image

Politie VS vraagt Google om alle gebruikersdata in buurt misdrijf

maandag 19 maart 2018, 17:24 door Redactie, 14 reacties

Politie in de Amerikaanse stad Raleigh heeft Google om data van alle smartphones in de buurt van misdrijven gevraagd, ook van mensen die niet verdacht zijn. Dat laat televisiezender WRAL weten. Bij tenminste vier onderzoeken vorig jaar wist de politie van Raleigh huiszoekingsbevelen te krijgen waarin Google werd gevraagd om informatie van Google-accounts te verstrekken van alle personen die in de buurt van een misdrijf waren.

Eén van de verzoeken had betrekking op een gebied van 17 hectare. De gevraagde accountgegevens zijn niet beperkt tot alleen apparaten die Android draaien. Het gaat om alle apparaten die van Google-apps gebruikmaken waarbij de locatiegegevens staan ingeschakeld. Burgerrechtenbewegingen hekelen de impact op de privacy van mensen en dat informatie van onschuldige burgers kan worden verzameld.

"We zijn bereid om enorm veel van ons leven met Google te delen", zegt Jonathan Jones van de North Carolina Open Government Coalition aan de Elon University. "Maar beseffen mensen dat met het delen van die informatie met Google, ze het in potentie ook met de politie delen?" Uit de huiszoekingsbevelen blijkt dat niet alle verzoeken tot de in beslag name van data hebben geleid. Google laat niet weten hoeveel politieverzoeken het heeft ingewilligd. Wel stelt de internetgigant dat het elk verzoek beoordeelt en tegen te ruime verzoeken in beroep gaat.

Reacties (14)
19-03-2018, 17:35 door Anoniem
Zeg niets van de VS.
Ook in ons land wordt de data van miljoenen bijgehouden, zogenaamd in de zoektocht naar terroristen.
19-03-2018, 17:51 door Anoniem
"We zijn bereid om enorm veel van ons leven met Google te delen"
Oh? Ik probeer choochel juist zo min mogelijk over mij te laten weten. Ik gebruik er om die reden geen enkele 'dienst' van...
19-03-2018, 18:46 door Anoniem
Door Anoniem: Zeg niets van de VS.
Ook in ons land wordt de data van miljoenen bijgehouden, zogenaamd in de zoektocht naar terroristen.

Helemaal mee eens.
Sterker nog, diegenen die terroristische aanslagen willen plegen, die weten donders goed dat ze
geen telefoon en al zeker geen internet moeten/mogen gebruiken.
En ook geen briefverkeer, dat is wel zo ingeslonken, dat dat voor zulke lieden niet interessant kan zijn.
19-03-2018, 19:44 door Anoniem
We zijn bereid om enorm veel van ons leven met Google te delen

Daarom gebruik ik DuckDuckGo. Hou nou eens op met dit soort dooddoeners.
19-03-2018, 19:46 door Anoniem
Sterker nog, diegenen die terroristische aanslagen willen plegen, die weten donders goed dat ze
geen telefoon en al zeker geen internet moeten/mogen gebruiken.
En ook geen briefverkeer, dat is wel zo ingeslonken, dat dat voor zulke lieden niet interessant kan zijn.

Sure, want ze hebben zulke goede OPSEC. Eigenlijk kan de politie beter ook ophouden met het afluisteren van criminelen. Immers bellen criminelen niet met elkaar, of ze coderen alles, of ze spreke zulke moeilijke geheimtaal, dat de politie het niet snapt. Op deze manier kan je alles wel belachelijk maken; genoeg terroristen of criminelen maken wel fouten.
19-03-2018, 20:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zeg niets van de VS.
Ook in ons land wordt de data van miljoenen bijgehouden, zogenaamd in de zoektocht naar terroristen.

Helemaal mee eens.
Sterker nog, diegenen die terroristische aanslagen willen plegen, die weten donders goed dat ze
geen telefoon en al zeker geen internet moeten/mogen gebruiken.
En ook geen briefverkeer, dat is wel zo ingeslonken, dat dat voor zulke lieden niet interessant kan zijn.

Onze overheid denkt daar heel anders over anders hadden ze nooit die sleepwet in hoeven te voeren.
19-03-2018, 20:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zeg niets van de VS.
Ook in ons land wordt de data van miljoenen bijgehouden, zogenaamd in de zoektocht naar terroristen.

Helemaal mee eens.
Sterker nog, diegenen die terroristische aanslagen willen plegen, die weten donders goed dat ze
geen telefoon en al zeker geen internet moeten/mogen gebruiken.
En ook geen briefverkeer, dat is wel zo ingeslonken, dat dat voor zulke lieden niet interessant kan zijn.

Onze overheid denkt daar heel anders over anders hadden ze nooit die sleepwet in hoeven te voeren.
Waarom zou je dan de hele bevolking in de gaten houden voor een paar terroristen waarvan de meesten nog in het buitenland zitten? Vind je het dan raar dat mensen deze "denkwijze" van hun overheid nogal onlogisch vinden?
19-03-2018, 20:53 door karma4
Door Anoniem: Zeg niets van de VS.
Ook in ons land wordt de data van miljoenen bijgehouden, zogenaamd in de zoektocht naar terroristen.
Kletskoek omdat zoiets niet te betalen is. Met geen enkel benul wat er voor nodig is kun je alles opperen.

Wat dacht je dat het kost om mensen te screenen om bij de politie op bijzondere posten te laten werken. Dat is ook een taak van de AIVD. Maar ja screening om verantwoordelijke mensen te hebben is kennelijk te veel gevraagd.
Ze hebben meer taken dan enkel terroristen zoeken.
19-03-2018, 21:03 door Anoniem
De vraag is meer waarom mensen zich zo druk maken over gegevens die de politie over hen verzameld om zware criminelen te vangen, terwijl ze diezelfde gegevens zonder nadenken aan Google of andere geven. Google verdient geld aan het verspreiden van die 'privé' gegevens, terwijl de politie boetes krijgt als ze het niet veilig of te lang bewaren. Waarom is de overheid de vijand? Waarom zijn er mensen die dat denken. Waarom vertellen de media allemaal datzelfde denkbeeld?
19-03-2018, 21:22 door Anoniem
De overheid vindt dat alles mag in het kader van 'terrorismebestrijding'. Dan gelden allerlei regels niet meer. Dus wat gebeurt er dan, zoals al te zien in Turkije: de definitie van terrorisme wordt steeds groter. En dan kunnen we wel zeggen dat 'we misbruiken onze bevoegdheden niet', maar dat is vandaag. Wat zegt de overheid van morgen?
20-03-2018, 08:40 door Anoniem
Door Anoniem: De vraag is meer waarom mensen zich zo druk maken over gegevens die de politie over hen verzameld om zware criminelen te vangen, terwijl ze diezelfde gegevens zonder nadenken aan Google of andere geven. Google verdient geld aan het verspreiden van die 'privé' gegevens, terwijl de politie boetes krijgt als ze het niet veilig of te lang bewaren. Waarom is de overheid de vijand? Waarom zijn er mensen die dat denken. Waarom vertellen de media allemaal datzelfde denkbeeld?

O.a. hierom:
https://www.youtube.com/watch?v=d-7o9xYp7eE
20-03-2018, 10:11 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: Zeg niets van de VS.
Ook in ons land wordt de data van miljoenen bijgehouden, zogenaamd in de zoektocht naar terroristen.
Kletskoek omdat zoiets niet te betalen is. Met geen enkel benul wat er voor nodig is kun je alles opperen.

Wat dacht je dat het kost om mensen te screenen om bij de politie op bijzondere posten te laten werken. Dat is ook een taak van de AIVD. Maar ja screening om verantwoordelijke mensen te hebben is kennelijk te veel gevraagd.
Ze hebben meer taken dan enkel terroristen zoeken.

Wacht even...
We hebben het over de sleepwet en de hoeveelheid gegevens die daarmee opgehaald worden.
Nu begin jij over screening. Betekent dit nu dat ze de grootschalige tappen nu ook voor screening kunnen gebruiken?
Anders snap ik de relatie in je bericht niet.

En ja, ik weet dat ze ook screening doen. Laatst er nog naar gekeken i.v.m. een vacature. Zelf was ik niet bang voor die screening, maar de screening ging wat verder dan alleen mijzelf. Dat wilde ik de anderen niet aandoen.

Peter
20-03-2018, 11:42 door Anoniem
Door Anoniem: De vraag is meer waarom mensen zich zo druk maken over gegevens die de politie over hen verzameld om zware criminelen te vangen, terwijl ze diezelfde gegevens zonder nadenken aan Google of andere geven. Google verdient geld aan het verspreiden van die 'privé' gegevens, terwijl de politie boetes krijgt als ze het niet veilig of te lang bewaren. Waarom is de overheid de vijand? Waarom zijn er mensen die dat denken. Waarom vertellen de media allemaal datzelfde denkbeeld?

Ik denk omdat mensen liever de "schuld" van hun eigen ongezonde gedrag bij de overheid leggen dan de verantwoordelijkheid er zelf voor nemen. Dus niet "ik ben een sukkel want ik geef alles weg aan FaceBook" maar "FaceBook is belangrijk voor mij want al mijn vrienden zitten erop dus de overheid moet maar zorgen dat ik dat veilig kan gebruiken".

Het verbaast mij sowieso altijd hoe mensen de overheid tegelijk zien als:
- dom en incompetent,
- degene die alles voor hen moet regelen en gladstrijken,
- een kwade genius
- een complotter van jewelste die de wereldhegemonie nastreeft.

Mij lijken daar wat tegenstrijdigheden inzitten. Mijn tienerkinderen beperken zich tenminste nog tot de eerste twee in hun mening over mij.
21-03-2018, 07:13 door karma4
Door Anoniem:
Waarom zou je dan de hele bevolking in de gaten houden voor een paar terroristen waarvan de meesten nog in het buitenland zitten? Vind je het dan raar dat mensen deze "denkwijze" van hun overheid nogal onlogisch vinden?
Als je als crimineel terrorist de huidige overheid het moeilijk wilt maken moeten je dat beeld als tegenstand van het volk uitdragen. Heb je\:
- de geopenbaarde cijfers bekeken van aantallen taps
- het verhaal dna vastlegging betekent bewijsmateriaal als koffiebekers vastleggen en archiveren. (sporen onderzoek)
- De hoeveelheid fte en de kosten die zoiets met zicht meebrengt. Je denkt die paar handjes mensen wel heel veel toe.
Waarom een paar handjes mensen? Is terug te vinden in de financiële verantwoording Argo2 dashboard van de overheid.

Dat wat je beweerd is gewoon kletskoek. Kletskoek uit onbegrip van de achterliggende techniek.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.