Door Anoniem: @karma 4,
Graag jouw visie op een en ander en hoe kan zo'n cultuur doorbroken worden? We hebben er allemaal immers last van. Het kost ons ook nog eens veel te veel geld en levert weinig immaterieel op voor velen, die gebruik maken van dit soort van "niet optimale" diensten op de infrastructuur, om het zo maar eens heel voorzichtig uit te drukken.
Compleet scheefgegroeide toestand en waarom? Ten behoeve van wat? Na heel, heel diep nadenken, begrijp ik nog niet ten volle en ik verken dit soort van zaken al zo'n veertien jaar t.b.v. malware detectors.
Jodocus Oyevaer
Zeer goeie maar tevens grote vragen over hoe een en ander in de praktijk uitwerkt.
Het BI big data gebeuren kent een onderscheid in:
- descriptive "wat is er gebeurd" de waarneming. Mooie plaatjes maken maar geen advies over hoe verder.
- predictive "wat zou het meest waarschijnlijk kunnen gebeuren".
Het eerste moet je objectief af kunnen doen het laatste is vol met onzekerheden en subjectiviteit. Het is wel het gebied dat met de "Customers Relations" ofwel marketing een duidelijk verdienmodel heeft. Het gaat dan om beïnvloeding en verandering. Je ziet dat managers graag zelf conclusies en analyses willen doen met de eigen gevolgtrekkingen. De tegenstrijdigheid is dat om predictive vragen en aanbesteden maar descritpive willen. De mens is niet altijd helder in zijn uitingen je moet er doorheen willen kijken.
Welk opties om die cirkel te doorbreken? Dat is lastig er zijn een aantal plekken om het te doen.
- verdienmodel / ROI kosten-baten / boekhouding.
Dat verdienmodel ofwel de vraag: "wat brengt het op?" is een groot obstakel om van boven af (management beslissers) de boel veranderd te krijgen in een meer ethische aanpak. (=Waarneming)
(Verandering->) Met wetgeving zoals GDPR en boetes kun je sturing krijgen. Daarvoor moeten de controlerende instanties wel actief bezig zijn. Een papieren tijger is niet gevaarlijk.
- concurrentie kwaliteitsonderscheid beheersbaarheid
Klanten Service is met producten leveren en verdiensten maken is waar het om gaat. De security veiligheid etc als onderscheidend business gegeven is nu niet aan de orde integendeel. Zoals je aangeeft de managers zijn blijer met outsourcing met de positie dat ze wel alle verdiensten want goed geregeld willen maar het tegen minimale bedragen aan andere overlaten. (=Waarneming)
(Verandering->) Als klanten met bewustzijn keuzes maken en er ook daadwerkelijk en keus is ie er een mogelijkheid. Daarvoor moet je de publiek opinie zien te beïnvloeden in die richting. een consumentenbond Zembla kassa etc zijn opties. Ik ben er daar niet gerust op omdat de kijkcijfers en het eigen inkomen belangrijker lijken dan waarheidsbevinding.
- Vanuit de technische kennis en vaardigheden in de organisatie
Je zou zeggen als de mensen die weten hoe het zit en voor je werken dat er dan verbetering in zit. Die is lastig je komt in management theorieën.
https://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_Winslow_Taylor en
https://en.wikipedia.org/wiki/Henri_Fayol worden gezien als de grondleggers.Met Fayol zie je dat de werkploeg binnen vaste kaders veel meer vrijheden heeft en meer als echte partner voor het resultaat gezien wordt. (kanban)
Met Taylor plaats je de manager als alwetend en dicterend, dit is de gangbare huidige insteek. (=Waarneming).
(Verandering->) Enige inspraak is er dus iets van devops en verantwoordlijkheden nemen zonder afrekencultuur zou een start zijn.
Die kaders is nog een lastige als je ziet welke strijden er op de ICT vloer uitgevochten worden.
Leveranciersvoorkeuren, toolsvoorkeuren architecten operatie engineering verkopers business, het geeft een chaotisch onbeheersbaar beeld. Er worden ook beelden geschetst ver buiten enige werkelijkheid (=Waarneming)
(Verandering->) kappen me die strijden en het bedrijfsbelang voorop stellen. Dat wil niet zeggen dat je gezonde discussies en beslissingen uit de weg moet gaan. Duidelijkheid scheppen staat voorop.
Ik heb dat met migraties voor het laatst 30+ jaar geleden meegemaakt. De directeur op de werkvloer. We zijn zo ver het is niet perfect wat we nu hebben. Dit zijn de risico's en opties. Hij dan kies ik voor .... (maakt niet uit.)
Vrij recent in een vernieuwingstraject een perfect mix van mensen werk en doel meegemaakt. Dat was het dan in al die tijd. Zeg maar er is ruimte voor verandering in ICT beheersing.