Google Chrome zal vanaf 15 februari volgend jaar bepaalde advertenties gaan blokkeren, zo heeft de internetgigant aangekondigd. Het gaat dan om advertenties die niet aan de standaarden van de Coalitie voor Betere Advertenties (CBA) voldoen. De coalitie bestaat uit uitgevers en advertentie- en techbedrijven.
Ook Google is lid van de coalitie. Volgens de internetgigant zorgen opdringerige en vervelende reclames ervoor dat steeds meer mensen een adblocker installeren, wat weer gevolgen voor websites heeft, aangezien die in veel gevallen afhankelijk van advertentie-inkomsten zijn. Door het opstellen van nieuwe standaarden wil de CBA voor betere advertenties zorgen. Zo zijn pop-upadvertenties, video-advertenties met geluid die automatisch worden afgespeeld, advertenties die voor het openen van de website verschijnen en over een aftelklok beschikken en grote advertenties niet meer toegestaan voor desktopomgevingen.
Voor mobiele apparaten is de lijst met afgekeurde advertenties nog iets langer. Nergens gaat de CBA echter in op de veiligheids- en privacyrisico's van advertenties, bijvoorbeeld in het geval van malvertising en advertentietrackers. Het "Better Ads Experience" programma van de coalitie gaat volgende maand van start. Een maand later zal Google in Chrome advertenties gaan blokkeren die niet aan de CBA-standaarden voldoen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.