image

MIVD voorziet Kamerleden van beveiligde telefoon bij werkbezoek

maandag 22 januari 2018, 09:53 door Redactie, 30 reacties

De Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) voorziet Kamerleden die werkbezoeken aan "lastige landen" brengen van een beveiligde telefoon. De eigen telefoon mag niet door Kamerleden worden meegenomen, zo meldt de Telegraaf. Het toestel in kwestie is een Sectra Tiger, van het Zweedse Sectra.

Het is niet mogelijk om met de telefoon te internetten of apps te installeren. Bellen kan alleen naar personen die ook een dergelijk toestel hebben. Premier Rutte beschikt altijd over een Tiger-toestel, aldus de krant. Dat geldt ook voor ministers en staatssecretarissen die naar Rusland, China, of Iran gaan. De Sectra Tiger/S 7401 en Tiger XS N-S edition zijn goedgekeurd voor het beveiligen van informatie die geclassificeerd is tot en met het rubriceringsniveau "Staatsgeheim Geheim". Het één na hoogste rubriceringsniveau dat de AIVD en MIVD hanteren. Meer landen maken gebruik van de telefoon om niet afgeluisterd te worden, waaronder Noorwegen.

Bij een aantal internationale topontmoetingen mogen ministers en regeringsleiders geen telefoon meenemen naar de onderhandelingstafel. Er wordt dan veel via handgeschreven briefjes aan eigen medewerkers met Den Haag gecommuniceerd. Met name bij economische onderwerpen zou het risico op een aanval op het communicatiesysteem het grootst zijn.

Reacties (30)
22-01-2018, 10:11 door Anoniem
Het lijkt mij ook nuttig voor Rutte om bijvoorbeeld beveiligd met bevriende staatshoofden te kunnen bellen. Dan moeten die natuurlijk ook zo'n telefoon hebben. Dat moet je dan goed afspreken met elkaar.
22-01-2018, 10:11 door Anoniem
Met andere woorden een duurdere Walkie Talkie.
22-01-2018, 10:15 door Anoniem
Het is niet mogelijk om met de telefoon te internetten of apps te installeren. Bellen kan alleen naar personen die ook een dergelijk toestel hebben.

Dit klinkt verdomd veel als een crypto smart-phone. En wat was daar alweer de redenatie van? Alleen criminelen zouden deze gebruiken? https://www.security.nl/posting/514231/Politie+arresteert+aanbieders+van+crypto-smartphones

Dus nu is het wel legitiem. Het is ook altijd met twee maten meten. En ook hier wordt maar weer eens duidelijk dat sterk encryptie dus wel nodig is. En dat je het niet kunt verbieden.

TheYOSH
22-01-2018, 10:15 door Anoniem
De criminelen mogen het niet maar de boeven wel!
22-01-2018, 10:31 door Anoniem
Lijkt me dat kamerleden altijd een beveiligde telefoon moeten hebben, en niet alleen tijdens een werkbezoek naar "lastige landen"...
22-01-2018, 11:18 door Anoniem
Door Anoniem: Lijkt me dat kamerleden altijd een beveiligde telefoon moeten hebben, en niet alleen tijdens een werkbezoek naar "lastige landen"...

Ja, je kunt wel software installeren om aan masten te koppelen, maar dat beschermt waarschijnlijk niet tegen een MitM, wat al lang een effectieve aanval is.
22-01-2018, 11:22 door Bladie
Zijn het VK en de VS met hun GCHQ en NSA/CIA ook "lastige landen"?
22-01-2018, 11:24 door Anoniem
Door Bladie: Zijn het VK en de VS met hun GCHQ en NSA/CIA ook "lastige landen"?

Het zijn in elk geval doodenge landen op computer security gebied. Maar wij zijn gewoon marionetten van deze landen. We heulen gewoon mee.
22-01-2018, 11:31 door Anoniem
De Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) voorziet Kamerleden die werkbezoeken aan "lastige landen" brengen van een beveiligde telefoon.

Lastige landen proberen je alleen af te luisteren indien je in hun land komt ? Altijd een beveiligde telefoon gebruiken voor gevoelige gesprekken lijkt mij handiger.

Zijn het VK en de VS met hun GCHQ en NSA/CIA ook "lastige landen"?

Natuurlijk, maar indien lastige landen tevens als bondgenoten gezien worden ligt het wat lastiger om daar even openlijk over te praten voor politici en diplomaten.
22-01-2018, 11:36 door Anoniem
Zijn het VK en de VS met hun GCHQ en NSA/CIA ook "lastige landen"?
Ja. Zelfs ik als onbeduidende persoon neem naar die landen een andere telefoon mee.

Ik zou zelfs aanraden om bínnen Nederland met deze cryptophones te bellen. GHCQ/NSA hebben taps in veel netwerken, SS7 idem, en ze hebben via Gemalto al veel SIM-kaart sleutelmateriaal in handen gekregen. Dan rest slechts het crypten van het gesprek zelf, end-to-end. Zeker voor hoog politiek spel zijn deze telefoons van groot belang; https://www.information.dk/udland/2014/01/the-nsa-espionage-was-a-means-to-strengthen-the-us-position-in-climate-negotiations
22-01-2018, 11:40 door Anoniem
De 'niet' lastige landen zoals de VS kunnen gewoon aftappen. Het zijn immers onze 'vrienden'.
22-01-2018, 11:41 door Anoniem
Heee...Kamerleden die niet afgeluisterd willen worden.
En de bevolking wordt intussen in een sleepnet gegooid, want terrorisme.
22-01-2018, 12:29 door Anoniem
Wordt wederom een gevalletje "meer belasting betalen".
22-01-2018, 12:58 door Anoniem
Door Bladie: Zijn het VK en de VS met hun GCHQ en NSA/CIA ook "lastige landen"?

Nee natuurlijk niet. Gisteren toevallig College Tour gezien met Rob Bertholee (hoofd AIVD)?
Telkens werden Rusland, China en Irak als "bad guys" gezien en geen enkele kritische vraag vanuit het publiek of van Twan Huys over afluisterpraktijken vanuit de US of andere bondgenoten.
22-01-2018, 13:26 door sjonniev
Deze http://www.cryptophone.de/en/ mag ik graag aanraden.
22-01-2018, 13:27 door Anoniem
Hebben zeker wat te verbergen...

Q.
22-01-2018, 13:33 door Anoniem
Door Bladie: Zijn het VK en de VS met hun GCHQ en NSA/CIA ook "lastige landen"?

Ja, als je de juiste definitie gebruikt.

Peter
22-01-2018, 14:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Het is niet mogelijk om met de telefoon te internetten of apps te installeren. Bellen kan alleen naar personen die ook een dergelijk toestel hebben.

Dit klinkt verdomd veel als een crypto smart-phone. En wat was daar alweer de redenatie van? Alleen criminelen zouden deze gebruiken? https://www.security.nl/posting/514231/Politie+arresteert+aanbieders+van+crypto-smartphones

Dus nu is het wel legitiem. Het is ook altijd met twee maten meten. En ook hier wordt maar weer eens duidelijk dat sterk encryptie dus wel nodig is. En dat je het niet kunt verbieden.

TheYOSH

Nee, de casus waar jij naar verwijst betrof Blackberries en die maakten gebruik van een netwerk met een (eigen) server.
Daarom kon de politie, toen ze die server in handen hadden, ook berichten ontcijferen.

En een crimineel is iets anders dan een minister. Wat de minister mag mag een crimineel niet.
Wat de politie mag (omdat deze vrijstellingen heeft), mag een burger niet.
Een minister schermt zijn communicatie niet af voor de overheid, althans niet voor zijn eigen overheid.
Een crimineel wel.
22-01-2018, 14:20 door Anoniem
- Hoe moet dat als het CDA opnieuw het idee heeft om encryptie te verbieden...

- Zonder internet... zeker vanwege de lokale sleepnetten, en dus gebrek aan privacy?

- Als de MIVD ze levert... gaan ze vast niet door de reguliere douane, maar minstens de diplomaten-postzak?

- Voor ministers is privacy dus een privilege - hetgeen ooit -in een ver verleden- een recht was voor burgers.
22-01-2018, 15:07 door Anoniem
Dit klinkt verdomd veel als een crypto smart-phone. En wat was daar alweer de redenatie van? Alleen criminelen zouden deze gebruiken? https://www.security.nl/posting/514231/Politie+arresteert+aanbieders+van+crypto-smartphones

De MIVD koopt dat dan natuurlijk ook in een vage belwinkel, die vnl criminelen als klant heeft. Context doet er ook toe, of zie je de politie overal binnen vallen waar telefoons met encryptie verkrijgbaar zijn ?

Dus nu is het wel legitiem. Het is ook altijd met twee maten meten. En ook hier wordt maar weer eens duidelijk dat sterk encryptie dus wel nodig is. En dat je het niet kunt verbieden.

Het is niet met twee maten meten, indien je kijkt naar de details.
22-01-2018, 15:10 door Anoniem
Dus nu is het wel legitiem. Het is ook altijd met twee maten meten

Omdat de politie vuurwapens heeft, moeten criminelen deze ook vrij kunnen verkrijgen ? Want specifieke bevoegdheden voor politie (of MIVD, of andere diensten), dat is meten met twee maten ?

De politie mag criminelen afluisteren. Moet jij dit nu, in het kader van gelijke behandeling, ook mogen ? En zoniet, is dat meten met twee maten ?

Overigens zal niemand jou arresteren, indien jij cryptofoons koopt, of gebruikt. Tenzij jij deze gebruikt, ter ondersteuning van illegale activiteiten.
22-01-2018, 16:14 door Anoniem
Door Anoniem:
- Voor ministers is privacy dus een privilege - hetgeen ooit -in een ver verleden- een recht was voor burgers.
Je haalt nu landsbelang en criminele activiteiten door elkaar, dat het in je denk plaatje past.....
22-01-2018, 19:30 door Anoniem
Alleen de MIVD heeft de lokale keys en kan meeluisteren. en het JTF natuurlijk.
Het Joint Task Force, nog geheimer dan de CIA NSA en GSHQ....

Geruchten gaan dat de mensen op dat niveau een implantaat hebben gekoppeld aan de smartphone
Er zwerven lijsten rond met namen van spionnen die in dit systeem zitten
22-01-2018, 19:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
- Voor ministers is privacy dus een privilege - hetgeen ooit -in een ver verleden- een recht was voor burgers.
Je haalt nu landsbelang en criminele activiteiten door elkaar, dat het in je denk plaatje past.....

Alsjeblieft zeg, houd eens op met dergelijke onzinnige trol reacties die kant noch wal raken.
22-01-2018, 20:42 door Anoniem
Geef ze allemaal lekker een Spendex 40 mee.
22-01-2018, 20:47 door karma4
Door Anoniem:
Alsjeblieft zeg, houd eens op met dergelijke onzinnige trol reacties die kant noch wal raken.
wat te denken van alle verdachtmakingen met complot theorieën. Dat vind jij normaal, ik niet.
22-01-2018, 22:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
- Voor ministers is privacy dus een privilege - hetgeen ooit -in een ver verleden- een recht was voor burgers.
Je haalt nu landsbelang en criminele activiteiten door elkaar, dat het in je denk plaatje past.....

Alsjeblieft zeg, houd eens op met dergelijke onzinnige trol reacties die kant noch wal raken.

Heb je het nu over je eigen post? Want daar kunnen exact het zelfde over zeggen.
23-01-2018, 10:10 door Anoniem
Door Anoniem: De criminelen mogen het niet maar de boeven wel!

Lijkt mij raadzaam dat jij je eens een beetje gaat verdiepen in de parlementaire democratie die Nederland heeft.
23-01-2018, 15:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Het is niet mogelijk om met de telefoon te internetten of apps te installeren. Bellen kan alleen naar personen die ook een dergelijk toestel hebben.

Dus nu is het wel legitiem. Het is ook altijd met twee maten meten.

Ja, klopt, er wordt voortdurend met twee maten gemeten. Weet je waarom? Omdat er verschillende taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden bestaan. En weet je waarom dat is? Om de boel fatsoenlijk te kunnen laten draaien. Het wordt nogal een puinhoop als iedereen met vuurwapens rond gaat lopen of belastingaanslagen mag gaan lopen uitdelen.

En ook hier wordt maar weer eens duidelijk dat sterk encryptie dus wel nodig is.

Gevangenissen zijn ook nodig, maar dat betekent niet dat je elke jandoedel maar moet gaan toestaan er eentje op eigen gezag te gaan runnen.

Ik word nogal moe van al die 'kritische' burgers die de basisbeginselen van een fatsoenlijke rechtsstaat nog niet eens begrijpen.
25-01-2018, 18:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Lijkt me dat kamerleden altijd een beveiligde telefoon moeten hebben, en niet alleen tijdens een werkbezoek naar "lastige landen"...

Ja, je kunt wel software installeren om aan masten te koppelen, maar dat beschermt waarschijnlijk niet tegen een MitM, wat al lang een effectieve aanval is.

Reken maar dat die telefoons hun eigen CA alleen accepteren. Dus MitM is nog even niet mogelijk.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.