image

Kiesraad: Meerderheid kiezers heeft tegen 'sleepwet' gestemd

donderdag 29 maart 2018, 11:46 door Redactie, 24 reacties

De meerderheid van de kiezers bij het raadgevend referendum over de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv), ook bekend als de 'sleepwet', heeft zich tegen de wet uitgesproken, zo laat Kiesraad weten. 49,44 procent van de kiezers stemde tegen (3.317.496 mensen), 46,53 procent stemde voor (3.122.628 mensen ) en 4,03 procent stemde blanco (270.288 mensen). In totaal gaat het om 6.710.412 geldige stemmen.

Van alle stemmen was 0,35 procent ongeldig (23.813 stemmen). Van de iets meer dan 13 miljoen mensen die mochten stemmen hebben 6.734.225 kiezers hun stem uitgebracht. Daarmee kwam het opkomstpercentage uit op 51,54 procent, bij een opkomstdrempel van 30 procent. Daarmee geldt de uitslag als een raadgevende uitspraak tot afwijzing van de Wiv. Dit betekent dat de regering de wet dient te heroverwegen. De uitslag van een raadgevend referendum is niet bindend, aldus de Kiesraad.

De hoogste opkomst was in de gemeente Schiermonnikoog met 82,88 procent en de laagste op Bonaire met 5,74 procent. De meeste voorstemmers waren verhoudingsgewijs in Reimerswaal met 63,55 procent van de geldige stemmen. Omgekeerd waren relatief de meeste tegenstemmers op Saba met 74,16 procent van de geldige stemmen.

Reacties (24)
29-03-2018, 13:05 door Anoniem
3.122.628 mensen die zich in de luren hebben laten leggen door de overheid, ik had ze slimmer ingeschat.
29-03-2018, 13:10 door Anoniem
Gevaarlijke uitslag. Hopelijk ziet de regering nog wel gewoon dat dit nodig is in de toekomst. Vele hebben dus de verkeerde informatie gelezen en tot zich genomen.
Net zoals Brexit... Meer leugens dan feiten en zie het resultaat.

Gelukkig is het (raadgevend) referendum afschaft, dit laat juist zien waarom.......

Zo jammer..... Hopelijk heeft dit geen gevolgen voor onze veilige toekomst... Ik hoop dat de beleidsmakers een goede rug hebben en het gewoon door zetten wat nodig is voor de toekomst. Want langs de kade staan altijd de beste stuurlui. Maar verantwoordelijkheid nemen willen ze niet.
29-03-2018, 13:13 door quikfit
Even wat punten en komma's verplaatsen en alsnog invoeren!?
29-03-2018, 13:35 door Anoniem
Door quikfit: Even wat punten en komma's verplaatsen en alsnog invoeren!?
Ik hoop van wel. Het is nodig.... En soms moeten niet leuke beslissingen genomen worden. Dat maakt sommige leiders, die nemen verantwoordelijkheid.
29-03-2018, 13:50 door quikfit - Bijgewerkt: 29-03-2018, 13:51
@Anoniem op 13.10; Je doelt op het bewust achterhouden van negatieve informatie door de voorstanders? ;-)
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1849899/kritisch-rapport-was-voor-referendum-sleepwet-al-klaar-tegenstanders-boos
29-03-2018, 14:03 door karma4
Door Anoniem: 3.122.628 mensen die zich in de luren hebben laten leggen door de overheid, ik had ze slimmer ingeschat.
3.317.496  mensen die zich hebben laten inpakken dopr cambridge analytica actie praktijken met framing en emotie.
Tja het blijft volk.
29-03-2018, 14:07 door karma4 - Bijgewerkt: 29-03-2018, 14:08
Door quikfit: @Anoniem op 13.10; Je doelt op het bewust achterhouden van negatieve informatie door de voorstanders? ;-)
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1849899/kritisch-rapport-was-voor-referendum-sleepwet-al-klaar-tegenstanders-boos
Lees het rapport en lach je rot. De kritische noten gaan er over dat de handhavers in de EU onderling geen gegevens mogen uitwisselen en de criminelen misdadigers ongecontroleerd vrij reizen claimen.
Het andere is dat er een betrouwbaarheidsindicatie bij de gegevens in de gedeelde data gewenst is. Jij mag me een dbms invulling tonen bijvoorbeeld bij financials waar zoiets doorgevoerd is. De gegevenvenvan de tegenpartij die we tonen ....
29-03-2018, 14:18 door Anoniem
Door quikfit: @Anoniem op 13.10; Je doelt op het bewust achterhouden van negatieve informatie door de voorstanders? ;-)
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1849899/kritisch-rapport-was-voor-referendum-sleepwet-al-klaar-tegenstanders-boos

Meeste tegengeluid as

Nee verantwoordelijkheid nemen toont lef. Iets wat een regering juist moet doen. En je ziet juist de partijen en personen die zich niet hoeven te verantwoorden het hards praten.

Niemand wil zijn handen vuil hebben. Maar als het fout gaat vraagt iedereen zich af, hoe dit nu weer heeft kunnen gebeuren.

De liquidatie in Amsterdam is daar vandaag juist weer een prachtig voorbeeld van. Meer politie nodig, grote vragen over alles. Maar persoon wou zelf geen bescherming en de afdeling die deze persoon had kunnen beschermen... Dat is een hele speciale afdeling. Of die er nu zo maar meer mensen bij had gekregen, is maar ernstig de vraag.

Een goede vraag zou juist zijn... Had deze liquidatie voorkomen kunnen worden met de sleepnetwet? Maar daar hoor je natuurlijk geen coalitie of Nee stemmer over. Maar we willen wel allemaal dat de liquidaties ophouden en schreeuwen nu moord en brand....
Dus Nee...Het antwoord daarvan is.... er moet meer geld naar de politie toe dat is de oplossing.... Alsof dat extra geld nu deze liquidatie golf tegenhoud.
29-03-2018, 14:19 door Anoniem
Door Anoniem: Gevaarlijke uitslag. Hopelijk ziet de regering nog wel gewoon dat dit nodig is in de toekomst. Vele hebben dus de verkeerde informatie gelezen en tot zich genomen.
Net zoals Brexit... Meer leugens dan feiten en zie het resultaat.

Gelukkig is het (raadgevend) referendum afschaft, dit laat juist zien waarom.......

Zo jammer..... Hopelijk heeft dit geen gevolgen voor onze veilige toekomst... Ik hoop dat de beleidsmakers een goede rug hebben en het gewoon door zetten wat nodig is voor de toekomst. Want langs de kade staan altijd de beste stuurlui. Maar verantwoordelijkheid nemen willen ze niet.

Als ik jou was zou ik de volgende keer op Buma stemmen, die praat net zo...
29-03-2018, 14:23 door Anoniem
Door Anoniem: Gevaarlijke uitslag. Hopelijk ziet de regering nog wel gewoon dat dit nodig is in de toekomst. Vele hebben dus de verkeerde informatie gelezen en tot zich genomen.
Net zoals Brexit... Meer leugens dan feiten en zie het resultaat.

Gelukkig is het (raadgevend) referendum afschaft, dit laat juist zien waarom.......

Zo jammer..... Hopelijk heeft dit geen gevolgen voor onze veilige toekomst... Ik hoop dat de beleidsmakers een goede rug hebben en het gewoon door zetten wat nodig is voor de toekomst. Want langs de kade staan altijd de beste stuurlui. Maar verantwoordelijkheid nemen willen ze niet.

https://www.security.nl/posting/555803/Nederland+BIGDATASTAAT+gewenst_ongewenst+%3F

Een slimme infra-structuur is gewild,maar regels en wetten moeten de burger wel
beschermen tegen deze digitale panopticum architectuur.
29-03-2018, 14:24 door Anoniem
Door karma4:
Door quikfit: @Anoniem op 13.10; Je doelt op het bewust achterhouden van negatieve informatie door de voorstanders? ;-)
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1849899/kritisch-rapport-was-voor-referendum-sleepwet-al-klaar-tegenstanders-boos
Lees het rapport en lach je rot. De kritische noten gaan er over dat de handhavers in de EU onderling geen gegevens mogen uitwisselen en de criminelen misdadigers ongecontroleerd vrij reizen claimen.
Het andere is dat er een betrouwbaarheidsindicatie bij de gegevens in de gedeelde data gewenst is. Jij mag me een dbms invulling tonen bijvoorbeeld bij financials waar zoiets doorgevoerd is. De gegevenvenvan de tegenpartij die we tonen ....

Als dit rapport eerder naar buiten was gekomen hadden meer mensen tegen gestemd. Maar dat heeft minister Ollongren van de DEMOCRATEN'66 expres wat langer achter gehouden.
29-03-2018, 14:44 door SPer
Door quikfit: Even wat punten en komma's verplaatsen en alsnog invoeren!?
Nee een bijlegvelletje dat dit niet een opgang is voor opname van de Ukraine in de EU, oh nee dat was de vorige ;-)
29-03-2018, 14:44 door Anoniem
Door Anoniem: Gevaarlijke uitslag.
Vind ik niet.

Hopelijk ziet de regering nog wel gewoon dat dit nodig is in de toekomst.
Ze hadden ook met iets goeds kunnen komen.

Vele hebben dus de verkeerde informatie gelezen en tot zich genomen.
Net zoals Brexit... Meer leugens dan feiten en zie het resultaat.
Denk het niet. Maar vertel jij maar even welke informatie die "vele" dus tot zich genomen zouden hebben en vooral ook even waarom jij die als "verkeerd" wenst te bestempelen.

Gelukkig is het (raadgevend) referendum afschaft, dit laat juist zien waarom.......
Want burgers met een eigen willetje, dat kan natuurlijk niet.

Zo jammer..... Hopelijk heeft dit geen gevolgen voor onze veilige toekomst...
Wiens veilige toekomst? Die van de beleidsmakers en andere omhooggevallenen? Of die van de rest van de mensen. Je weet wel, die met de "verkeerde" mening over privacy of zelfbeschikking.

Ik hoop dat de beleidsmakers een goede rug hebben en het gewoon door zetten wat nodig is voor de toekomst. Want langs de kade staan altijd de beste stuurlui. Maar verantwoordelijkheid nemen willen ze niet.
Neem jij ook even verantwoordelijkheid en laat zien waarom jij het beter denkt te weten? Dat is namelijk wat je hier uitdraagt.
29-03-2018, 14:47 door SPer
Door Anoniem: Gevaarlijke uitslag. Hopelijk ziet de regering nog wel gewoon dat dit nodig is in de toekomst. Vele hebben dus de verkeerde informatie gelezen en tot zich genomen.
Net zoals Brexit... Meer leugens dan feiten en zie het resultaat.

Gelukkig is het (raadgevend) referendum afschaft, dit laat juist zien waarom.......

Zo jammer..... Hopelijk heeft dit geen gevolgen voor onze veilige toekomst... Ik hoop dat de beleidsmakers een goede rug hebben en het gewoon door zetten wat nodig is voor de toekomst. Want langs de kade staan altijd de beste stuurlui. Maar verantwoordelijkheid nemen willen ze niet.

Men wil veel te veel en daar is de meerderheid (ook allemaal kiezers) het niet mee eens. Het negeren van deze uitslag is een teken van arrogantie. Heeft niets met een sterke rug te maken.
29-03-2018, 15:11 door Anoniem
Sinds Nederlanders tegen de EU gestemd hebben wordt systematisch alles keihard opzij geschoven en genegeerd als ze ons de illusie blijven geven dat we wat in te brengen hebben.
We zijn vee in hun ogen, dom vee dat niet weet wat goed is voor ons en moeten ze ons maar besturen zonder onze inmenging want wij weten niks. Welkom in politiek Nederland.
Ik wacht geduldig af tot niemand meer gaat stemmen en we ze keihard zo dwingen om naar ons te luisteren want stel je voor dat de politiek er voor ons zou zijn.
29-03-2018, 15:41 door Anoniem
Mensen die burgerlijke vrijheden opgeven voor veiligheid zullen beide opgeven.
29-03-2018, 16:47 door Anoniem
Ondertussen zie ik als advertentie op de fontpage:

"Vacture: Bigdata-engineer - Bij de AIVD"

I guess they didn't get the memo..
29-03-2018, 16:52 door Anoniem
Zo jammer..... Hopelijk heeft dit geen gevolgen voor onze veilige toekomst... Ik hoop dat de beleidsmakers een goede rug hebben en het gewoon door zetten wat nodig is voor de toekomst. Want langs de kade staan altijd de beste stuurlui. Maar verantwoordelijkheid nemen willen ze niet.

We hebben ook zoveel grote terreuraanslagen in ons land, dat het absoluut nodig is om deze wijzigingen door te voeren (laatste keer de Molukse treinkaping) ? Verder kan je terrorisme ook bestrijden door na te denken over oorzaken, en deze weg te nemen, i.p.v. enkel aan symptoombestrijding.

Je kan nog zoveel surveillance door pushen, als je deel blijft nemen aan (illegale) oorlogen en dergelijke, dan neem je de oorzaken niet weg. Maarja, die verantwoordelijkheid nemen, dat willen politici niet.

Ik hoop dat je je stukken veiliger gaat voelen, naarmate je privacy nog verder afneemt !
29-03-2018, 16:54 door Anoniem
Men wil veel te veel en daar is de meerderheid (ook allemaal kiezers) het niet mee eens.

Tegen stemmen betekent dan ook niet automatisch dat je tegen *alles* in deze wet bent. Enkel dat je problemen hebt met het wetsvoorstel. En dat de nee stem weinig uitmaakt, dat wisten we van te voren ook al.
29-03-2018, 20:04 door allestein
Door Anoniem (16:52)
..... (laatste keer de Molukse treinkaping) .....

De Molukse treinkaping uit 1977 was echt niet de laatste keer. Er zijn genoeg voorbeelden van terreuraanslagen na die tijd zoals van de RAF en de Hofstadgroep (om er twee te noemen).

Zie hier voor meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Terrorisme_in_Nederland

Ik heb vanwege een andere overweging tegen gestemd; tot nu toe is voor mij niet duidelijk geworden dat meer bevoegdheden voor de diensten leidt tot meer veiligheid.
30-03-2018, 08:37 door Anoniem
Door Anoniem: Mensen die burgerlijke vrijheden opgeven voor veiligheid zullen beide opgeven.
Mooi verwoord.
31-03-2018, 11:59 door Anoniem

Een goede vraag zou juist zijn... Had deze liquidatie voorkomen kunnen worden met de sleepnetwet? Maar daar hoor je natuurlijk geen coalitie of Nee stemmer over. Maar we willen wel allemaal dat de liquidaties ophouden en schreeuwen nu moord en brand....
Dus Nee...Het antwoord daarvan is.... er moet meer geld naar de politie toe dat is de oplossing.... Alsof dat extra geld nu deze liquidatie golf tegenhoud.

Nee want al jaren doet AIVD en politie niks tegen bekende criminelen en aanvallers. Dit is gedocumenteerd. Zij werken er gewoon mee samen het kartel om de macht... sleepwet is altijd tegen de individu gericht om deze klein te houden. Als de overheid had willen optreden konden ze dat op reeds beschikbare informatie en een beetje speurneuzen. Realiteit is dat ze zelfs na een incident geen ANPR data opvragen in omgeving incident dus er is sprake van selectiviteit.
31-03-2018, 18:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door quikfit: Even wat punten en komma's verplaatsen en alsnog invoeren!?
Ik hoop van wel. Het is nodig.... En soms moeten niet leuke beslissingen genomen worden. Dat maakt sommige leiders, die nemen verantwoordelijkheid.

Dit kan je niet menen, zowel; verhuis graag naar Noord Korea ofzo.
02-04-2018, 06:17 door karma4
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mensen die burgerlijke vrijheden opgeven voor veiligheid zullen beide opgeven.
Mooi verwoord.
Toegeschreven aan Benjamin Franklin. De context is de weigering om een gezamenlijke verdediging tegen aanvallers (indianen fransen) in uitvoering te brengen.
Zeg maar een aivd mivd en leger te regelen. De weigering ontlokte die uitspraak.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.