Facebook gaat stoppen met het toestaan van data van derde partijen voor gebruik bij gerichte advertenties, tot tevredenheid van de Britse privacytoezichthouder ICO. Facebook bood adverteerders verschillende manieren om mensen op de sociale netwerksite via advertenties te benaderen.
Het gaat dan om data afkomstig van Facebook zelf, data die van de adverteerder afkomstig is, zoals e-mailadressen die ze zelf hebben verzameld en data die door datahandelaren is verzameld. Deze laatste dataverzameling is met name handig voor adverteerders die zelf niet over klantgegevens beschikken, zoals kleine bedrijven, zo meldt de website Recode.
Facebook noemt dit "Partner Categories". Hierbij tonen datahandelaren voor hun klanten advertenties aan specifieke groepen Facebookgebruikers. Naar aanleiding van het dataschandaal met Cambridge Analytica heeft de sociale netwerksite nu besloten om te stoppen met het gebruik van data van derde partijen voor gerichte advertenties. "We willen adverteerders laten weten dat we stoppen met Partner Categories", aldus een verklaring van Facebook. "We denken dat deze stap, die de komende maanden wordt uitgerold, de privacy van mensen op Facebook zal verbeteren."
De Britse privacytoezichthouder ICO verwelkomt de maatregel. "Ik heb deze dienst onderzocht als onderdeel van een groter onderzoek naar het gebruik van persoonlijke data voor politieke doeleinden en heb Facebook aangegeven dat het een belangrijk punt van zorg is", aldus Elizabeth Denham, hoofd van de ICO. Ze merkt op dat de toezichthouder binnenkort een onderzoek over het gebruik van third-party data zal publiceren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.