De NPO heeft een update voor de Start-app uitgebracht waardoor gebruikers nu kunnen kiezen of ze gepersonaliseerde advertenties gebaseerd op hun internetgedrag willen. De vorige versie van de app kon alleen worden gebruikt als gebruikers akkoord gingen om informatie over hun kijkgedrag met adverteerders en andere partijen te delen, wat voor kritiek van burgerrechtenbeweging Bits of Freedom en de Consumentenbond zorgde.
Na het installeren van de nieuwste versie kunnen gebruikers akkoord gaan met de tekst: "Ik accepteer Ster-advertenties die zijn afgestemd op mijn internetgedrag en ga ermee akkoord dat hiervoor informatie over mijn mobiele apparaat en over het programma dat ik op dat moment bekijk met de adverteerder wordt gedeeld." De gemaakte keuze is vervolgens aan te passen via het instellingenmenu van de app.
Wie geen toestemming geeft voor Ster-advertenties die zijn afgestemd op het internetgedrag krijgt nog steeds in de Start-app advertenties te zien. Dit zijn echter geen gepersonaliseerde advertenties. Gebruikers die via de browser keken hadden al de mogelijkheid om de advertentievoorkeuren aan te geven. De nieuwe versie is beschikbaar voor zowel Android als iOS, zo laat de NPO weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.