Phishing is de voornaamste oorzaak van datalekken, zo stelt Verizon in een nieuwe editie van het Data Breach Investigations Report (DBIR). Voor het rapport werden 53.000 incidenten en iets meer dan 2200 "breaches" in 65 landen onderzocht. 93 procent van de onderzochte datalekken had phishing als oorzaak.
Volgens Verizon klikt gemiddeld 4 procent van de personen die doelwit zijn van een phishingaanval op de link in de phishingmail. Verder blijkt dat veel phishingmails niet door medewerkers worden gemeld. Slechts 17 procent van de phishingcampagnes werd doorgegeven. Uit testresultaten blijkt dat de eerste click bij de meeste phishingcampagnes na 16 minuten plaatsvindt. De meeste mensen die op een phishinglink klikken doen dit in het eerste uur nadat het bericht is verstuurd. De eerste melding van de phishingmail, afkomstig van meer technische gebruikers, komt gemiddeld na zo'n 28 minuten, terwijl de helft van de meldingen na 33 minuten is gedaan.
Verder laat het rapport zien dat de meeste "breaches" door buitenstaanders worden veroorzaakt. Dat geldt echter niet voor de gezondheidszorg. Daar zijn "insiders" voor de meeste datalekken en incidenten verantwoordelijk. Het gaat dan bijvoorbeeld om het verlies of diefstal van laptops, opslagmedia en papieren dossiers, alsmede misbruik van bevoegdheden. Als voorbeeld geeft Verizon het bekijken van het medische dossier van een "date" of een bekendheid die in het ziekenhuis wordt opgenomen. Iets dat onlangs ook nog in Nederland speelde toen personeel van het HagaZiekenhuis in Den Haag het medisch dossier van Barbie had bekeken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.