Anoniem
Lastige: ik ben voor vrije keuze van devices, maar denk dat het modem het verkeerde demarcatiepunt is.

Laat een provider zich lekker zorgen maken over Signalering en channel setup, de dingen die lastig zijn en inhaken op 't provider netwerk, aar zorg er voor dat op laag 3 de klant vrije keuze heeft. Dus altijd de juiste specificaties publiceren en het mogelijk maken om altijd het publieke legacy IP, en IPv6 address op eigen apparatuur te krijgen. Niet zoals Ziggo waar in bridge modus alleen legacy IP kan krijgen of KPN waar je voor TV configuratie zelf van alles bij elkaar moet zoeken.
13-12-2017, 19:20 door Anoniem
In de meeste gevallen heb je nu al de vrije keuze om de door de provider geleverde router in de kast te gooien en zelf
een andere te kopen. Of van het ding van de provider alleen het modemgedeelte te gebruiken en er zelf een goede router
achter te zetten.
Extra vrijheid dat zou dan voornamelijk moeten bestaan uit het weigeren van de "gratis router" en dan vervolgens korting
krijgen op het tarief?
Dat lijkt op het verbod van de "gratis telefoon bij mobiel abonnement". Gewoon het tarief splitsen in een deel voor de
verbinding/dienst en een deel voor de huur van de router met de optie die router niet af te nemen en dus ook niet te betalen.
13-12-2017, 19:31 door Anoniem
Vrije modemkeuze : zo denkt het kabinet de gevolgen van de aftapwet te verzachten.
13-12-2017, 19:57 door Anoniem
Mijn broek zakt af, dat ze zich hier uberhaubt druk om maken.

En als er al iets moet worden geregeld is het transparantie en eenduidigheid over de manier van verbinden en als het even kan via een open standaard. Als dit dan duidelijk is kan elke oplossing wordt gebruikt of het nu software- of hardwarematig is.
13-12-2017, 22:02 door Anoniem
De providers zullen sowieso iets moeten wijzigen i.v.m. de aankomende GDPR wetgeving die in mei 2018 van kracht word.
Als bedrijf moet je bij een datalek bepaalde zaken kunnen aantonen, ook vanuit de logboeken van de router/firewall en dat is nu niet mogelijk. De KPN experia box V10 kent überhaupt geen logboeken (en bridge mode..:-()
13-12-2017, 22:27 door Anoniem
Eindelijk mijn favoriete merk: Sweex !
14-12-2017, 00:45 door Anoniem
UPC-ZIGGO MODEMS

Je kunt je eigen router wel gebruiken,mits je de upc-ziggo modem in de bridge-modus zet.

Want de modems zijn al jaren een winst-product van je isp.
Zo hoefden zij landelijk geen hotspot masten aan te leggen,door de eigen klanten modems te vervangen
die fungeren als een hotspot met twee wifi signalen,met betunneling als beveiliging,heb je daar geen behoefte aan,dan
kun je de modem uitschakelen,dus alleen nog doorgifte van je internet naar je eigen router.
14-12-2017, 01:14 door Anoniem
Het ministerie van EZ doet maar wat en levert geen bewijs dat:
- consumenten nu geen vrijheid hebben in modemkeuze
- hoe veel klachten er over een beperking van vrijheid zijn en het een echt probleem is
- de cyberveiligheid van de open netwerken door dit voorstel niet veel slechter zal worden

De ISP's zijn waarschijnlijk woedend op de ambtenaren van het ministerie van EZ die met dit slecht onderbouwde plan heel veel investering in de cybersecurity in een keer laten verdampen en de cybersecurity ook verzwakken. En dat plan lijkt te zijn ontstaan omdat er volgens ACM een paar klagers zijn die beweren dat ze geen vrijheid hebben om een eigen modem te gebruiken. Wat een flauwekul claim lijkt door gebrek aan bewijs.

Netwerkapparaten die consumenten en het mkb zelf aanschaffen en onderhouden kenmerken zich door slecht onderhoud, slechte beveiliging, zijn een makkelijke prooi als ddos tool, open proxy, open mailrelay en stepping stone om bedrijven en andere consumenten aan te vallen. Het is bekend dat consumenten niet te bewegen zijn om zelf die beveiliging te regelen en door privacy wetten beschermd worden om direct aangesproken te kunnen worden door de slachtoffers van die aanvallen. Het ministerie van EZ verwacht van ISPs dat die de abuse meldingen van de slachtoffers ontvangen en voor die overlast veroorzakende klanten verwerken. Dat kost heel veel geld. En dus zijn ISPs ook gaan investeren in leveren van netwerkapparaten en software die wel onderhoud krijgen en zelfs heel lang onderhoud houden. Natuurlijk levert dat geld op, maar dat is ook compensatie voor het opruimen van de overlast van de consumenten en het mkb.

Het ministerie van EZ en de ACM vooral wat voor hun zelf het meest gunstig is, niet wat het meest gunstig is voor Nederland, bedrijven en consumenten. Het ministerie van EZ en de ACM willen zelfregulering, maar je kan als bedrijf er niet op vertrouwen dat als je investeert in waar het ministerie van EZ of de ACM op in zetten die investering vervolgens in rook op gaat door wijzigingen in beleid en regels. Het interesseert de ambtenaren bij het ministerie van EZ en de ACM niets of ze die investeringen kapot maken en hoeveel schade ze bij de bedrijven en consumenten veroorzaken. Als deze regels praktijk worden dan zullen er vast meer Chinese netwerkapparaten verkocht worden via andere kanalen, maar het ministerie van EZ kan niet aantonen dat die apparaten veilig zijn, dat de support en updates even goed zijn en dat het voor de consumenten gunstiger is als de ISPs minder inkomsten hebben maar wel meer abuse meldingen moeten gaan verwerken.

Vrijheid is kostbaar en dit plant van het ministerie van EZ kost heel en we krijgen er niets van waarde voor terug.
14-12-2017, 06:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Jullie geloven de roverheid?

Heb je ook een inhoudelijk zinnige bijdrage ? Indien je hier een probleem ziet, zou je dat kunnen benoemen ?

Nee niet nodig, ben helderziend. Wacht maar af, weer een geval van roeptoeteren en interessant doen.
14-12-2017, 07:55 door Anoniem
Door Anoniem: Mijn broek zakt af, dat ze zich hier uberhaubt druk om maken.

En als er al iets moet worden geregeld is het transparantie en eenduidigheid over de manier van verbinden en als het even kan via een open standaard. Als dit dan duidelijk is kan elke oplossing wordt gebruikt of het nu software- of hardwarematig is.

Helemaal eens. Dit is niet waar de normale consument op zit te wachten. Sterker nog, die heeft helemaal geen zin in extra keuze-stress, die wil gewoon dat het werkt. En als het nou echt gaat om het belang van die consument, zorg dan voor transparantie en liefst een eenduidige manier van verbinden.
14-12-2017, 08:31 door PietdeVries
Door Anoniem: De providers zullen sowieso iets moeten wijzigen i.v.m. de aankomende GDPR wetgeving die in mei 2018 van kracht word.
Als bedrijf moet je bij een datalek bepaalde zaken kunnen aantonen, ook vanuit de logboeken van de router/firewall en dat is nu niet mogelijk. De KPN experia box V10 kent überhaupt geen logboeken (en bridge mode..:-()

En dat is nu dus opgelost: de modem/router combi hoort niet meer bij de dienstverlening van de provider dus de verantwoordelijkheid daarvoor ligt nu volledig bij de eindgebruiker. Probleem opgelost!

Ik vernoed eigenlijk dat dit verhaal nadat het stof is neergedwarreld net zo tegenvalt als die vrije zorgkeuze en het recht om over te stappen op je eigen energieleverancier. Prima bij wet geregeld, maar de praktijk leert dat 't alleen maar geld kost en niemand er echt iets mee op schiet. Zorgverzekeraars tuigen de meest ondoorzichtig polissen op zodat iedereen netjes blijft zitten en de energieleveranciers berekenen boetes door die ze dan toch weer zelf betalen maar waar juist de zittende klant de dupe van is. Mooie verhalen - weinig rendement.

En hier dus weer: mooi hoor, je eigen modem. Maar hoeveel procent van de gebruikers gaat echt een eigen modem installeren? 10%, minder nog? En dan vervolgens support vragen als je VPI/VCI combo niet werkt? Of als je na een modem upgrade nog maar de helft van je bandbreedte haalt?
14-12-2017, 10:07 door Anoniem
Door Anoniem: Zo af en toe bedenkt ons kabinet iets zinvols! Prima idee...
juist zo heeeeeeeeeel afentoe
14-12-2017, 13:47 door Anoniem
MKULTRA kastjes hebben een eigen lijn nodig..... het enige wat ik me kan bedenken.... en als je target bent (bijvoorbeeld als je met/voor de AIVD werkt ) dan zijn het jouw buren die een dubbel abonnement hebben (zakelijk naast een gewoon abonnement)

IT'rs: zoek niet naar bugs..... het zit aan de andere kant, hoe onwaarschijnlijk dat ook lijkt voor jou.
14-12-2017, 16:23 door Tha Cleaner
Dit gaan gewoon een hoop gezeik en on tevreden klanten opleveren. Nu heb je 1 leverancier die overal verantwoordelijk voor is. Straks koopt de consument zijn enigenspul, en is daarna kwaad op de provider als die ondersteuning nodig heeft. Afgezien de consument eigenlijk helemaal geen updates door voer

Door Anoniem: De providers zullen sowieso iets moeten wijzigen i.v.m. de aankomende GDPR wetgeving die in mei 2018 van kracht word.
Waarom zou de provider iets moeten aanpassen voor de GDPR? Hun eigen netwerk zit niet achter consumenten elektronica.
Als bedrijf moet je bij een datalek bepaalde zaken kunnen aantonen, ook vanuit de logboeken van de router/firewall en dat is nu niet mogelijk.
Waarom zou dat nu niet mogelijk zijn? Hun eigen netwerk zit gewoon achter professionele firewalls.

De KPN experia box V10 kent überhaupt geen logboeken (en bridge mode..:-()
Voor een thuisnetwerk voldoende.
Afgezien dat een thuis firewall eigenlijk alles van binnen naar buiten door laat. Er is dus geen logging nodig, want alles mag.

Door Anoniem:
Door Anoniem:
Jullie geloven de roverheid?

Heb je ook een inhoudelijk zinnige bijdrage ? Indien je hier een probleem ziet, zou je dat kunnen benoemen ?

Nee niet nodig, ben helderziend. Wacht maar af, weer een geval van roeptoeteren en interessant doen.
Ik noem het eerder iets anders en daar hoef ik niet helderziend voor te zijn.....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.