image

ACM: Affiliate netwerken moeten spamregels beter naleven

donderdag 8 maart 2018, 12:29 door Redactie, 3 reacties

Affiliate netwerken moeten spamregels beter naleven, zo stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aan de hand van onderzoek. De ACM maakt deel uit van UCENet (Unsolicited Communications Enforcement Network). Verschillende toezichthouders binnen dit netwerk, waaronder de ACM, hebben vorig jaar gezamenlijk een wereldwijd onderzoek gedaan naar het versturen van ongevraagde berichten in de affiliate marketingindustrie. De resultaten zijn nu openbaar gemaakt (pdf).

Een affiliate netwerk vormt dé schakel tussen adverteerders en publishers, die over adressenbestanden beschikken en voor de feitelijke verzending van de berichten zorgen. Door tussenkomst van het netwerk kunnen zij elkaar vinden en kunnen advertenties van adverteerders onder een grote groep gebruikers worden verspreid.

Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat er een gebrek is aan zelfregulering binnen de affiliate marketingindustrie. In de algemene voorwaarden van de affiliate netwerken zouden richtlijnen moeten komen die duidelijk maken wat wel of niet is toegestaan met betrekking tot ongevraagde communicatie, aldus de ACM. Ook is er een gebrek aan juiste toestemming van particulieren. In verschillende landen, ook in Nederland, moeten particulieren toestemming hebben gegeven voordat partijen commerciële berichten mogen mailen. Vaak bleek deze toestemming niet juist te zijn of te ontbreken.

E-mails die via affiliate netwerken worden verzonden blijken vaak misleidende advertenties te bevatten, stelt de ACM. Deze worden verzonden door publishers die snel weer verdwijnen of van identiteit wisselen. "Zij versturen de spam onder veel verschillende en vaak wisselende namen. Dit maakt handhaving lastig", zo laat de toezichthouder verder weten. De ACM is al langer bezig met onderzoek naar affiliate marketing. Een aantal netwerken heeft de ACM aangesproken op hun gedrag. Als het nodig is kan de ACM ook boetes opleggen. Dat is in een aantal zaken ook al gebeurd.

Reacties (3)
08-03-2018, 13:00 door buttonius - Bijgewerkt: 08-03-2018, 13:01
[Sarcasm]Zelfregulering in de marketingindustrie. Waarom zou dat toch niet goed werken?[/Sarcasm]

Misschien moeten de ACM de adverteerders die zich inlaten met niet bonafide publishers maar eens aanpakken. Gewoon een zorgplicht berichten alleen te verzenden via publishers die zich netjes aan de regels houden.
08-03-2018, 13:21 door Anoniem
Dit zijn geen affiliate netwerken maar ordinaire spammers die zich verbergen achter verschillende identiteiten. Ze schrijven alles om maar geld te verdienen aan kick-backs. Of het de waarheid is dondert niet. Ze komen aan email adressen via misleidende spelletjes waarbij men een nieuwe iPhone of iets dergelijks beloofd. Dat is gewoon oplichting.

De beste remedie is voor elke controleerbare melding een boete uitdelen. Ook aan de financiers (degenen die de kick-back uitdelen). Follow the money.
09-03-2018, 12:10 door Anoniem
Door buttonius: [Sarcasm]Zelfregulering in de marketingindustrie. Waarom zou dat toch niet goed werken?[/Sarcasm]

Misschien moeten de ACM de adverteerders die zich inlaten met niet bonafide publishers maar eens aanpakken. Gewoon een zorgplicht berichten alleen te verzenden via publishers die zich netjes aan de regels houden.

Uit het artikel:

Een aantal netwerken heeft de ACM aangesproken op hun gedrag. Als het nodig is kan de ACM ook boetes opleggen. Dat is in een aantal zaken ook al gebeurd.

Peter
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.