Smart-televisies zijn zo ontworpen dat ze te veel informatie van gebruikers verzamelen en in sommige gevallen moeten gebruikers dit toestaan als ze van het apparaat gebruik willen maken. Dat stelt de Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports aan de hand van onderzoek naar televisies.
Voor het onderzoek werd er gekeken naar de Samsung UN49MU8000, LG 49UJ7700, TCL 55P605, Sony XBR-49X800E en de Vizio P55-E1 SmartCast TV. Alle modellen vroegen de gebruiker toestemming om kijkgedrag en andere informatie op te slaan. "Maar we ontdekten dat het niet altijd eenvoudig is om te begrijpen waar je tijdens de installatie toestemming voor geeft. En als je bepaalde permissies weigert kun je verrassend veel functionaliteit verliezen", aldus Consumer Reports.
In het geval van de Sony-tv moet er akkoord worden gegaan met het privacybeleid en de gebruikersvoorwaarden van Sony en Google, anders is het apparaat niet te gebruiken. De televisie maakt gebruik van het Android-platform, maar zelfs als de tv niet met internet verbonden wordt moet er nog steeds akkoord worden gegaan met de voorwaarden van Google.
Volgens Consumer Reports is er sprake van "oversharing by design". Wie snel de installatie van de televisie wil afronden geeft toestemming om al het kijkgedrag naar de fabrikant en/of partners door te sturen. Smart-tv's kunnen via automatic content recognition (ACR) herkennen waar de gebruiker naar kijkt en aan de hand hiervan andere series aanbevelen. Het wordt echter ook gebruikt voor gerichte advertenties en andere marketingdoeleinden.
Gebruikers kunnen het verzamelen van data wel beperken, maar dat gaat ten koste van bepaalde functionaliteit. Daardoor verandert de smart-tv eigenlijk in een "ouderwetse dumb tv", aldus Consumer Reports. De organisatie stelt dat particulieren wel een tv zonder streaming of smart-eigenschappen kunnen kopen, maar dat dergelijke toestellen steeds lastiger te vinden zijn. Van de bijna 200 middelgrote en grote tv's die de consumentenorganisatie vorig jaar beoordeelde waren er 16 niet "slim".
Wie een smart-tv koopt krijgt dan ook het advies om goed op te letten bij de installatie. Wie al over een smart-tv beschikt en het verzamelen van data wil beperken wordt geadviseerd om de fabrieksinstellingen te herstellen en ACR en de wifi-verbinding van de televisie uit te schakelen. Iets waarvoor Consumer Reports een handleiding heeft gemaakt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.