De Nationale ombudsman is een onderzoek gestart omdat overheidsinstanties digitale post naar de Berichtenbox van overledenen blijven sturen. Tijdens eerder onderzoek naar de Berichtenbox en MijnOverheid stuitte de ombudsman al op het feit dat overledenen digitale post blijven ontvangen.
Nabestaanden die toegang tot de mailbox van de overledene hebben ontvangen e-mails dat er een bericht voor hem of haar in de Berichtenbox van MijnOverheid staat. Omdat ze niet over de DigiD van de overledene beschikken kunnen ze echter niet bij de inhoud. "Ze weten dus niet of ze iets belangrijks missen. De informatie over wat hieraan te doen is vervolgens niet duidelijk. Ik wil weten hoe dat zit", zegt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen.
Inmiddels zou Logius, de instantie die zorgt voor de digitale dienstverlening van de overheid, bezig zijn met het verbeteren van het MijnOverheid-account bij overlijden. Het onderzoek van de ombudsman richt zich niet alleen op Logius, maar op het geheel van instanties: hoe kunnen zij voorkomen dat dat nabestaanden geconfronteerd worden met onbereikbare digitale post aan een overledene. En wat moeten zij doen om nabestaanden met vragen of problemen te helpen. Nabestaanden die ervaring hebben met digitale post van de overheid die een overledene blijft ontvangen kunnen dit bij de ombudsman melden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.