De FBI had in 2016 meer moeten doen om de iPhone van de San Bernardino-schutter te kraken voordat het een rechtszaak tegen Apple startte, zo heeft de Office of Inspector General (OIG) in een rapport laten weten (pdf). In december 2015 schoten twee aanslagplegers in de Verenigde Staten 14 mensen dood.
Eén van de aanslagplegers had een iPhone bij zich, maar die was vergrendeld. De FBI vroeg Apple vervolgens om te helpen bij het ontgrendelen van het toestel. Apple weigerde dit, waarop de opsporingsdienst naar de rechter stapte. Die gaf de FBI gelijk en stelde dat Apple een aangepaste versie van iOS moest maken zodat de inlogcode via een brute force-aanval achterhaald kon worden.
Apple ging tegen de uitspraak in beroep, maar nog voor beide partijen zich opnieuw voor de rechter moesten verantwoorden besloot de FBI de zaak te laten vallen omdat een niet nader genoemde leverancier had aangeboden het toestel te ontgrendelen. Volgens de OIG had de FBI ten tijde van het onderzoek geen manieren om toegang tot de data op de iPhone van de schutter te krijgen. Iets wat de toenmalige FBI-directeur James Comey destijds ook verklaarde. Wel ontdekte de OIG dat de FBI niet alle technische oplossingen had verkend om de telefoon te kraken voordat er naar de rechter werd gestapt.
Zo bleek dat het hoofd van de Remote Operations Unit (ROU), één van de belangrijkste eenheden voor het onderzoeken van mobiele apparaten binnen de FBI, niet bij het onderzoek betrokken was voor Comey zijn getuigenis aflegde. De ROU is de eenheid die uiteindelijk via een externe partij de oplossing verkreeg om de telefoon te ontgrendelen. Zonder dat iemand dit binnen de FBI wist was het hoofd van de ROU pas net begonnen met het zoeken naar een mogelijke oplossing toen het verzoek van de FBI aan de rechter om Apple te dwingen mee te werken werd ingediend. In het verzoek stond dat technische hulp van Apple noodzakelijk was om de inhoud van het toestel te onderzoeken.
Verschillende FBI-managers lieten de OIG weten dat ze niet op dezelfde lijn zaten wat betreft het vinden van een technische oplossing om de iPhone-data te benaderen. Deze "disconnect" zorgde er volgens de OIG voor dat er een vertraging ontstond in het zoeken en krijgen van de ondersteuning van de Remote Operations Unit en de externe partij die uiteindelijk de oplossing bood. Doordat de technische oplossing verlaat in handen van de FBI kwam, moest de overheid het bij de rechtbank ingediende verzoek intrekken. De FBI heeft de OIG laten weten dat het eenheden aan het reorganiseren is zodat er in de toekomst meer en beter wordt samengewerkt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.