Affiliate netwerken moeten spamregels beter naleven, zo stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aan de hand van onderzoek. De ACM maakt deel uit van UCENet (Unsolicited Communications Enforcement Network). Verschillende toezichthouders binnen dit netwerk, waaronder de ACM, hebben vorig jaar gezamenlijk een wereldwijd onderzoek gedaan naar het versturen van ongevraagde berichten in de affiliate marketingindustrie. De resultaten zijn nu openbaar gemaakt (pdf).
Een affiliate netwerk vormt dé schakel tussen adverteerders en publishers, die over adressenbestanden beschikken en voor de feitelijke verzending van de berichten zorgen. Door tussenkomst van het netwerk kunnen zij elkaar vinden en kunnen advertenties van adverteerders onder een grote groep gebruikers worden verspreid.
Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat er een gebrek is aan zelfregulering binnen de affiliate marketingindustrie. In de algemene voorwaarden van de affiliate netwerken zouden richtlijnen moeten komen die duidelijk maken wat wel of niet is toegestaan met betrekking tot ongevraagde communicatie, aldus de ACM. Ook is er een gebrek aan juiste toestemming van particulieren. In verschillende landen, ook in Nederland, moeten particulieren toestemming hebben gegeven voordat partijen commerciële berichten mogen mailen. Vaak bleek deze toestemming niet juist te zijn of te ontbreken.
E-mails die via affiliate netwerken worden verzonden blijken vaak misleidende advertenties te bevatten, stelt de ACM. Deze worden verzonden door publishers die snel weer verdwijnen of van identiteit wisselen. "Zij versturen de spam onder veel verschillende en vaak wisselende namen. Dit maakt handhaving lastig", zo laat de toezichthouder verder weten. De ACM is al langer bezig met onderzoek naar affiliate marketing. Een aantal netwerken heeft de ACM aangesproken op hun gedrag. Als het nodig is kan de ACM ook boetes opleggen. Dat is in een aantal zaken ook al gebeurd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.