Oplichters die zich voordeden als medewerkers van Microsoft hebben onlangs de rekening van een Belgische man leeggehaald. De 65-jarige man uit Brugge werd opgebeld en kreeg te horen dat er problemen met zijn computer waren. "Toen die man belde, hoorde ik op de achtergrond ook mensen telefoneren. En het woord 'Microsoft' viel daar ook geregeld. Dus ik dacht dat ze het meenden. Bovendien kon mijn computer wel een update gebruiken. Dus ik stemde toe toen ze voorstelden om die vanop afstand over te nemen", zo laat hij tegenover Het Nieuwsblad weten.
Om de computerproblemen te verhelpen moest de man 49,95 euro overmaken, waarop hij aan de slag ging met internetbankieren. Aangezien hij software had geïnstalleerd waarmee de oplichters volledige controle over zijn computer hadden, hadden ze zodoende ook toegang tot zijn bankrekening. Meer dan een uur lang was de Belgische man in gesprek met de oplichters, totdat zijn telefoon uitviel. In de tussentijd waren er meer dan tien overschrijvingen gedaan voor een bedrag van 2100 euro. De oplichters hadden al het geld van de lopende rekening gehaald.
Tijdens de "werkzaamheden" van de oplichters ging het scherm een aantal keren op zwart. Waarschijnlijk werd toen het geld van de Belgische man zijn rekening overgemaakt. De oplichters maakten hierbij gebruik van Nederlandse bankrekeningen. Ook lieten de oplichters de computer van de man alles naar het Nederlands vertalen. "Ik ben normaal heel argwanend van aard. Maar ik heb me laten rollen als een kind van vier", zo laat hij weten. De man heeft inmiddels aangifte gedaan en is naar zijn bank gestapt, maar hij zal zijn geld waarschijnlijk niet terugkrijgen. Twee weken geleden kondigden de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven een coalitie aan om helpdeskfraude aan te pakken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.