Vorig jaar zijn er 229 Nederlanders opgelicht door criminelen die zich voordeden als Microsoftmedewerker en hebben dit bij de Fraudehelpdesk gemeld. De schade bedroeg zo'n 725.000 euro. Het jaar daarvoor ging het nog om 102 slachtoffers en een schadebedrag van 204.000 euro.
Het gaat hier alleen over mensen die dit hebben gemeld bij de Fraudehelpdesk, dus het werkelijke aantal slachtoffers en schadebedrag ligt waarschijnlijk veel hoger. De stijging wordt volgens de Fraudehelpdesk voornamelijk veroorzaakt doordat de werkwijze geraffineerder is geworden. Voorheen vroegen de oplichters aan slachtoffers om een bedrag te betalen voor de geleverde diensten. Daarbij waren de bellers afhankelijk van wat hun doelwit wilde betalen. Tegenwoordig zorgen ze ervoor dat ze toegang krijgen tot de computer van hun slachtoffers. Zodra die zijn ingelogd op internetbankieren wordt er geld van de rekening gestolen.
Naast eindgebruikers werden vorig jaar ook bedrijven opgelicht. 118 ondernemingen en ondernemers lieten weten dat ze het slachtoffer van ceo-fraude, ongevraagde (online) verkoop en manipulatie van betaalverkeer tussen bedrijven waren geworden. De schade bedroeg 2,8 miljoen euro. In 2016 ging het om 400 meldingen, 75 slachtoffers en zo'n 1,5 miljoen euro schade. De totale schade als gevolg van oplichting die bij de Fraudehelpdesk werd gemeld nam toe van 7,2 miljoen euro in 2016 naar 15,8 miljoen euro in 2017.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.