Door Anoniem: @ karma4 e.a.
Ander teken aan de wand, we zijn gezakt met de kwaliteit van ons hoger onderwijs van de tiende plek internationaal naar nu een dertigste plek of zo. Hoe zou dat nu toch komen?
Slagingspercentages opkrikken middels een steeds verder "downgraden" van de eisen. Bijstellen voor mensen, die niet meer geleerd hebben om bij voorbeeld de dagen van de maanden eenvoudig af te leiden van de knoken van de vingers van twee naast elkander liggende handen. Wij leerden dat al op de lagere school.
Pa laat uit voorzorg een psychologisch onderzoek doen voor de zoon of dochter als contra-expertise om toch de beoogde studieresultaten te kunnen "scoren", anders zijn er nog andere wegen om te bewandelen ter certificering.
Aantal B.O. gevallen groeit sterk, gevolg van het twee duimen werk op de "android" e.d. en buiten dat door gebrek aan emotionele duiding bij ontbreken van emoticons. Begrijpend lezen wordt moeilijker.
Wegpromoveren naar een functie, die de kandidaat niet aankan voert vrijwel zeker tot beoogd ontslag, een beproefd traject van CEO's, manager en de aangestelde afdelingspitbull, waarvan enkelen slechts berekeningen maken per afdeling, van dat is te duur en die kan weg en die en die.
Herkent iemand zich in het hierboven geschetste werkelijkheidsdrama? Wat gaan we er met z'n allen aan doen?
Jodocus Oyevaer
Dat ezelsbruggetje met de knokkels heb ik ook nog geleerd, verplicht hoofdrekenen (rekenmachines waren er wel, maar onbetaalbaar), netjes en strak schrijven was ook verplicht en je haalde niet in je hoofd om een grote mond te hebben tegen de meester of jufvrouw of te onderbreken.
Aanspreken met de voornaam, zoals ze tegenwoordig doen, echt niet. Ja, meester of jufvrouw ...
Ik denk dat Jodocus uit dezelfde schoolperiode, als mij komt.
Toen ik van de basisschool kwam, kon je kiezen voor een 'Lager', 'Middelbare' of 'Hoge' opleiding, je eind rapport werd natuurlijk wel meegenomen door je ouders en niet de school, bij de keuze van je vervolg opleiding.
Bij 'Middelbaar' en 'Hoog, moest je meestal wel een toelatingsexamen doen of je eindrapport was zo goed, dat het niet nodig was.
Tegenwoordig is het zo'n warboel van studie richtingen, dat ik er geen touw aan vast kan knopen.
Mijn neefje doet iets van VMBO 3e jaar niveau 4 of zoiets en dat moet aardig wat voorstellen, volgens mijn zus...maar als ik dan zie welke vakken hij krijgt en op welk niveau, dat kreeg ik in de 6e klas basisschool incl. talen als Frans en Duits.
Het is gewoon een 'pret pakket', zelf samen gesteld...onder druk van de ouders dan en aan het einde van de opleiding een 'bindend' schooladvies door het maken van een toetsje.
Tegenwoordig draaidt het de ouders alleen maar om de hoogte van de opleiding zoals je al zei en doen er alles aan om het advies van de school, wat volgens de ouders 'altijd' te laag is en vinden dat hun kind een hogere studie makkelijk aan kan.
Ten eerste is de school niet gek en adviseren het niet voor niets.
Dan maar een paar jaartjes langer studeren om je doel te bereiken, zonder stress en faalangst door je ouders.
Of onder druk van de ouders en ondersteund door onafhankelijke testen, om het schooladvies naar een hogere niveau te krijgen.
Meestal lukt het, dus ouders blij met het bijbehorende verwachtingspatroon, dat 'hun' kind het makkelijk aan kan.
Uit cijfers blijkt al, dat voor dik 80% het te hoog gegrepen is, enorm veel stress en verzuim met zich meebrengt om de ouders niet teleur te stellen, met alle gevolgen vandien en uiteindelijk toch een niveau lager gezet worden.
Toen ikzelf nog mijn IT bedrijfje had, heb ik veel studenten Informatica/Netwerkbeheer van de Hoge school mee laten lopen.
Wat een drama...DOS? Wat is dat? Hardware kennis 0,0. Een RJ45 stekkertje aan UTP kabel maken, geen idee hoe dat moest. De kleuren volgorde en de functie van bv draadje oranje/wit geen benul van hebben.
Dan ze meenemen een serverruimte in en zeggen dat er bv een account aangemaakt moet worden, of mr. ...heeft problemen met de mail, dus Exchange server eerst even induiken of iets simpels vragen waarom er verschillende kleuren UTP kabels worden gebruikt en waarom.
Ik heb ze huilend weg zien lopen of de rekken langs lopen en niet eens weten wat de cijfers en letters op een rek beteken.
Dus niet eens weten waar te beginnen...dan wees ik ze altijd naar de kast met mappen, waarin men uitgebreide tekeningen en info van het 'Netwerk' kan vinden.
Ik zei, dat elke serverruimte moet beschikken over deze documentatie en elke aanpassing erin vermeld moet worden.
Of het nou een paar rekken zijn of 1000 maakt niets uit, want als eerste pak je de documentatie erbij en kan snel achterhalen wat waar draaidt en waarmee verbonden is enz.
Ze wisten niet dat bestond, nooit tijdens de opleiding gehad en het nu voor het eerst zien, maar er niet wijzer van wordt. Wat?
Dat studeerd over een paar maanden af en wordt puur aangenomen bij een bedrijf op het behaalde papiertje als Netwerkbeheerder.
Doet zich een probleem voor, dan Googelen of expertise van buiten halen of bellen.
Gelukkig haalden de meeste netwerkbeheerders en/of ICT bedrijven mij erbij om iets op te lossen, aan te passen of bij vergaderingen te adviseren, omtrent hardware en/of software die het beste aangeschaft kon worden en door hun onkunde, heb ik er zeer goed aan verdiend.
Ik deed veel zaken met zeer grote en bekende ICT bedrijven, sommige enkele decennia en zag hoe in de loop der jaren, de bedrijfsvoering totaal veranderde en nu elk persooneelslid verantwoordelijk is voor een 'onderdeel' van een netwerk.
Een grote klant van mij, met 2500 clients intern, 1500 clients over 100 buitenlocaties verdeeld, met een enorm serverpark en toebehoren, die ik onder beheer had. De netwerkbeheerders stonden erbij en keken erna.
Voor een vergadering met CEO, ICT manager, netwerkbeheerders en anderen, wouden ze mij er ook bij hebben.
Vraag: De staat van de infrastructuur, gezien de 'leeftijd' en wat er verbeterd kon worden.
Mijn advies; Alles vernieuwen van clients tot serverpark en overstappen op VOIP. Beter alles in een keer vervangen en aanpassen. Kost wat, maar gezien de 'verouderde' infrastructuur, is de kans groot wanneer er zich problemen voordoen, het als maar erger wordt met bijbehorende kosten...lapmiddelen.
Advies aangenomen, dus hardware en software voor alle clients, het serverpark incl. alle besturingssystemen vernieuwen en overstappen op VOIP.
De CEO gaf de opdracht aan mij en graag offerte kosten en tijdsduur.
Meteen laten weten, het graag te willen, maar absoluut niet de mankracht heb om zo'n groot project aan te kunnen.
Bevriende ICT onderneming geadviseerd met alle kennis in huis en die dit project makkelijk aan kan.
Zijn ze mee in zee gegaan en ik werd ingehuurd als projectleider en aanspreekpunt.
Kosten ruim 1,5 Miljoen en toen het project begon, liepen er wel 30 personeelsleden van het bedrijf rond in het pand en er waren er maar een paar druk bezig, de rest deed niets...ik begreep er niets van en vroeg om opheldering.
Wat blijkt, die bezig waren zijn alleen verantwoordelijk voor het maken van Back-ups en als die klaar waren, moest ik alle servers afsluiten en de spanning eraf halen, dan kwam een groepje die alle hardware in het serverpark vervingen, daarna het volgende groepje die de bekabeling verzorgde en testen, toen mocht ik de spanning erop zetten en de servers e.d. opstarten, dan zat er 3 man de OS voor de servers te installeren, toen een ander om VM ware te installeren en de volgende backup software en de volgende Citrix enz...ongelofelijk en eenmaal alles in de lucht, de ene foutmelding/conflict na de ander en de buitenlocaties konden geen verbinding maken.
Dagenlang heeft iedereen zijn eigen 'onderdeel' nagelopen en kon niets vinden, dus lag het niet aan hun.
En dat zeiden ze allemaal, maar toen ik vroeg of ze iemand in dienst hadden, die zoals mij was opgeleid met kennis van elk 'onderdeel', hoe de communicatie verloopt en waar het eventueel mis kan gaan.
Wordt de hoofd ICT van het bedrijf erbij gehaald, denk ruim in de 50, dus een 'oude rot' in het vak en weet van wanten.
Dus niet...helemaal opgefokt beweren, zonder mijn achtergrond te kennen, dat er niemand is die kennis van elk 'onderdeel' heeft, gezien ICT enorm complex is, men een 'vrij' hoog IQ moet hebben om in de ICT te kunnen werken en hij zou niet dieper ingaan op de materie van wat er zich afspeelt, want als kantoormedewerker zou ik dat toch niet begrijpen.
Hij kon mij wel vertellen dat de fouten niet aan hun lag, maar dat de Netwerkbeheerders lopen te prutsen en problemen veroorzaken.
Hij loopt zo weg, dus ik naar de grote baas...haar verteld wat de hoofd ICT allemaal beweerde en wie de schuldigen waren, de manier hoe hij tegen mij sprak, want ik was maar een kantoormedewerker...
Zij was bloedlink, zocht de hoofd ICT op en die kreeg de wind van voren, dat de hele afdeling kwam kijken wat er loos was.
Hem heel duidelijk gemaakt, dat zij er wel klaar mee was, gezien ze al dagen bezig zijn, maar geen steek opschieten.
Dan ook nog het lef te hebben om anderen de schuld in de schoenen te schuiven, tevens haar fijn uitgelegd wie ik ben en hij in vervolg verantwoording bij mij moet afleggen.
Kreeg excuses en gevraagd om mee te helpen. Uurtje later, alles opgelost.
Verkeerde en verouderde VM ware versie op de server geinstalleerd, (Logfile) stond vol errors en de oorzaak. Juiste versie erop en draaien als een trein.
Citrix verkeerd geconfigureerd, waardoor poort voor inkomend verkeer van buiten dicht zat.
De persoon die verantwoordelijk was voor Citrix, zei dat je met de beheertool, bepaalde poorten niet kunt aanpassen.
Klopt, maar wel als je Citrix service stopt, CMD openen en met de bekende command opdrachten, heel Citrix naar eigen hand kunt zetten en dus ook poorten openen. De beheertool is voor 'netwerkbeheerders' met beperkte toegang om veiligheidsredenen...alleen via CMD heb je volledige toegang. Dat wist meneer niet en heeft dagen lopen zoeken/googelen.
Hem tevens laten zien dat je de firewall moet aanpassen om Citrix erdoor te laten, hiervoor moet je een 'scripte' schrijven en op de firewall zetten.
Dat wisten de heren ook niet en mij nadien vragen of ik mijn handelingen e.d. op papier wou zetten, mochten ze weer tegen de zelfde problemen oplopen.
Dus niet...want zeker bij het configuren van Citrix en een firewall, moet je echt weten wat je doet, dus niet zomaar iets uitvoeren en hierdoor alles open gooit en het hele Intranet open en bloot ligt.
Advies: Verdiep je echt in de materie, want de meeste toepassingen op servers zijn uitgebreider dan men denkt en via andere wegen volledig te beheren, want de standaard tool is zo ontworpen, dat 'netwerkbeheerders' er weinig problemen mee kunnen veroorzaken.
Met dit 'enorm' lang verhaal, wil ik alleen maar aangeven, wanneer men beroepsmatig of hobbymatig zich met ICT bezig houdt, het grote merendeel denkt overal van op de hoogte te zijn en er stellig van overtuigd zijn dat ze de waarheid verkondigen.
Tegenspraak wordt niet geduld of anders wordt je persoonlijk aangevlogen of men heeft geen antwoord op je reactie.
Jammer.
Wat betreft jou geschetste werkelijkheidsdrama, is jou wel eens op gevallen welke functies vrouwelijke CEO's bekleden.
Het zijn meestal functies bij organisaties, instellingen, bedrijven en ministerposten, waar de kans zeer groot is dat het verschikkelijk mis kan gaan en geen man CEO of hoofdverantwoordelijker van wil zijn, maar een vrouw het gevoel geven dat zij aan het roer moet staan en het een positief signaal naar de buitenwereld is en de mannen zitten in het raad van bestuur of een functie eronder en kunnen doen en laten wat ze willen, want mocht het mis gaan wordt zij ervoor bestraft...
BV minister van Defensie, CEO uitzendbureau, CEO woonbouwcooperatie, CEO zorginstelling enz...ben ik nou zo slim of zijn zij nou zo dom dat ze het niet 'willen' zien.