image

Nederlanders voor 725.000 euro opgelicht door Microsoftbellers

vrijdag 12 januari 2018, 14:11 door Redactie, 13 reacties

Vorig jaar zijn er 229 Nederlanders opgelicht door criminelen die zich voordeden als Microsoftmedewerker en hebben dit bij de Fraudehelpdesk gemeld. De schade bedroeg zo'n 725.000 euro. Het jaar daarvoor ging het nog om 102 slachtoffers en een schadebedrag van 204.000 euro.

Het gaat hier alleen over mensen die dit hebben gemeld bij de Fraudehelpdesk, dus het werkelijke aantal slachtoffers en schadebedrag ligt waarschijnlijk veel hoger. De stijging wordt volgens de Fraudehelpdesk voornamelijk veroorzaakt doordat de werkwijze geraffineerder is geworden. Voorheen vroegen de oplichters aan slachtoffers om een bedrag te betalen voor de geleverde diensten. Daarbij waren de bellers afhankelijk van wat hun doelwit wilde betalen. Tegenwoordig zorgen ze ervoor dat ze toegang krijgen tot de computer van hun slachtoffers. Zodra die zijn ingelogd op internetbankieren wordt er geld van de rekening gestolen.

Naast eindgebruikers werden vorig jaar ook bedrijven opgelicht. 118 ondernemingen en ondernemers lieten weten dat ze het slachtoffer van ceo-fraude, ongevraagde (online) verkoop en manipulatie van betaalverkeer tussen bedrijven waren geworden. De schade bedroeg 2,8 miljoen euro. In 2016 ging het om 400 meldingen, 75 slachtoffers en zo'n 1,5 miljoen euro schade. De totale schade als gevolg van oplichting die bij de Fraudehelpdesk werd gemeld nam toe van 7,2 miljoen euro in 2016 naar 15,8 miljoen euro in 2017.

Reacties (13)
12-01-2018, 14:28 door Anoniem
Zodra je telefoon krijgt van een slecht engels sprekende met geroezemoes van een callcenter op de achtergrond :

Zeg dat ze even geduld moeten hebben dat je de baas even roept, hoor ze zuchten en wacht tot ze ophangen,
in de tussentijd kunnen ze niet iemand anders oplichten.
12-01-2018, 14:45 door Anoniem
Dat mensen hier in trappen... De scammers zelf zijn meestal niet zo snugger. Ik had er laats eindelijk ook een aan de lijn. Het duurde 34 minuten voordat hij doorhad dat Winkey+R niet werkt op een non-Windows non-desktop PC. Zelfs toen ik zei dat ik niet "behind the computer" kon gaan zitten en wel "in front of" had hij het niet door.

Tip: net doen of je achterlijk bent, maar wel telkens een stapje toegeven; het commando nooit letterlijk uitvoeren uiteraard. Als ze telkens iets 5x moeten herhalen worden ze daar ook niet blij van. Maar ja dat krijg je met een slechte verbinding...

Hoe langer je ze aan het lijntje kan houden, hoe gefrustreerder ze zijn als ze het in de gaten krijgen.
12-01-2018, 16:23 door Anoniem
Ik ben in totaal twee keer gebeld door ze. Beide keren deed ik alsof ik geen woord Engels spreek.

Wat zegt u? Ik versta u niet! Met wie spreek ik? Enzovoort...
Na enkele seconden werd er neergelegd e na de tweede keer hebben ze het nooit meer geprobeerd.

Mijn zoon (op een ander adres/telefoonnummer) spreekt ze wel in het Engels aan en vertelt meteen dat ze oplichters zijn. Dan beginnen ze te schelden, maar proberen het desondanks later weer. Meerdere keren per week zelfs.

Blijkbaar hebben ze een of ander systeem waarin ze aangeven dat het betreffende nummer niet bruikbaar is voor hun toepassingen. Spreekt 'het adres' Engels dan is dat positief want er zou ook iemand kunnen opnemen die wél in hun verhaaltjes tuint... En dus proberen ze het daar telkens weer.
12-01-2018, 16:45 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Dat mensen hier in trappen... De scammers zelf zijn meestal niet zo snugger. Ik had er laats eindelijk ook een aan de lijn. Het duurde 34 minuten voordat hij doorhad dat Winkey+R niet werkt op een non-Windows non-desktop PC. Zelfs toen ik zei dat ik niet "behind the computer" kon gaan zitten en wel "in front of" had hij het niet door.

Tip: net doen of je achterlijk bent, maar wel telkens een stapje toegeven; het commando nooit letterlijk uitvoeren uiteraard. Als ze telkens iets 5x moeten herhalen worden ze daar ook niet blij van. Maar ja dat krijg je met een slechte verbinding...

Hoe langer je ze aan het lijntje kan houden, hoe gefrustreerder ze zijn als ze het in de gaten krijgen.

'Dat mensen hierin trappen.'
Ja ja....
Tot je er een treft die wel snuggerder is dan jij, hoewel dat is natuurlijk heel onwaarschijnlijk want alleen 'mensen trappen daarin'. Jij bent als supergenius met goddelijke intelligentie en dienovereenkomstig intellect natuurlijk verheven boven het gewrichel en geraas van het gepeupel aan je voeten.

Suggereer dus niet dat het je nooit kan overkomen om door scammers te worden opgelicht door dat suggestief te benadrukken met: 'dat mensen hierin trappen' Jij bent er ook een. En wel van vlees en bloed.
Als je dat laaste bestrijdt geef ik je .....wél gelijk.
12-01-2018, 19:13 door grizzler
Door Anoniem:Blijkbaar hebben ze een of ander systeem waarin ze aangeven dat het betreffende nummer niet bruikbaar is voor hun toepassingen. Spreekt 'het adres' Engels dan is dat positief want er zou ook iemand kunnen opnemen die wél in hun verhaaltjes tuint... En dus proberen ze het daar telkens weer.
Kan me niet voorstellen dat ze iets vastleggen, want dan waren ze allang opgehouden mijn nummer te bellen. Ik heb ze intussen al tientallen keren aan de lijn gehad. Soms hou ik ze een tijdje bezig maar meestal heb ik daar geen zin in/tijd voor. Dan vertel ik gelijk dat ze een stelletje oplichters zijn. Als ze lang genoeg wachten met ophangen, vervloek ik ze letterlijk (kan geen kwaad voor het geval ze een beetje bijgelovig zijn...).
Eén keer heb ik meegemaakt dat de mafketel maar bleef volhouden dat hij echt "van Windows" was, terwijl ik hem allang had duidelijk genaakt dat ik beter wist. Dan vraag je je af wat voor geestelijke stoornis zo iemand heeft...
12-01-2018, 19:25 door Anoniem
@Aha

Je hoeft momenteel geen god te zijn om in de gaten te hebben dat het niet helemaal klopt: men belt met slecht Engels, Nederlandse nummers die vaak in bezit zijn van ouderen (vaste telefonie). De meeste ouderen spreken geen Engels dus dat slaat nergens op. Naast dat een bedrijf nooit het eerste contact via een telefoon zou leggen (tenzij men je iets wil aansmeren, waar je ook alert voor zou moeten zijn) zou Microsoft dit op zijn minst door een Nederlands sprekend callcenter laten doen. Lijkt me dus inderdaad een goed punt dat de criminelen slimmer gaan worden en straks in het Nederlands gaan bellen waardoor er meer mensen in gaan trappen. Dus anticipeer hierop en waarschuw mensen.

Daarom is het kwalijk dat grote providers het niet toestaan om bepaalde landcodes te blokkeren.

Verder denk ik niet dat het veel met intelligentie te maken heeft, maar dat ze bellen omdat ze zo gebruikmaken van het verassingselement en op de goedgelovigheid van mensen inpraten tot ze uiteindelijk doen wat van hen gevraagd wordt, ook al gaat dit tegen hun gevoel in. Men krijgt niet de tijd om even na te denken of het wel logisch is wat gevraagd wordt of om te controleren of het wel klopt wat de andere kant zegt.

Het is dus inderdaad achterbaks wat ze doen, maar als iedereen alert zou zijn en eindeloze discussies met de scammers zou aangaan, dan zou het probleem zeer snel opgelost zijn. Een nieuw probleem is dan dat niemand elkaar nog mag vertrouwen.
12-01-2018, 22:53 door Anoniem
Door grizzler:
Door Anoniem:Blijkbaar hebben ze een of ander systeem waarin ze aangeven dat het betreffende nummer niet bruikbaar is voor hun toepassingen. Spreekt 'het adres' Engels dan is dat positief want er zou ook iemand kunnen opnemen die wél in hun verhaaltjes tuint... En dus proberen ze het daar telkens weer.
Kan me niet voorstellen dat ze iets vastleggen, want dan waren ze allang opgehouden mijn nummer te bellen. Ik heb ze intussen al tientallen keren aan de lijn gehad..
Het is een hele industrie. Als Jantje iets vastlegt voor zijn bedrijf, dan weet Pietje van een ander bedrijf dat niet. Daarom wordt je ook tientallen keren gebeld.
13-01-2018, 12:28 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 13-01-2018, 12:29
Excuses, Ik was aan het typen aan klikte per ongeluk: Opslaan
13-01-2018, 12:57 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 13-01-2018, 12:58
Door Anoniem: @Aha

Je hoeft momenteel geen god te zijn om in de gaten te hebben dat het niet helemaal klopt: men belt met slecht Engels, Nederlandse nummers die vaak in bezit zijn van ouderen (vaste telefonie). De meeste ouderen spreken geen Engels dus dat slaat nergens op. Naast dat een bedrijf nooit het eerste contact via een telefoon zou leggen (tenzij men je iets wil aansmeren, waar je ook alert voor zou moeten zijn) zou Microsoft dit op zijn minst door een Nederlands sprekend callcenter laten doen. Lijkt me dus inderdaad een goed punt dat de criminelen slimmer gaan worden en straks in het Nederlands gaan bellen waardoor er meer mensen in gaan trappen. Dus anticipeer hierop en waarschuw mensen.

Daarom is het kwalijk dat grote providers het niet toestaan om bepaalde landcodes te blokkeren.

Verder denk ik niet dat het veel met intelligentie te maken heeft, maar dat ze bellen omdat ze zo gebruikmaken van het verassingselement en op de goedgelovigheid van mensen inpraten tot ze uiteindelijk doen wat van hen gevraagd wordt, ook al gaat dit tegen hun gevoel in. Men krijgt niet de tijd om even na te denken of het wel logisch is wat gevraagd wordt of om te controleren of het wel klopt wat de andere kant zegt.

Het is dus inderdaad achterbaks wat ze doen, maar als iedereen alert zou zijn en eindeloze discussies met de scammers zou aangaan, dan zou het probleem zeer snel opgelost zijn. Een nieuw probleem is dan dat niemand elkaar nog mag vertrouwen.

Je omschrijft de problematiek goed, maar in de laaste alinea van je betoog zit nu net de strijdigheid waar Malware compilers zo sluw misbruik van maken:
Want de terecht door je geadviseerde alertheid van het potentiële slachtoffer tracht men te ondemijnen, ja zelfs weg te nemen door - zoals je schrijft - gebruik te maken "van het verassingselement en de goedgelovigheid van mensen".

Dus je geeft het zelf al aan: Wij leven niet continue ons leven met in ons achterhoofd dat wij benadeeld/bedreigd kunnen worden.
(Treurigerwijze mischien in Honduras met hoogste moordcijfers per 100.000 inwoners in 2014 http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/300575/welke-landen-hebben-de-hoogste-moordcijfers.html maar dat is een heel ander verhaal.)

Helemaal om jouw woorden te volgen 'achterbaks' - en het zal mij niet verbazen dat zij (Malware gebruikers/compilers) zich laten adviseren door onscrupuleuze psychologen - zijn de Scams waarin dringend wordt geadviseerd zelf te bellen, waardoor de mogelijke benadeelde zichzelf definitief de alertheid omtneemt - op het moment dat hij/zij belt de staat van alertheid op misdadige activiteit die je bedreigt nog te ondervinden, omdat hij/zij zich ZELF een wederzijds vertrouwen heeft 'gegund' door ZELF actie te ondernemen door te bellen naar het valse telefoonnummer.
13-01-2018, 17:07 door Anoniem
Opgelicht door "nep"microsoft-bellers.

Niet door Microsoftbellers.
13-01-2018, 18:38 door Anoniem
Hier ook een paar keer gebeld maar helaas niet zelf opgenomen anders had ik willen testen hoe lang het duurt voor ze zelf ophangen omdat ze door krijgen dat hier niks te halen valt. Kunnen ze tenminste in de tussentijd niemand anders bellen
16-01-2018, 08:07 door Anoniem
Ik zeg altijd dat ze waarschijnlijk een verkeerd nummer hebben omdat ik alleen een Linux PC heb.
16-01-2018, 11:15 door Anoniem
Ze hebben mij al zeker 5 x gebeld. Het vreemde is dar ik een geheim nummer heb. Het enige commerciele bedrijf dat ooit mijn geheim nr heeft gekregen is Oxxio geweest (waar ik al heel lang niet meer bij zit). Maar goed, het kan willekeurig gedraaid zijn (verklaart ook waarom ze het steeds weer proberen ondanks dat ik Linux draai)

De volgende keer wanneer ze me bellen (en ik weet van tevoren al wanneer zij het zijn) neem ik op als een atwoordmachine en vermeld: Welcome to the DCCU, the Dutch Cybercrime Countermeasure Unit, press 1 if you would like to report a crime in Dutch, press 2 if you would like to report a crime in English.

's kijken hoe vaak ze dan nog terug gaan bellen :P
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.