Door Anoniem: Maar zelfs als je de maatregelen van een gemeente niet ideaal vind is het daarmee nog niet "autootje pesten". Met dat soort framing ontken je domweg de motieven die aan die maatregelen ten grondslag liggen.
Ik denk dat de onus niet op de kritische burger, maar op de bestuurder, hoort te liggen om met een goeddoortimmerd plan te komen dat eerlijk is, waar nodig genuanceerd is, en werkelijk wat doet het belooft te doen. Het is niet zo dat alleen maar omdat je toch je best doet je daarom maar een pluim verdient: De effecten van wat je bewerkstelligt tellen zeker ook wel mee.
Het is echt niet zo simpel als vrachtverkeer langs een andere route sturen of de afstand tussen autoverkeer en woonhuizen vergroten, we hebben het over steden en wijken die gebouwd zijn toen autoverkeer nog niet bestond of nog in de verste verte niet zo intensief was als nu.
Dus doe je maar iets algemeners waarvan je zeker weet dat het maar nauwlijks gaat helpen, gewoon omdat je te bescheten bent om toe te geven dat een omweg aanleggen lang gaat duren en een hoop werk kosten. Dat heet afschuiven, en is dus ook precies wat er gebeurt.
Het gaat ook over woon-werkverkeer, over de bezorgdiensten die massaal rondrijden om te bezorgen wat we via internet aanschaffen, maar ook over de bevoorrading van winkels. En ook vervuilend vrachtvervoer wordt geweerd.
Je veegt nu gemakshalve een hoop dingen op een hoop, maar zo maak je je probleem vooral minder oplosbaar.
Je kan het onredelijk vinden dat autobezitters financieel getroffen worden als je auto's weert, maar de afstand tussen auto's en woonhuizen vergroten lukt in veel steden alleen door auto's te weren of door huizen te slopen. Als je geen auto's weert worden er nog steeds mensen getroffen, en nog een stuk ingrijpender.
Het gaat niet om "autobezitters" maar om "autobezitters die toevallig binnen de arbitraire selectie vallen", terwijl die arbitraire selectie geen duidelijke aanwijsbare relatie hebben met de aangewezen oorzaak. Terwijl er wel zo'n selectie voorhanden is, aangezien de euronormen toch vrij duidelijk over uitstoot gaan, en jaartallen niet.
En dan hebben we het nog niet eens over het privacyaspect gehad, waar weer eens data per sleepnet binnengeharkt wordt terwijl dat ook anders had gekund.
Dat is al vrij precies zo genoemd maar dat vergeet je hier voor jouw framing maar even.
Je noemt laaghangend fruit dat eerst geplukt zou kunnen worden. In de grote steden is autoverkeer laaghangend fruit, dat het is een heel concrete, duidelijke oorzaak van vervuiling in drukke straten.
Weer dan alles, zet bewaakte stallingen buiten de stad neer en zet groot in op openbaar vervoer. Den Bosch doet zoiets.
En dan niet alleen diesels van voor 2000, maar alle diesels, en alle benzinemotoren. Want die stoten ook fijnstof uit, nog fijner fijnstof dan diesels zelfs. En als we toch bezig zijn, electrische autos want ook daar komt ook stof vanaf: De banden. Rubber in je longen is ook niet gezond. Wil je consequent zijn, doe dat dan ook. Zeker omdat alleen de normen een beetje opschroeven niet gaat helpen, daar is het laaghangend fruit al weg.
Of kom met een goed verhaal. Niet een arbitrair jaartal.
Tweederde van de bewoners van de twintig grootste gemeenten zou voor het weren van diesels zijn.
Dit zegt me helemaal niets. Ik weet niet wie wat of hoe onderzocht heeft, ken de vraagstellingen niet, en zo verder. "Diesels" is een "iets" dat past in de "we moeten iets doen. dit is iets. dus moeten we dit doen." Maar zoals we al gezien hebben, de criteria zijn volstrekt arbitrair neergezet. Kom met een beter verhaal.
Er zijn milieuorganisaties die rechtzaken om schone lucht aanspannen die ze ook kunnen winnen omdat de regels duidelijk zijn. Die regels zijn gesteld omdat aangetoond is dat het schadelijk is.
In Duitsland, en niet op bouwjaartallen. Ik denk overigens dat daar nog wel het een en ander op aan te merken is, en dat de milieuorganisaties er uiteindelijk goodwill mee verspeeld zullen blijken te hebben. Zo overtuigd van hun eigen gelijk dat ze de practische realiteit een beetje uit het oog zijn verloren. Maar de tijd zal het leren.
Je zit gewoon in een situatie dat maatregelen nodig zijn die ergens pijn doen, en urgent genoeg zijn om niet tot in de fijnste details een genuanceerd systeem op te kunnen tuigen. Dat is wat je ziet gebeuren, en ik ben blij dat dat soort dingen gebeurt, zelfs als ze niet op een perfecte manier gebeuren.
Het punt is dat er zelfs al betere systemen opgetuigd waren en zó overgenomen hadden kunnen worden. Dat is niet gebeurd, wat de hele gang van zaken volstrekte en duidelijk onnodige willekeur heeft gemaakt.
En alweer, als je serieus denkt dat pijn lijnen noodzakelijk is, waarom dan niet consequent? Zo blijf je hangen in gezondebok.