Tal van websites hebben hun advertentiebeleid aangepast vanwege de adblocker die morgen in Chrome actief wordt, zo heeft Google bekendgemaakt. Volgens de internetgigant zorgen opdringerige en vervelende reclames ervoor dat steeds meer mensen een adblocker installeren, wat weer gevolgen voor websites heeft, aangezien die in veel gevallen afhankelijk van advertentie-inkomsten zijn.
De Coalitie voor Betere Advertenties (CBA), bestaande uit uitgevers en advertentie- en techbedrijven, denkt de oplossing te hebben door standaarden voor advertenties op te stellen. Zo zijn pop-upadvertenties, video-advertenties met geluid die automatisch worden afgespeeld, advertenties die voor het openen van de website verschijnen en over een aftelklok beschikken en grote advertenties in deze standaarden niet meer toegestaan voor desktopomgevingen.
De adblocker in Chrome zal de standaarden van de CBA gebruiken voor het beoordelen en blokkeren van advertenties. Een verschil met normale adblockers is dat Chrome niet alle advertenties zal blokkeren. "Ons doel is niet om advertenties te filteren, maar om de ervaring voor internetgebruikers te verbeteren", aldus Google in een uitleg over de adblocker. Volgens de internetgigant heeft inmiddels 42 procent van de websites die eerst niet aan de CBA-standaarden voldeed het advertentiebeleid inmiddels aangepast zodat ze nu wel voldoen. Websites die zich niet aan de regels houden krijgen van Google 30 dagen de tijd om het beleid aan te passen. Daarna zal Chrome advertenties op de websites blokkeren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.